دانش نامه لینک‌یار
گوگل ادز یا سئو
  امتیاز 4.75 از 5 توسط 2 نفر

گوگل ادز یا سئو؟ کدام‌یک به‌صرفه‌تر است؟

سرفصل‌ها

مقایسه گوگل ادز و سئو و مسائلی مانند زمان بازگشت سرمایه و میزان هزینه کرد و سرمایه، مسئله‌ای است که در بره ای ذهن صاحبان کسب‌و‌کارهای اینترنتی را به خود مشغول کرده است. برخی از این افراد بدون مشورت و مقایسه صحیح دست به انتخاب‌های شتاب‌زده‌ای می‌زنند که می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری را به سایت و کسب و کار های آن‌ها وارد کند.

در این مقاله سعی بر آن شده است که به تمامی سؤالات احتمالی شما راجع به مسئله هزینه گوگل ادز و سئو پرداخته شود. امیدواریم که پس از مطالعه این مقاله که در رابطه با مقایسه گوگل ادز و سئو است، به انتخاب درستی برسید.

 

سئو چیست؟

سئو چیست

در ابتدا بهتر است یک توضیح مختصری از سئو  برای آن دسته از مخاطبینی که به طور کامل با ان حوزه آشنایی ندارند ارائه کنیم. اگر به زبان ساده بخواهیم تعریف از سئو ارائه کنیم باید بگوییم که seo مخفف شده اصطلاح انگلیسی Search Engine Optimization است که به معنای مجموع اقداماتی در راستای قرار گرفتن سایت در نتایج اول جست و جو های کاربران است. حال اینمجموعه فعالیت‌های سئو میتواند در زمان طراحی سایت، کد نویسی سایت، تدوین استراتژی محتوا یا همان تولید محتوا و لینک سازی خارجی انجام می‌پذیرد.

انجام دادن این سازوکارها به این هدف است که جایگاه بهتری در نتایج گوگل نصیب سایت شود و به دنبال آن، تعداد بازدیدکنندگان از سایت نموداری افزایشی داشته باشد. سرمایه‌گذاری در حوزه سئو چالش‌های زیادی را برای سایت ایجاد می‌کند. با این کار شانس معرفی به افراد افزایش میابد درست درزمانی که کاربر به خدمات شما نیاز داد.

 

معایب و مزایای سئو

همان اندازه که سئو برای سایت مزایای قابل‌توجهی دارد، معایبی را هم دارا است که نباید از آن‌ها غافل ماند. اگر با شناخت و چشمی باز جلو نرویم، ضررهای آن دوچندان خواهد شد.

مزایای سئو برای سایت به‌صورت زیر هستند:

  • به دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی کمک زیادی خواهد کرد.
  • بعد از تبلیغات سرمایه صرف شده جبران می‌شود.
  • برند سازی را برای کسب‌وکار آنلاین به همراه خواهد داشت.
  • داشتن ترافیک رایگان و هدفمند
  • داده‌های مشتریان به‌صورت رایگان در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

مهم‌ترین معایب سئو عبارت‌اند از:

  • گرفتن نتایج موردنظر از سئو می‌تواند زمان زیادی را ببرد.
  • در صورت داشتن کوچک‌ترین اشتباهات از طرف گوگل جریمه خواهید شد.
  • داشتن اطمینان از پیشروی درست روند سخت است.
  • سئو توسط الگوریتم‌های خاصی کنترل می‌شود.
  • در رقابت‌های سنگین باید ملزم به پرداخت هزینه‌های گزاف شد.
  • بازگشت سرمایه صرف شده زمان زیادی را می‌برد.

همان‌طور که گفته شد، سئو مزایای بسیار زیادی برای هر نوع کسب‌وکار آنلاین دارد؛ اما این در صورتی است که یک استراتژی درست و طبق موتورهای جستجو را پیش ببرید. داشتن آگاهی و بینش درست و کلی از معایب و مزایای سئو می‌تواند شمارا در پیشبرد اهدافتان یاری کند. شما کاربر محترم می‌توانید با مقایسه گوگل ادز و سئو بهترین روش را برای گرفتن نتایج مدنظر انتخاب کنید.

 

چیستی گوگل ادز یا همان تبلیغات گوگل

گوگل ادوردز چیست

همان‌طور که گفته شد، راهکارهای مختلفی برای تبلیغ کمپانی شما وجود دارد که هرکدام دارای معایب و مزایای مختص به خود هستند. در این میان، گوگل ادز یا تبلیغات گوگل یکی از بهترین راه‌های شناخته‌شده و نتایج بهتری را در پی دارد.

البته این موقعیت همیشگی نیست. گوگل ادز را یکی بهترین راه‌های تبلیغات جهت رسیدن به بالای قله نتایج معرفی کرده‌اند. رسیدن به بالای قله نتایج نیازمند صرف هزینه‌های بسیار زیادی است و اگر این سازوکار مدیریت نشود تمامی هزینه گوگل ادز بیهوده و بی‌نتیجه خواهد شد.

می‌توان گفت گوگل ادز یا گوگل ادوردز همان سیستم تبلیغاتی گوگل است که به تمامی مخاطبان ارائه می‌شود. سرویس گوگل ادز رایگان نیست. ساختار کاری گوگل ادز یا تبلیغات گوگل به‌صورت پرداخت به ازای کلیک (PPC) است.

بدین صورت که هر زمان فردی بر روی تبلیغ شما کلیک کند، شما باید هزینه‌ای را متقبل شوید. بدیهی است که کی‌ووردها و موضوع‌های مورد جستجوی محبوب‌تر، هزینه‌ بیشتری نسبت به کی‌ووردها و موضوع‌های کمتر شناخته‌شده می‌طلبند. معمولاً مقدار هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید علاوه بر محبوبیت کی‌وورد به بازار شما و رتبه‌ای که می‌خواهید به دست بیاورید بستگی دارد.

 

معایب و مزایای گوگل ادز

تبلیغ در گوگل یا گوگل ادز، توسط متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ می‌تواند بهترین و اثرگذارترین شیوه تبلیغاتی عنوان ‌شود. از طرفی برخی از شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ که در این حوزه فعالیتی ندارند، کم‌وبیش معایبی را برای  گوگل ادز بیان می‌کنند تا از این طریق مشتریان خود را از پرداخت هزینه گوگل ادز دور نگاه‌دارند.

اما این سؤال پیش می‌آید که اگر واقع‌بینانه به ماجرا نگاه کنیم، آیا انتخاب گوگل ادز در مقایسه گوگل ادوردز و سئو می‌تواند مضر باشد؟ در این مقاله سعی شده است کاملاً بی‌طرف به این مسئله پرداخته شود.

 

معایب گوگل ادز یا تبلیغات گوگل به‌صورت زیر هستند:

  • گرانی قابل‌توجه خدمات گوگل ادز
  • رعایت نکردن قوانین سئو در گوگل ادز
  • فیلتر بودن گوگل ادز یا تبلیغات گوگل در ایران

 

مزایای گوگل ادز یا تبلیغات گوگل به‌صورت زیر هستند:

  • دریافت گزارش به‌صورت دقیق و لحظه‌ای
  • تبلیغات بر اساس کلیدواژه نمایش داده می‌شوند.
  • قرار دادن تبلیغات رایگان (در صورت کلیک کاربران ملزم به پرداخت هزینه از پیش تعیین‌شده یا هزینه گوگل ادز خواهید شد.)
  • هدف‌گیری دقیق مخاطبان
  • امکان تعیین کردن بودجه به‌صورت هفته‌ای، ماهانه و یا سالانه

معمولاً بعد از ساخت کمپین مدنظر خود، حدود یک الی بیست و چهار ساعت زمان لازم است تا کمپین ساخته‌شده در گوگل شروع به نمایش کند و در دسترس کاربران قرار گیرد. با گوگل ادز دسترسی اکانت اصلی به ایمیل شما ارسال خواهد شد و شما با وارد شدن به آن اکانت می‌توانید گزارش تبلیغات را به‌صورت لحظه‌ای پیگیری و مدیریت کنید.

فعال بودن تبلیغات شما در گوگل ادز بسته به هزینه گوگل ادز که متقبل می‌شوید متفاوت است. هزینه گوگل ادز می‌تواند به‌صورت سالانه، ماهانه، هفتگی و یا حتی روزانه باشد. اگر بعد از مقایسه گوگل ادز و سئو گوگل ادز را انتخاب کردید؛ به شما توصیه می‌شود با بودجه روزانه در هزینه گوگل ادز صرفه‌جویی و تبلیغات خود را کنترل کنید.

 

تأثیر گوگل ادز بر رتبه گوگل

برای داشتن یک استراتژی ویژه در فعالیت خود و بازاریابی درجه‌یک، باید هر طور که شده خودتان را به رتبه‌های اول گوگل برسانید تا جزو اولین سایت‌هایی باشید که در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. با این روش درصد فروش شما افزایشی خواهد شد. برای این هدف شما نیازمند سرمایه‌گذاری بر گوگل ادز هستید.

این در حالی است که برخی از افراد به‌اشتباه بر این باورند که گوگل ادز یا تبلیغات گوگل کمکی به رتبه سایت نمی‌کند و در مقایسه گوگل ادز و سئو گزینه اول را انتخاب نمی‌کنند.

 

تفاوت گوگل ادز و سئو

تفاوت گوگل ادز و سئو

حال برگردیم به سؤالی که در ابتدای این مقاله مطرح شد. مقایسه گوگل ادز و سئو و اینکه کدام‌یک از این دو روش برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟

برای پاسخ به این پرسش مهم ابتدا باید نوع فعالیت، میزان بودجه مصرفی یا هزینه گوگل ادز و هدف کسب‌وکار را به‌درستی مشخص کرد. جهت مقایسه گوگل ادز و سئو فاکتورهای زیادی هستند که باید موردتوجه قرار بگیرند.

در پاسخ به این سوال به طور کلی میتوان گفت که کسب و کار هایی که با دید بلند مدت وارد جوزه کسب و کاری اینترنتی میشوند، یقینا وارد شدن در حوزه سئو مقرون به صرفه تر بوده و در بلند مدت با هزینه های کمتری رو به رو خواهند شد. و در نقطه مقابل اگر کسب و کاری قصد ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ به صورت موقت را داشته باشد (سایتی را در نظر بگرید که فقط برای جام جهانی قصد فروش بلیط را دارد)، این کسب و کار ها میتوانند از گوگل ادز برای اهداف کسب و کار خود استفاده کنند.
 

انتخاب گوگل ادز و یا سئو درنهایت به عهده خود شما است؛ زیرا گرفتن نتایج عالی در تبلیغات اینترنتی وابسته به عوامل متعددی است و نمی‌توان با قطعیت یکی از این دو ابزار را برتر از دیگری دانست.

نکته دیگر که باید به آن اشاره شود این است که باوجود تفاوت‌هایی که در مقایسه گوگل ادز و سئو مشاهده می‌شود، می‌توان گفت که این دوچندان مجزا از یکدیگر نیستند و با به‌کارگیری هر دوی آن‌ها نتایج بهتری دستگیر صاحب سایت خواهد شد. اگر گوگل ادز را برای تبلیغ انتخاب کرده‌اید بهتر است با صرف زمان و یادگیری سئو به‌صورت خودآموز، آن را هم به کار ببرید.

 

مقایسه هزینه تبلیغات در گوگل ادز و سئو

ازآنجایی‌که انسان، ذهنی محاسبه‌گر و البته منفعت‌طلب دارد؛ نباید در انجام تبلیغات دست به هر کاری بزند. باید توجه داشت که اکثر صاحبان سایت‌های اینترنتی از سایت خود به‌عنوان منبع درآمد و کسب‌وکار یاد می‌کنند؛ پس باید به دنبال راهی باشند که کمترین هزینه و بیشترین بازدهی را برای سایت موردنظر داشته باشد.

تبلیغات کسب‌وکار در مجله‌ها، روزنامه‌ها و یا حتی تلویزیون روشی است که تا چندی پیش روی بورس بود و بازدهی خوبی داشت. البته این روش‌ها هنوز هم پابرجاست و افراد زیادی با اعتماد کامل برای این نوع تبلیغات هزینه‌هایی را متقبل می‌شوند؛ اما نباید از رو‌ش‌های‌ گوگل ادز و سئو غافل شد.

برای مقایسه گوگل ادز و سئو باید تمامی جوانب را اعم از هزینه گوگل ادز و سئو سنجید. سؤال‌هایی که در زمان مقایسه گوگل ادز و سئو پیش می‌آید این است که کدام‌یک از این دو روش برای استراتژی بازاریابی مناسب است و آیا می‌توان با پرداخت هزینه گوگل ادز مشتریان خود را دائمی کرد؟

 

سخن پایانی

مقایسه گوگل ادز و سئو به همین مقدار کم خلاصه نمی‌شود و برای انتخاب صحیح باید کاملاً محتاطانه عمل کرد. همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید؛ گوگل ادز و سئو دارای کاربردهای متفاوتی هستند. معایب و مزایای این دو روش تبلیغاتی هم به‌صورت قابل‌توجهی تفاوت دارند.

برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید ابتدا باید فهرستی از اهداف خود و انتظاراتی که از یک تبلیغ خوب در نظر دارید یادداشت کنید و با نتایج احتمالی مقایسه کنید. اگر فعالیت اینترنتی خود را تازه شروع کرده‌اید نباید تمامی بودجه خود را صرف تبلیغات کنید؛ زیرا با این کار ریسک بزرگی خواهید کرد و احتمال شکست یا ضرر بیشتر است. هزینه گوگل ادز بهتر است نسبت به وسعت کسب‌وکار شما تعیین شود.

 

نظرات

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان