دانش نامه لینک‌یار
تکنیک های لینک سازی داخلی
  امتیاز 5.00 از 5 توسط 5 نفر

تکنیک های لینک سازی داخلی

سرفصل‌ها

 

متاسفانه با مروری بر سرفصل های آموزشی سئو متوجه این موضوع خواهید شد که مبحث لینک سازی داخلی، نسبت به دیگر مباحث سئو مخصوصا نسبت به لینک سازی خارجی یا همان بک لینک بسیار نادیده گرفته و نسبت به دیگر سرفصل های آموزشی کمرنگ تر به آن پرداخته شده است.

بهتر است بدانید یکی از فاکتور های اصلی گوگل و دیگر موتور های جست و جو برای تشخیص میزان اهمیت و اعتبار یک صفحه و یا یک سایت و همچنین درک ارتباط موضوعی بین صفحات سایت، تعداد لینک های ورودی به آن صفحه از سایت است. لینک سازی داخلی را میتوان از اصلی ترین اقدامات سئوی داخلی و سئوی محتوا دانست که راهی امن و بدون ریسک را برای رشد و تقویت یک صفحه خاص از سایت در نتایج موتور های جست و جو را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

باید بدانید که در لینک سازی داخلی انکر تکست ها به همان اندازه انکر تکست های بک لینک ها حائز اهمیت بوده و رشد یک صفحه از سایت توسط لینک سازی داخلی تا حد زیادی در گرو استفاده درست از انکر تکست ها خواهد بود.

 

اهمیت لینک سازی داخلی 

قواعد لینک سازی داخلی

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که : چرا لینک سازی داخلی مهم است و چرا باید لینک سازی داخلی انجام دهیم؟ باید بگوییم که اصلی ترین راه های خزیدن کرولر ها( خزنده های) گوگل و دیگر موتور های جست و جو ها همین لینک ها و ارتباطات بین صفحات هستند. معمولا مثالی که برای لینک ها وساختار وب به کار میبرند، تار عنکبوتی است، به این صورت که از تار های عنکبوت را به لینک ها و عنکبوت را به کرولر و خزنده ها تشبیه میکنند. حال تصور کنید که بین دو نقطه از تار های عکبوت هیچ نقطه اتصال و هیچ تاری وجود نداشته باشد، و یا بین دو صفحه از یک سایت و یا یک سایت با دیگر سایت ها هیچ ارتباطی نداشته باشد. خزنده های کوتور های جست و جو باید از چه طریق به این صفحات و سایت ها دسترسی پیدا کنند؟

با توجه به توضیحات ذکر شده باید توجه داشته باشید که هیچ نقطه بن بستی را در سایت خود نداشته باشید، و از طرفی باید حتما ساختار وب را به سایت خود بپوشانید و از این ساختار تبعیت کنید.

 

فواید لینک سازی داخلی :

اگر بتوانید از لینک سازی داخلی به خوبی استفاده کنید و استراتژی های لنیک سازی داخلی را که به شما آموزش خواهیم داد به درستی استفاده کنید نتایج قابل لمسی از قبیل : 

  • بالا بردن تایم ماندگاری کاربر در سایت : یکی از فاکتور های گوگل و دیگر موتور های جست و جو برای سنجش محبوبیت یک سایت، میزان زمان ماندگاری یک کار بر در سایت است. اگر شما بتوانید لینک سازی داخلی را به درستی انجام دهید، میتوانید میزان تعامل را با کاربر خود به حداکثر میزان خود رسانده  تلاش کنید کاربران را در ساخت خود نگه دارید.
  • پایین آوردن نرخ خروج (Exit Page) با استفاده از internal links : به هر میزان نرخ خروج صفحات شما پایین تر باشد، شما محبوبیت بیشتری را از دید موتور های جست و جو خواهید داشت.

 

برای مطالعه بیشتر : انکر تکست چیست؟

 

معرفی تکنیک ها و استراتژی لینک سازی داخلی

 

1- تکنیک لینک سازی داخلی با رویکرد لینک دهی به مقالات قدیمی مرتبط :

یکی از ساده ترین و معمول ترین تکنیک های لینک سازی داخلی، لینک دادن در مقالات جدید به مقالات قدیمی مرتبط، با ارزش و دارای جایگاه سایت در راستای تقویت آن صفحه است. در این استراتژی، سعی بر این خواهد بود که لینک های داخلی به صفحات قدیمی با ارزش جهت ارتقا و رشد آن صفحه در کلمه کلیدی مورد نظر انجام گیرد.

 

2- تکنیک لینک سازی اتوماتیک داخلی:

وقتی از لینک سازی داخلی به صورت اتوماتیک صحبت میکنیم به دو نوع لینک سازی اشاره میکنیم :

  1. لینک سازی داخلی در جایگاه های صفحات سایت : همگی به این نکته اشراف داریم که بخش عظیمی از لینک سازی داخلی برای مقالات جدید، در همان لحظه انتشار مقاله در جایگاه های سایت (مانند صفحاه اصلی، منو های سایت، بخش مقالات مرتبط در قسمت های مقالات، برچسب ها و سایدبار ها و...) اتفاق می افتد. اگر طراحی سایت شما به گونه ای باشد که تمامی این موارد به خوبی رعایت و پیاده سازی شده باشند، شما حجم بالایی از فرآیند لینک سازی داخلی را در این نوع استراتژی انجام داده اید.
  2. تکنیک لینک سازی داخلی به صورت اتوماتیک با استفاده از افزونه ها یا ماژول های اختصاصی : افزونه هایی برای سایت های وردپرسی مانند Automatic SEO Links وجود دارند که شما میتوانید با استفاده از این افزونه ها، کلمات کلیدی خود و صفحات هدف را تعریف کرده و به محض استفاده از این کلمات در مقالات شما، لینک سازی به صورت خودکار انجام شود. نوع دیگری از افزونه ها وجود دارند که یه صورت رندوم و تصادفی لینک هایی از دیگر مقالات شما در میان مقالات و صفحات شما قرار میدهند.( شما اگر از سایت های وردپرسی استفاده نمیکنید، میتوانید این قابلیت ها را به برنامه نویسان خود اطلاع رسانی کرده تا به سادگی برای شما پیاده سازی کنند).
  3. استراتژی لینک سازی داخلی با استفاده از مقالات قدیمی : در اخرین قسمت قصد معرفی اصلی ترین و بهترین تکنیک لینک سازی داخلی را به شما آموزش دهیم. یکی از بهترین تکنیک های لینک سازی داخلی استفاده از مقالات قدیمی است. این استراتژی به این صورت اجرا میشود که شما بعد از انتشار هر مقاله جدید، در سایت خود به جست و جوی سایت های مرتبط با آن مقاله را پیدا کرده و از داخل مقالات قدیمی به مقاله جدید لینک دهید. اما پیاده سازی این استراتژی مستلزم دقت به چند نکته حیاتی است :

نکته : گاهی اوقات ممکن است به دلیل تعدد بالای مقالات و یا قدیمی بودن مقالات، پیدا کردن مقالات مرتبط برای شما فرآیندی مشکل و زمان بر باشد. از طرفی شاید بعضی از وب سایت ها که دارای چند نویسنده هستند، یادآوری و به خاطر سپردن تمامی مقالات کاری دشوار باشد. اما ما به شما روشی را خواهیم آموخت که با استفاده از آن بتوانید به سادگی مقالات مرتبط با هر کلمه کلیدی را با استفاده از خود گوگل به دست آورید :

استفاده از تکنیک :     "کلمه کلیدی SITEYOURSITE.COM " - برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر دقت کنید :

 

 

 

با استفاده از این تکنیک شما میتوانید علاوه بر اینکه مقالات مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظر را پیدا کنید، بلکه میتوانید با ارزش ترین صفحات خود را در کلمه کلیدی مد نظر پیدا کنید. شما میتوانید با استفاده از این تکنیک بعد از پیدا کردن مقالات مرتبط با مقاله جدید منتشر شده، محتوای مقاله را بررسی کرده و از قسمت مد نظر خود با کلمه کلیدی مد نظر خود لینک دهید. نکته ای که در این قسمت باید به خاطر داشته باشید این است که لینک سازی باید به گونه ای انجام شود که کاملا کاربر محور باشد، به این معنی که اگر خود را به جای کاربر در نظر بگیری، احتمال کلید کردن بر روی لینک داخلی را با خود بسنجید و در صورت وجود احتمال لینک را درج کنید.
با استفاده از این تکنیک شما با یک تیر دو نشان زده اید : اول اینکه لینک سازی شما به گونه ای بوده است که توانسته اید از با ارزش ترین مقالات در حوزه مرتبط با مقاله جدید خود بک لینک دریافت کنید و از طرفی مقاله های قدیمی را ویرایش کرده اید که این کار یکی از رکن ها و فاکتور های اصلی گوگل برای سنجش میزان تعامل کاربران با صفحات است که در سئو با عنوان : مقالات همیشه سبز Ever Green شناخته میشود.

 

چند تکنیک غلط و اشتباه رایج در لینک سازی داخلی

  • لینک داخلی به صفحاتی که ریدایرکت شده اند : دقت داشته باشیم اگر قرار است که لینک داخلی به صفحات ریدایرکت شده داشته باشیم بهتر است که لینک به صفحه مقصد ریدایرکت شده انجام شود و یا اگر از قبل لینک به صفحه ای داده اید که قصد ریدایرکت کردن آن را دارید حتما باید لینک هایی که به آن صفحات شده است را اصلاح کنید.
  • لینک داخلی شکسته : یکی از خطاهای بزرگ لینک سازی داخلی میتواند لینک دهی به صفحاتی باشد که به هر دلیل از سایت حذف شده و با خطای 404 مواجه شدنه اند.
  • لینک سازی داخلی به صفحات کم اهمیت : لینک سازی داخلی نباید به هر قیمتی انجام شود و نباید صفحاتی که هدف ما در فرآیند سئوی سایت نیستند مورد توجه قرار بگیرند و نباید بیش از حد به آنها لینک دهیم.
  • لینک سازی بیش از حد به صفحات مهم ( مثل صفحه اصلی) 
  • لینک سازی داخلی از صفحات مهم : در نظر داشته باشید به هر میزان تعداد لینک های داخلی هر صفحه بیشتر باشد، میزان اعتباری که هر یک از لینک ها منتقل خواهند کرد کاهش پیش میکند، از طرفی در صورتی که لینک های خروجی شما از یک صفحه بیش از حد باشد ممکن است موتور های جست و جو درک درستی از سایت شما پیدا نکنند.

    استراتژی لینک سازی داخلی

نظرات

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان