دانش نامه لینک‌یار
سئوی فنی و تکنیکال سایت
  امتیاز 5.00 از 5 توسط 2 نفر

11 تکنیک سئوی تکنیکال سایت یا سئوی فنی

بی شک هر فردی که با دنیای سئو و بهینه سازی وب سایت ها آشنایی هرچند مقدماتی داشته باشد، بارها عبارت " سئو تکنیکال سایت" را شنیده است. اینکه سئوی تکنیکال یا همان سئوی فنی سایت چیست و چه فاکتور ها و تکنیک هایی دارد و در هنگام پیاده سازی این بخش مهم از سئو باید چه مواردی لحاظ و مورد توجه قرار گیرد؟ همگی بخشی از سوالات مهم هر سئوکاری (اغلب دوستان و همکاران تازه وارد) است که ما در این مقاله قصد دارم به طور کامل و مفصل به پاسخ و اموزش این موارد بپردازیم.

 

معنی سئو تکنیکال چیست؟

بر خلاف باور بسیاری از همکاران و دوستداران بحث سئو که معتقدند، سئو به صورت کلی به دو بخش سئو داخلی و سئوی خارجی () تقسیم میشود، باید گفت که در واقع سئو علاوه بر دو مورد ذکر شده دارای بخش فوق العاده مهمی به نام سئوی تکنیکال یا همان سئوی فنی سایت است.

بخش های مختلف سئو
به زبان ساده اگر بخواهیم سئو تکنیکال را تعریف کنیم باید بگوییم : به مجموع اقداماتی که ربات ها و خزنده های موتور های جست و جو به راحتی بتوانند ساختار وصفحات سایت را درک و ایندکس کنند. و به طور کلی به فرآیند هایی در وب سایت اطلاق میشود که در راستای خزش درست و راحت تر خزنده های موتورهای جست و جو با اهدافی چون پیدا کردن و ایندکس کردن صفحات، فهم ساختار، نظم و ارتباطات بین صفحات سئوی تکنیکال میگوییم.

 

اهمیت سئو تکنیکال در فرآیند سئو

سئو فنی سایت

شاید در سطح وب تعاریف و تاکیید های مختلفی بر اهمیت سئوی تکنیکال شده باشد، اما گاها مشاهده میکنیم که بسیاری از سئوکار ها و وبمستران از اهمیت سئو تکنیکال سایت، آن هم به دلیل اینکه امروزه برخی از فاکتور ها و موارد سئو فنی سایت را توسط سیستم های مدیریت محتوایی مثل وردپرس به صورت نیمه خودکار انجام میشود غافل میشوند. برای اهمیت این بخش از سئوی سایت کافی است در رابطه با میزان سوالاتی که بسیاری از صاحبان کسب و کار ها در رابطه با اینکه چرا وب سایت شان بعد از مدتی ایندکس نمیشه، میپرسند و جواب اکثر این موارد با یک نگاه ساده قابل فهمه : عدم استفاده از یک تکه کد در بخش سئوی تکنیکال!!!

اما به طور کلی اگر بخواهیم این مورد را مورد بررسی قرار بدهیم، باید بگوییم که تمامی آدرس دهی ها به خزنده های موتور های جست و جو و همچنین نحوه درک این خزنده ها از سایت وابستگی بسیار زیادی به مبحث سئوی فنی یا همان سئو تکنیکال سایت دارد.

 

آموزش سئو تکنیکال سایت 

در این بخش به موارد و فاکتور های مهم سئوی فنی سایت اشاره خواهیم کرد و به طور خاص خواهیم گرفت که هر یک از این موارد چه اهمیتی در سئو تکنیکال و به صورت کلی در سئو سایت داشته و چگونه در وب سایت پیاده سازی خواهند شد. در ابتدا به معرفی چک لیست کلی از سئو فنی خواهیم پرداخت :

 

چک لیست سئو تکنیکال و فنی سایت

چک لیست سئوی تکنیکال
  • نقشه سایت
  • استراکچر دیتا
  • فایل robot.txt
  • سرعت سایت
  • ساختار وب سایت
  • آدرس دهی صفحات
  • ریسپانسیو بودن وب سایت
  • بردکرامب (Breadcrumbs)
  • صفحات 404
  • امنیت وب سایت
  • تگ های کنونیکال

 

موارد مهم سئو فنی سایت

در واقع باید بگوییم که سئو فنی پایه و سنگ بنای سئوی داخلی و حتی سئو خارجی هر وب سایتی به شمار میرود و به طور کلی تمامی اقدامت فنی که اکثرا احتیاج به دانش فنی مثل برنامه نویسی دارند در این بخش تعریف و بخش بندی میشود. در این بخش به طور مفصل به هر یک از المان ها و موارد ذکر شده در بخش چک لیست خواهیم پرداخت.

 

1- سایت مپ یا همان نقشه سایت

سایت مپ

اولین و راحت ترین درگاه ورودی خزنده های موتور های جست و جو برای ورود و واکشی هر سایت، سایت مپ(sitemap) یا همان نقشه سایت است. نقشه سایت در واقع یک فایل با فرمت xml است که تمامی لینک های وب سایت به همراه فیلد هایی مانند تارخ انتشار و تغییر، زیر دسته بندی ها، ضریب اهمیت هر لینک و... برای افزایش خوانایی لینک ها و صفحات یک وب سایت برای موتور های جست و جو آماده میشود.
این فایل غالبا در سیستم های مدیریت محتوا توسط افزونه های مختلف به صورت اتوماتیک ساخته و با انتشار هر صفحه و مقاله و محصول، به روز رسانی میشود. اما در وب سایت هایی که از سیستم های مدیریت محتوا استفاده نمیکنند، لازم است تا نقشه سایت کد نویسی و ایجاد شود. ایجاد نقشه سایت استاندارد یکی از مهم ترین اقدامات در راستای پیاده سازی سئو فنی و تکنیکال سایت به شمار میرود.

 

2- استراکچر دیتا

استراکچر دیتا در سئو فنی سایت

دیتاهای ساختار یافته یا همان استراکچر دیتاها، بخشی از سئوی فنی و تکنیکال یک وب سایت به شمار میروند که شما میتوانید با استفاده از این داده ها، ساختار و محتوای صفحات خود را بهتر به گوگل معرفی کنید. از سویی دیگر شما با استفاده از این استراکچر دیتاها(استراکچر هایی مانند امتیاز دهی به مقالات، تاریخ انتشار و...) میتوانید تعداد پیکسل بیشتری را در صفحات نتایج گوگل به خود اختصاص دهید. لبست کامل دیتاهای ساختار یافته را میتوانید از طریق لینک schema.org بررسی و پیاده سازی نمایید.

 

3- فایل robot.txt

خیلی از اوقات شما نیازی به ایندکس شدن یکسری از صفحات خود ندارید، صفحاتی مانند، صفحات سبد خرید، صفحات پرداخت و... فایل robot.txt یک فایل با فرمت txt است که در سرور شما بارگزاری شده و در آن با زبان محصوص یکسری دستوران که غالبا برای تعیین دسترسی ها و اجازه دسترسی و ایندکس کردن به ربات های گوگل برنامه نویسی میشود. این فایل هم به مانند فایل نقشه سایت در سیستم های مدیریت محتوا به صورت اتوماتیک توسط افزونه های سئو ساخته میشود.

 

4- سرعت سایت

بهینه سازی سرعت سایت

این فاکتور نه تنها در سئوی تکنیکال سایت، بلکه به طور کلی یکی از مهم ترین فاکتور های موتور های جست و جویی مانند گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها به شمار میرود. این فاکتور به قدری مهم است که گاها میتواند به دلیل سرعت پایین وب سایت، یک صفحه با کیفیت و خود و با بک لینک های با کیفیت نیز رتبه نگیرند. به خاطر داشته باشید که زمان استاندارد لود شدن یک سایت بین 3 تا 7 ثانیه است. پس به خاطر داشته باشید که بهینه سازی سرعت سایت یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین مراحل سئوی فنی وب سایت به شمار میرود.

 

5- بهینه سازی ساختار سایت

بهینه سازی ساختار سایت

ایجاد دسته بندی های متناسب با کاربری سایت در راستای دسترسی سریع و آسان کاربران یکی از مهم ترین نکات سئوی فنی سایت به شمار میرود. ساختار دهی وب سایت و نکاتی مانند عمق سایت (به معنای تعداد کلیک های یک کاربر برای رسیدن به صفحه ریشه از صفحه اصلی سایت) جز بهینه سازی ساختار سایت به شمار میروند. تکنیک های لینک سازی داخلی مناسب و همچنین منو بندی استاندارد نیز یکی از راه های بهینه سازی ساختار وب سایت محسوب میشوند.

ایجاد یک ساختار قابل پیگیری و متصل به سرعت ایندکس صفحات شما و بهینه سازی بودجه خزش شما کمک خواهد کرد.

 

6- ساختار آدرس های وب سایت

یکی دیگر از مباحثی که موضوع بحث سئوکار های عزیز به شمار میره، بحث میزان اهمیت آدرس های صفحات یا همان URL ها در رتبه بندی وب سایت و سئوی صفحاته. به شخصه باید بگم که طی تجربه شخصی، ادرس های صفحات تاثیر قابل توجهی در خوانایی و رتبه گرفتن یک وب سایت گذاشته و ارتباط مستقیمی در این بین وجود دارد.
ایجاد دایرکتوری های مشخص برای صفحات هم جنس (مقالات، محصولات و...) و همچنین رعایت نکاتی مثل :

  • استفاده از کاراکتر های با معنا
  • کوتاه بودن آدرس
  • استفاده از زبان انگلیسی 

به افزایش سرعت ایندکس و همچنین افزایش رتبه صفحات شما کمک خواهد کرد.

 

7- ریسپانسیو کردن وب سایت

وب سایت ریسپانسیو

ریسپانسیو یا همان واکنشگرا بودن یک وب سایت به این معنی است که محتوای وب سایت شما متناسب با اندازه صفحه نمایشگر کاربر (اندازه موبایل، تبلت، لبپ تاپ و...) وب سایت را درست و با ساختاری منظم نمایش دهد. خیلی از وب سایت های بزرگ، با توجه به مسائل UX طراحی های متفاوتی را برای نسخه های مختلف در نظر میگیرند.
بهتر است بدانید این مورد از سئوی تکنیکال سایت یکی از فاکتور های خیلی مهم برای آمدن به صفحه اول گوگل به شمار میرود.

 

8- استفاده از بردکرامب (Breadcrumbs)

بردکرامب (Breadcrumbs) لینک های راهنمایی هستند که به کاربر مکان و موقعیت فعلی در وب سایت را نمایش میدهد. این لینک ها میتواند . در واقع میتوان گفت که بردکرامپ همان نقشه سایت برای کاربر است.

بردکرامپ در سئو

 

9- بهینه سازی صفحات 404

در این قسمت به معرفی چهار بخش اصلی سئوی تکنیکال یعنی رفع لینک های شکسته - ایجاد صفحه 404 و ریدایرکت و استفاده از تگ های کنونیکال خواهیم پرداخت :

مثل معروف با دم شیر بازی کردن را شنیده اید؟؟ از آنجا که گوگل سعی در نمایش بهترین نتایج به کاربران را دارد. وجود صفحات 404 و نمایش آنها به کاربر و موتور های جست و جو، یکی از مواردی است که اگر به صورت مکرر اتفاق بیافتد، (مخصوصا زمانی که این صفحه بعد از کلیک کردن بر روی لینکی از صفحه نتایج گوگل باشد) میتواند سئوی سایت را نابود کند. بهترین راه حل برای حل و از بین بردن این صفحات استفاده از ریدایرکت 301 است.
از طرفی به خاطر داشته باشید داشتن صفحه ای زیبا و تعاملی برای صفحات 404 میتواند از خروج کاربر از وب سایت و افزایش بانس ریت جلوگیری کند.

 

10- امنیت وب سایت

همانطور که گفتیم، گوگل برای اعتبار خود بیش از آنکه تصور کنید احترام قائل است و به هیچ وجه دوست ندارد، نتیجه ای خلاف بر خواست کاربر را به کاربر نمایش بدهد. اگر وب سایت شما توسط هکر ها هک شد و گوگل متوجه این موضوع شد، به زودی و قطع به یقین، منتظر یک افت رتبه در نتایج و ورودی های وب سایت خود باشید.
پس به خاطر داشته باشید که در همان مراحل اولیه پیاده سازی و لانچ کردن وب سایت به این فاکتور سئو تکنیکال دقت کنید و تا حد ممکن امنیت وب سایت خودتون را با موارد مختلفی مانند نصب گواهینامه های امنیتی ماندد ssl، تغییر آدرس ورود به داشبورد مدیریت و... افزایش دهید.

 

11- تگ کنونیکال Canonical Tag

تگ کنونیکال

یکی از مشکلات وب سایت های فروشگاهی، توضیحات مشابه برای محصولات است. به طور مثال یک فلش مموری را در نظر بگیرید که در یک برند، یک مدل و فقط در حاظه های متفاوت تولید شده است. اگر یک وب مستر صفحات مختلفی را برای هر یک از این وب سایت ها در نظر بگیرد، به ناچار اگر بخواهد محتوای با کیفیتی را تولید کند، مجبور به استفاده مجدد و کپی خواهد بود.
با استفاده از تگ کنونیکال میتوان به موتور های جست و جو این مفهوم را رساند که از میان صفحات مشابه و گاها با محتوای یکسان، کدام محتوا و صفحه را به عنوان محتوای اصلی و بقیه را به عنوان محتوای کپی شناسایی کرده تا وب سایت را از خطر اتهام به تولید محتوای تکراری تبرعه کنیم.

 

سخن آخر

اگر علاقمند به دنیای سئو و یا وب مستر یک وب سایت هستید، حتما به فیلد های قید شده در محله سئو تکنیکال دقت کنید، و رفع و حل موارد سئوی تکنیکال را جز ابتدایی ترین مراحل سئوی سایت خود قرار دهید. به خاطر داشته باشید، پیاده سازی نادرست فاکتور های سئوی تکنیکال میتواند تمامی تلاش شما در دو بخش دیگر سئو بی ثمر کند. شما میتوانید دیگر مقالات آموزشی لینکیار را از بخش وبلاک لینکیار مطالعه فرمایید.

 

آموزش کاربردی افزایش سرعت سایت

بدون شک سرعت سایت به یکی از اولین و مهم ترین فاکتور های سئو سایت تبدیل شده و از حالت انتخابی به یک ضرورت برای مدیران وب سایت ها بدل شده است. جدایی از بحث میزان اهمیت افزایش سرعت سایت برای موتور های جست و جو، این امر به یکی از اصلی ترین چالش های بخش دیجیتال مارکتینگ (میزان تعامل با کاربر) تبدیل شده است. در ادامه به معرفی روش های کاربردی و موثر برای بهینه سازی سرعت سایت خواهیم پرداخت.

بودجه خزش Crawl Budget چیست و چگونه میتوان آن را افزایش داد؟

کرال باجت یا همان بودجه خزش چیست؟ چگونه میتوان آن را افزایش داد؟ تا به حال با این مسئله مواجه شده اید که پس از گذشت مدت زیادی پس از انتشار یک مقاله، آن مقاله هنوز توسط گوگل کرال و ایندکس نشده باشد؟ یا مدت زمان زیادی از ویرایش یک صفحه در سایت شما گذشته و گوگل هنوز اطلاعی از آن ویرایش نداشته باشد؟ میزان بودجه خزش سایت شما یا همان Crawl Budget سایت شما تعیین کننده میزان اهمیت وب سایت شما برای کرولر های گوگل بوده و این مدت زمان را تعیین میکند.

شما با مطالعه این مقاله با مفهوم کلی بودجه خزش آشنا شده و خواهید آموخت که چگونه نرخ خزش سایت را افزایش دهید.

سایت مپ یا نقشه سایت چیست و اهمیت آن در سئو

بارها و بار ها خود ما برای پیدا کردن موقعیت مکانی و مسیر یابی از نقشه استفاده کرده ایم. نقشه سایت هم یک نقشه برای ربات های موتور های جست و جو به کار میرود که به بات ها نشانی لینک ها و صفحات وب سایت ما به همراه فیلد های مهمی مثل میزان اهمیت اون صفحات برای ما و... رو در اختیار موتور های جست و جو قرار میدهند. که در ادامه به معرفی مفصل این فاکتور مهم سئو و نحوه ساخت و استفاده دست از اون خواهیم پرداخت.

حل مشکل ایندکس نشدن صفحات در گوگل

مشکلی که اخیرا وب سایت های بسیاری با آن مواجه شده اند و گوگل آن را در ابتدا تحت عنوان مشکل ایندکس شدن بیان کرده بود. تا کنون به یکی از سوال ها و چالش های اصلی متخصصین جوزه seo تبدیل شده است. در این مقاله به بررسی مشکل ایندکس نشدن صفحات در گوگل و راه حل های تسریع بخشیدن به فرآیند ایندکس شدن صفحات خواهیم پرداخت.

کد های اسکیما schema و تاثیر آن بر سئوی سایت

در این مقاله به چند سوال اصلی : کد های نشانه گذاری اسکیما چیست؟ نحوه استفاده از کد های اسکیما و تاثیر این کد ها بر سئوی سایت و در ادامه به معرفی چند کد پرکاربرد اسکیما schema  خواهیم پرداخت.

نظرات

image
مهرداد
01:19 , 09 بهمن 00

سوالی که داشتم اینه : اگر سایتی کد زده شده باشه و سایت مپش رو بخوایم به صورت دستی با این سایت های انلاین که سایت مپ درست میکنن. بسازیم و بارگذاری کنیم. مشکلی پیش خواهد امد؟

image
افشار
14:53 , 30 بهمن 00

ممنون از مقاله خوبتون. از دید من سئو تکنیکال سایت در واقع قبل از لانچ کردن سایت و در همون مرحله اولیه انجام میشه. این اشتباهه که بخوایم چک لیست سئو تکنیکال رو بذاریم برای چند ماه بعد از استارت زدن پروژه

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان