دانش نامه لینک‌یار
روش های بازاریابی مدرن
  امتیاز 3.00 از 5 توسط 2 نفر

معرفی انواع بازاریابی مدرن

سرفصل‌ها

بازاریابی مدرن چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده به تعریفی از بازاریابی مدرن بپردازیم، باید بگوییم که بازاریابی مدرن نوعی از بازاریابی است که در آن از بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی و... جهت پیشبرد هداف بازاریابی و معرفی کالا و خدمات استفاده میشود. در واقع میتوان گفت که بازاریابی دیجتال نوعی از بازاریابی مدرن محسوب میشود. در ادامه به تفصیل به معرفی روش ها و اصول بازاریابی مدرن خواهیم پرداخت.

 

معرفی انواع بازاریابی مدرن

بازاریابی مدرن انواع بسیار زیاد و گسترده‌ای دارد. در این قسمت می‌خواهیم به معرفی انواع آن‌ها و بررسی ان‌ها بپردازیم. امروزه مدیران شرکت‌های بزرگ و کوچک با انجام بازاریابی یا تکنیک‌های کوچک و بزرگ مشتری‌های جدیدی برای خدمات و محصولات خود پیدا می‌کنند. در حقیقت مدیران برای اینکه بتوانند میزان سود خود را افزایش دهند نیاز به یک برنامه بازاریابی قوی دارند. بازیابی انواع مختلفی دارد که به طور کلی می‌توان آن را به بازاریابی مدرن و بازاریابی سنتی تقسیم کرد. بازاریابی نوین امروزه اهمیت زیادی در رشد کسب و کار ها داشته و انواع بازاریابی مدرن مزایای زیادی برای کسب و کارها را به دنبال دارند که در ادامه به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

 

انواع بازاریابی مدرن

انواع بازاریابی مدرن

بازاریابی مدرن یا بازاریابی نوین و دیجیتال به معنی تکنیک‌هایی برای یافتن و پیدا کردن مشتریان در اینترنت است. برخلاف بازاریابی به روش سنتی در این مدل از بازاریابی به بستر اینترنت نیاز دارید. در این روش باید بین مشتری و فروشنده اعتماد ایجاد شود. از انواع بازاریابی مدرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بازاریابی موتور جستجو یا همان سئو سایت: در این روش این اطمینان را حاصل می‌کنید که صفحه وب سایت شما در نتایج موتورهای جست و جو دیده شده و رتبه ی خوبی بدست می‌آورد. در این صورت کاربر با جست و جو و سرچ کلید واژه مربوط به کسب و کارتان با وب سایت شما مواجه می‌شوند. 
  2. بازاریابی محتوا: بازاریابی محتوا از جمله شناخته شده‌ترین مدل‌های بازیابی است.
  3. ایمیل مارکتینگ: نوع دیگر بازاریابی، فرستادن ایمیل‌ است. ایمیل می‌تواند آموزشی یا تبلیغاتی و… باشد. 

 

روش‌های بازاریابی مدرن 

بازاریابی مدرن دارای روش‌های مختلفی نظیر بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی حسی، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی شبکه‌ای و … است. هر کدام از این روش‌ها کارایی مخصوص به خود را دارند و بسیار موثر هستند. نکته مهم این است که شما نوع درستی را برای مساله مدنظر خود انتخاب کنید و آن را به درستی اجرا کنید تا نتیجه مطلوب و مورد نظر خود را بگیرید. انواع بازاریابی مدرن به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند و شرکت‌ها برای افزایش سود و کسب مشتریان و ترقی نسبت به رقیبان به این روش‌ها روی می‌آورند. در ادامه این روش‌ها را بررسی می‌کنیم و به معرفی مختصر آن‌ها می‌پردازیم:

  • بازاریابی دهان به دهان: شرکت با استفاده از ارتباط بین مشتریان پیام خود را ارسال می‌کند. بازاریابی دهان به دهان یکی از پرکاربردترین استراتژی‌های بازاریابی است که مشتریان و مردم پیام بازاریابی را به دیگران منتقل می‌کنند.
  • بازاریابی حسی: بازاریابی حسی یکی از متدولوژی‌های بازاریابی است که در پنج حوزه ارتباطات، احساسات، تفکرات، حواس، اعمال مورد بازبینی‌ قرار می‌گیرد. این مدل از بازاریابی به طراحی یک سری رویدادها یا ایجاد یک فضا برای بازاریابی شرکت اشاره دارد. در این بازاریابی مشتریان به یک بازیگر در عرصه بازاریابی مبدل می‌شوند و شرکت به آن‌ها جایزه می‌دهد.
  • بازاریابی اینترنتی: در بازاریابی اینترنتی از دیگر روش‌ها است که بخشی از تجارت الکترونیک می‌باشد. 

 

تفاوت بازاریابی مدرن و سنتی 

تفاوت بین بازاریابی مدرن و سنتی

در این قسمت می‌خواهیم به تفاوت‌های میان بازاریابی مدرن و بازاریابی سنتی بپردازیم. هدف بازاریابی مدرن و سنتی یکی است اما با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. بازاریابی سنتی یک طرفه است به این معنی که تعامل بین مشتریان و فروشنده به حداقل‌ترین شکل ممکن می‌رسد. در بازاریابی جدید یا مدرن تعامل مخاطبان با برند و شرکت به حداکثر می‌رسد و مخاطبان می‌توانند با شرکت‌ها ارتباط برقرار کرده و خواسته‌های خود را با آنان در میان بگذارند. 

در انواع بازاریابی مدرن نسبت به سنتی سرعت اشتراک‌گذاری اطلاعات بیشتر است. علاوه براین فرایند معرفی و فروش محصولات و خدمات نسبت به روش‌های سنتی ساده‌تر می‌باشد. در بازاریابی جدید برخلاف بازاریابی سنتی به نیازهای همه ی مشتریان توجه می‌شود و امکان فعالیت و پاسخگویی به مشتریان به صورت شبانه روز و بیست و چهار ساعته وجود دارد. بازاریابی جدید و سنتی از لحاظ محدودیت‌های زمانی و مکانی با یکدیگر تفاوت دارند. در روش‌های جدید بازاریابی هزینه در برابر بازده بسیار کم است. 

 

ایده بازاریابی مدرن

بازاریابی مدرن از روش‌هایی است که در آن از تمامی پتانسیل‌‌های تکنولوژی برای جذب مشتریان استفاده می‌کنند. از جمله ابزارهای بازاریابی جدید می‌توان به وب سایت‌ها و شبکه‌های اینترنتی و به طور کلی بستر اینترنت اشاره کرد. در این روش از بازاریابی از ابزارهای در دسترس برای فروش بیشتر یا معرفی بیشتر خدمات و محصولات استفاده می‌کنند.

استفاده از ابزارهایی نظیر سایت، ایمیل و سایر شبکه‌های اجتماعی سبب می‌شود تا بتوانید با هزینه کمتر محصولات خود را معرفی کنید. در این صورت دیگر مانند گذشته نیاز به صرف هزینه زیاد برای تبلیغات بیهوده نمی‌باشد. در این روش فقط کافیست تا با بازار هدف آشنا شده و استراتژی درستی انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید به نتیجه دلخواه یا حتی خیلی بالاتر برسید.

 

اساس و پایه‌های بازاریابی مدرن   

بازاریابی مدرن بر چند اصل استوار است. از جمله اصول بازاریابی جدید می‌تواند به تکنولوژی و بازاریابی جدید، آشنایی با رفتار حرفه‌ای برند، ابتکار عمل، حفظ ارتباط حضوری درکنار ارتباط اینترنتی با مخاطبان و مشتریان اشاره کرد. تکنولوژی در بخش‌های مختلف نظیر شناسایی برای حفظ یا جذب مشتریان جدید، شناسایی رفتار‌های مشتریان در بازارهای هدف تاثیرات بسیار زیادی دارد. بنابراین به آماده سازی زمینه‌ای برای استفاده از ابزارهای تکنولوژیک جدید نیاز است.

امروزه دیگر از سیستم‌های قدیمی خرید و فروش استفاده نمی‌کنند چرا که روش‌های جدیدی مانند شبکه‌‌های اجتماعی و فروشگاه اینترنتی وجود دارند. بنابراین کمپانی‌ها و شرکت‌ها باید بتوانند با کارا‌ترین روش ممکن با مشتریان تعامل داشته باشند. حفظ ارتباط حضوری و ارتباط اینترنتی سبب رشد بازاریابی و فروش می‌شود. ارتباط حضوری در بازاریابی مدرن اهمیت بسیار زیادی دارد. خلاقیت و ابتکار عمل در معرفی یک محصول یا خدمات یک چالش بزرگ در بازاریابی مدرن است. 

 

بازاریابی سنتی 

بازاریابی سنتی به استراتژی‌ها و روش‌هایی می‌گویند که سبب جذب مشتریان قبل از ظهور اینترنت می‌شد. به عبارت دیگر بهتر است بگوییم که بازاریابی قدیمی همان بازاریابی آفلاین گذشته است. بازاریابی سنتی شامل تبلیغات تلویزیونی و رادیویی تبلیغات چاپی مانند بروشور و کاتالوگ و… است. با این وجود در عصر دیجیتال علاوه بر بازاریابی جدید از بازاریابی سنتی نیز بهره می‌برند.

البته ممکن است تاکتیک و استراتژی‌های سنتی تنها یک ابزار برای جذب گروه ویژه‌ای از مصرف کنندگان باشند. امروزه همه‌ی افراد در بستر اینترنت فعال نیستند بنابراین بهره‌مندی از روش‌‌های سنتی می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال بخش از افراد سالمند با اینترنت و رسانه‌های اجتماعی ارتباط ندارند بنابراین اگر قصد فروش خدمات و محصولات به افراد سالمند داشتید می‌توانید از این نوع بازاریابی بهره ببرید.

 

جنبه‌های جدید بازاریابی

در بازاریابی مدرن سعی در استفاده از تمامی ظرفیت ابزارهای تکنولوژی است تا شرکت‌ها و برند‌ها بتوانند با کمترین هزینه محصولات و خدمات خود را بازیابی کنند. در این مدل از بازاریابی آنچه اهمیت دارد استفاده از ابزاری است که بتواند در کمترین زمان و کمترین هزینه شما را به اهدافتان که جذب مشتری است نزدیک کند.

در این بازاریابی مشتریان، شرکت، رقابت و محیط تکنولوژیک اهمیت زیادی دارند. در حقیقت مشتری مهمترین جنبه در بازاریابی می‌باشد. تجزیه و تحلیل استراتژی‌ها و فعالیت شرکت، در بازاریابی اهمیت زیادی دارد. تکنولوژی از دیگر عنصرها در استراتژی بازاریابی است. به عنوان مثال تا چند دهه اخیر روش‌های بازیابی مبتنی بر چاپ کاتالوگ و بروشور و مجلات بود. 

 

شیوه‌های مدرن بازاریابی هوشمند

در بازاریابی مدرن باید توجه داشته باشید که از استراتژی و روش بازاریابی شرکت‌های بزرگ تقلید نکنید. اگر شرکت کوچکی دارید به هیچ عنوان به روش شرکت‌های بزرگ تبلیغات و بازاریابی انجام ندهید. روش‌های تبلیغاتی در شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک متفاوت است. به عنوان مثال هدف شرکتهای بزرگ از تبلیغات و بازاریابی معرفی محصولات آینده و سود است در حالی که هدف شرکت‌های کوچک تنها سود می‌باشد.

بازاریابی جدید برخلاف بازاریابی سنتی هزینه‌های سنگینی به دنبال دارد اما راحت‌ترین روش برای حفظ و جذب مشتری و مشتاق نگه داشتن مشتریان می‌باشد. از دیگر شیوه‌های مدرن بازاریابی هوشمند می‌توان به این مورد اشاره کرد که مشتریان یکسان نیستند. برخی مشتریان تمایل دارند هزینه بالایی را بپردازند اما برخی دیگر سعی در خرید یک محصول با قیمت ارزان‌تر دارند. از بهترین شیوه‌های بازاریابی هوشمند می‌توان به استفاده از شیوه‌های متفاوت اشاره کرد. 

 

مزایای بازاریابی جدید

مزایای بازاریابی مدرن

از جمله مزایای انواع بازاریابی مدرن می‌توان به کم هزینه بودن نسبت به بازاریابی سنتی، گسترده بودن، برخورداری از قابلیت ارزیابی و … اشاره کرد. در روش‌های بازاریابی جدید و مدرن نیاز به چاپ هزاران برگه چاپ یا تراکت ندارید.

در روش‌های مدرن، با حجم زیادی از مشتریان مواجه هستید. امروزه حجم زیادی از مردم در اینترنت به سر می‌برند و سعی در خرید محصولات و خدمات به روش اینترنتی دارند. بازاریابی نوین دارای قابلیت ارزیابی است. 

 

جمع بندی

در این مطلب در مورد انواع بازاریابی مدرن بحث کرده و تفاوت آن را با بازاریابی سنتی بیان کردیم. بازاریابی مدرن به معنی استفاده از تمامی ابزارهای جدید در بستر اینترنت برای معرفی خدمات و محصولات و جذب مشتریان به منظور کسب سود می‌باشد. بازاریابی جدید دارای انواع مختلفی بوده و از استراتژی‌های گوناگونی برخوردار است. این روش از بازاریابی به دلیل کم هزینه بودن و داشتن سرعت بیشتر و گسترده بودن جایگزین روش‌های قدیمی شده است. 

 

نظرات

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان