دانش نامه لینک‌یار
محتوای همیشه سلز چیست
  امتیاز 4.90 از 5 توسط 10 نفر

محتوای همیشه سبز چیست؟

سرفصل‌ها

 محتوای همیشه سبز ( evergreen content )

اگر به طبیعت اطراف خود دقت کنید متوجه میشوید که برخی گیاهان در فصل های پاییز و زمستان همچنان سبز هستند و زیبایی خود را مثل فصل‌های بهار و تابستان به طبیعت هدیه میدهند. این اتفاق در فضای وب و بخصوص در حوزه تولید محتوا نیز وجود دارد. به این معنی که برخی از محتوایی که در وبسایت ها منتشر می شود همیشه قابلیت استفاده برای مخاطبان خود را دارند و به نوعی اعتبار و ارزش محتوایی آنها دائمی است. این بار توجه خود را به گلی مثل لیلیوم جلب کنید. این گل در روزهای شکوفایی خود زیبایی محصور کننده ای دارد. اما بعد از گذشت دو یا سه روز پژمرده می شود و زیبایی خود را از دست می دهد. اگر بخواهیم مثال این گل را در بحث تولید محتوا بزنیم باید حرف از محتواهایی بزنیم که تنها در یک مدت زمان کوتاه قابلیت جذب مخاطب را دارند. در این مقاله از لینکیار بدنبال این هستیم تا شما را با مفهومی تحت عنوان محتوای همیشه سبز  بر اساس الگوریتم تازگی محتوا آشنا کنیم و تاثیر آن بر سئو محتوای سایت را مورد بررسی قرار دهیم. پس برای کسب اطلاعات ارزشمندی از این مفهوم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید!

 

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز

اگر بخواهیم محتوای همیشه سبز را معرفی کنیم باید بگوییم که این نوع محتوا؛ محتوایی است که ارتباط با مخاطب خود را حفظ می‌کند، تاریخ انقضا یا محدودیت اعتبار ندارد و از طرفی پس از انتشار همچنان رسالت خود یعنی افزایش ترافیک ورودی را انجام می‌دهد. بیایید برای درک بهتر جملات زیر را در نظر بگیرید:

1.جنگ جهانی اول از 28 ژوئیه 1914 میلادی آغاز و در 11 نوامبر 1918 میلادی پایان پذیرفت.

2. نحوه استفاده از اسپرسوساز نوا چگونه است؟

3.مهلت انتخاب نوع مدیریت سهام عدالت برای مشمولان 30 روز اعلام شد.

4.قیمت طلا 1196800 تومان است.

جمله اول نمونه‌ای از یک محتوای همیشه سبز است. این نوع از گزاره‌ها یک گزاره همیشه درست هستند زیرا هر کاربر و در هر زمانی بخواهد اطلاعاتی در مورد جنگ جهانی اول کسب کند، اطلاعات درستی در اختیار او قرار می دهد. جمله دوم نیز نمونه‌ای از یک محتوای سبز است این نوع محتوا نیز تا زمانی که این وسیله مورد استفاده افراد قرار بگیرد، قابلیت استفاده را دارد و میتوان گفت مدت زمان نسبتا طولانی ای اعتبار دارد. اما جمله سوم تا موعد مقرری که تعیین شده دارای اعتبار است و پس از گذشت مدت زمان معینی اعتبار خود را از دست میدهد. و در نهایت جمله چهارم که ارزش آن لحظه ایست. دو جمله آخر را نمی توان جز محتوای سبز به حساب آورد چرا که این نوع محتواها به سرعت و در بازه زمانی کوتاهی ارزش خود را از دست داده و ارزشی برای مخاطب نخواهند داشت.

این موارد را مثال هایی برای درک بهتر شما از مفهوم اعتبار یک محتوا بود. در فضای سئو و وب امروزه، محتوای همیشه سبز به جز این موارد، به مقالات و محتواهایی اطلاق میشود که با به روز رسانی هایی که در یک محتوا اتفاق می افتد، آن محتوا را برای تاریخ های متفاوت معتبر نگه میدارد.

به طور مثال در عنوان "قیمت طلا 1196800 تومان است" که در بالا ذکر شد، در ساختار محتوای همیشه سبز امروزه در سئوی سایت، میتواند به این صورت قرار بگیرد که، قیمت طلا ....تومان است. یک گزاره ثابت و قیمت که با یک عدد نمایش داده میشود یک گزاره متغیر به کار گرفته شود. در این نوع محتوا، موتور های جست و جو با بررسی محتوا در بازه های زمانی مختلف، متوجه خواهند شد که این اطلاعات این محتوا برای کاربر در حال به روز رسانی است، و با توجه به اهمیتی که گوگل و دیگر موتور های جست و جو برای یان نوع محتوا قائل میشوند، این مقاله ها در نتایج خود پیشرفت میدهند.

 

 

 

 

چرا باید محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟

همانطور که در تعریف محتوای همیشه سبز گفته شد یکی از رسالت های این محتوا ورود ترافیک به سایت است. دلایل مهمی برای تولید محتوای سبز و همیشه سبز وجود دارد. در زیر عمده این دلایل آورده شده است. دقت کنید این عوامل مانند زنجیری هستند که به هم مرتبطند و بر روی یکدیگر اثر مستقیم میگذارند.

  • جذب مخاطب: اگر هدف شما داشتن وبسایتی است که بخشی از محتوای آن همیشه مخاطبانی را به وبسایت شما جذب کند، سعی کنید این استراتژی تولید محتوا را برای سایت خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر حوزه کاری شما خرید و فروش ادوات کشاورزی است، میتوانید مطالبی راجع  به معرفی و نحوه کارکرد هر کدام از ادوات یا مطالبی راجع به نکات کشاورزی مربوط به کاشت هر بذر را بگذارید.
     
  • کسب رتبه از گوگل: وبسایت هایی که از طرف مردم شناخته شده باشند و مورد رضایت آنان قرار گیرند همواره جایگاهی خوبی در گوگل به خود میگیرند. عامل اول یعنی جذب مخاطب به خودی خود، پتانسیل بالایی را برای کسب رتبه از گوگل برای شما فراهم میکند.
     
  • بالا رفتن میزان فروش: هر چقدر وبسایت شما اعتبار بالاتر و بازدید بیشتری را داشته باشد، احتمال افزایش فروش شما نیز به همان نسبت بیشتر خواهد شد.
     
  • برندسازی: اگر وبسایت شما در حوزه کاری خود، دارای محتوای همیشه سبز کاربردی باشد، پس از چند نوبت جستجوی کاربر در آن حوزه؛ نام وبسایت شما در ذهن مخاطب میماند و این برندسازی! بهترین اتفاقی که برای هر کسب و کاری می تواند بیافتد چرا که نام برند شما در این حوزه در ذهن کاربر نقش بسته و این احتمال وجود دارد که اگر در آینده باز هم اطلاعاتی در حوزه ای که شما در آن مشغولید، بخواهد به وبسایت شما سری خواهد زد و این یعنی حفظ مشتری.

 

آموزش تولید محتوای همیشه سبز :

آموزش نوشتن محتوای همیشه سبز

1- یکی از روش های پرکاربرد برای داشتن یک مقاله همیشه سبز، بسط و گسترش متن و محتوای مقاله در مرور زمان است. به این صورت که شما در بازه های زمانی مختلف، یک پاراگراف( در حد چند جمله) به محتوای سایت خود اضافه میکنید. با انجام این کار شما به موتور های جست و جو این سیگنال را ارسال خواهید کرد که محتوای شما در حال بروز رسانی برای کاربر است.

  • البته حتما باید توجه داشته باشید که این فرآیند نباید به منزله این باشد که شما در ابتدای کار یک مقاله ناقص بارگزاری کنید و این مقاله را در طول زمان کامل کنید. شما باید محتوای خود را در لحظه انتشار به کامل ترین شکل ممکن که میتوانید آماده و منتشر کنید.
  • نکته دوم در این آموزش این است که تاریخ های ویرایش شما نباید تاریخ های منظمی باشد. یکی از روش های انتخاب زمان برای ویرایش مقالات استفاده از سرچ کنسول گوگل است. به این صورت که شما بعد از رتبه گرفتن صفحه مورد نظر و مشخص شدن کلمات کلیدی ها، مقاله را در آن  کلمات به صورت پریودی ویرایش کنید.

2- کامنت مارکتینگ : یکی دیگر از روش های به روز رسانی محتوا کامنت مارکتینگ است. به این صورت که خود وب مستر در زبازه های زمانی مختلف کامنت هایی را در مقاله ایجاد کرده و خود به آنها پاسخ میدهد. با انجام این فرآیند شما این سیگنال را به گوگل ارسال خواهید کرد که مخاطب با این مقاله ارتباط برقرار کرده و این مقاله کاماکان دارای اعتبار است و از سویی با اضافه شدن محتوا صفحه توسط کامنت ها، روش اول نیز به خودی خود اتفاق خواهد افتاد.

 

تفاوت محتوای سبز و موضوع سبز در چیست؟

محتوای سبز و موضوع سبز دو مفهوم کاملا جدا از هم هستند. وقتی حرف از محتوای سبز می‌شود منظور محتوایی که همیشه قابلیت استفاده برای مخاطب را دارد ویا در بازه های زمانی مختلف محتوای صفحه برای کاربر به روز میشود اما منظور از موضوع سبز موضوعی است یک گزاره همیشه ثابت و با توجه به گذشت زمان، محتوای آن قدیمی و به اصطلاح دست دوم نخواهد شد.

 

محتوای سبز یا همیشه سبز

ممکن است تا اینجای کار این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا در برخی از قسمت‌های مقاله از عنوان "محتوای همیشه سبز" و برخی جاها از عنوان "محتوای سبز" استفاده شده است. برای درک بهتر این دو مفهوم به جملات 1 و 2 که در قسمت دوم مقاله آورده شد دوباره دقت کنید! جمله 1 همانطور که گفته شد جمله ایست که همواره درست است چون این اتفاق در گذشته صورت گرفته وتغییری در آن بوجود نخواهد آمد و یک محتوای همیشه ثابت است. اما جمله دوم که در مورد نحوه استفاده از یک وسیله است چطور؟! این محتوا تا زمانی که استفاده از این وسیله رایج است اعتبار دارد. پس محتواهای سبز نیز طیفی از سبز بودن را شامل میشوند. هرچه بازه زمانی اعتبار یک محتوا و میزان ثبات آن بیشتر باشد رنگ پررنگ تری به خود میگیرد. مثال های دیگری از این نوع موضوعات را میتوانید در قسمت کامنت ها برای دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

اشتباهات رایجی که در مورد محتوای سبز وجود دارد

*بسیاری از کاربران با حذف قسمت هایی از مقالات و محتوا خود قصد به روز رسانی محتوای خود را دارند که این اقدام در عمل پیاده سازی فرآیند محتوای همیشه سبز نیست و به جایگاه شما آسیب خواهد زد.

*استفاده از مقالات تکراری و کپی : گاهی اوقات کاربران و وب مستر های زیادی را مشاهده میکنی که برای داشتن یک محتوای همیشه سبز از قسمت های مختلف سایت ها کپی برداری میکنند. این تکنیک نیز به جای افزایش رتبه سایت شما، باعث جریمه شدن سایت و کلمه کلیدی شما خواهد شد.

 

سخن پایانی

اگر تصمیم به بارگزاری محتوای همیشه سبز در وبسایت خود را دارید فراموش نکنید که این محتوا قرار است در برهه زمانی طولانی‌ای مورد استفاده مخاطبان شما قرار بگیرد. پس برای تهیه این نوع محتوا وسواس بخرج دهید و تکنیک های سئو و بهینه سازی را به کار گیرید و از محتوای سبز به عنوان یکی از اپشن های محتوایی خود بهره بگیرید.

 

 

سوالات :

بسیاری از کارشناسان حوزه سئو بر این باورند که انتشار بخش های مختلف یک مقاله و یک محتوا در فاوصل زمانی مختلف، میتواند محتوای همیشه سبز ایجاد کند. در پاسخ باد گفت که خیر. این نوع انتشار محتوا نه تنها روش تولید محتوای همیشه سبز نیست، بلکه باعث رتبه نگرفتن درست صفحه شما خواهد شد. به طور کلی میتوان گفت که محتوای همیشه سبز، محتوایی است که به طور پیوسته در حال به روز رسانی باشد و نه در یک برهه زمانی خاص
بله. اگر صفحات به طور مداوم به روز رسانی شود و محتوایی در قالب کامنت (چه توسط کاربر و چه توسط خود مدیر سایت) درج شود، به شرط پیوسته بودن میتواند به داشتن یک صفحه با محتوای همیشه سبز کمک کند

نظرات

image
نیما شجاعی
13:44 , 26 فروردین 00

ممنون واقعا از مقاله خوبتون. یک سوال داشتم. من یکی از مقالاتم به طور تصادفی حدود 150 کامنت گرفت. این مقاله توی یک کلمه خیلی سخت (یک مدل از لپ تاپ) صفحه 6 ام بود. و بدون اینکه من کاری انجام بدم. شروع کرد به رشد کردن و هر هفته یک صفحه رشد میکرد. تا اینکه این صفحه به صفحه اول و لینک 4 ام رسید. ایا این نوع کامنت گرفتن میتونه دلیلی بر شکل گرفتن یک محتوای همیشه سبز باشه؟

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان