دانش نامه لینک‌یار
بازاریابی اینترنتی
  امتیاز 4.70 از 5 توسط 5 نفر

بازاریابی اینترنتی و المان های بازاریابی اینترنتی

سرفصل‌ها

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی آنلاین را میتوان اینگونه تعریف کرد : به کارگیری روش ها و ابزارهای آنلاین و دیجیتال در حوزه اینترنت با هدف ارتباط با مشتری، جذب و نگهداری مشتری دانست. در حقیقت بازاریابی اینترنتی همان هدف بازاریابی سنتی را دنبال میکند اما با ابزار های متفاوت. برای روشن تر شدن مفهوم ابزار های آنلاین اینگونه بحث را پیش میبریم :

بسیاری از میران کسب و کارها و صاحبان مشاغل زمانی که قصد توسعه کسب و کار خود را در حوزه اینترنت دارند، با مفاهیمی چون وب سایت، شبکه های اجتماعی، بنر های تبلیغاتی اینترنتی و...در ذهن خود دست و پنجه نرم میکنند و در صدد انتخاب یکی از این روش ها برای پیش برد اهداف بازاریابی خود در فضای اینترنت برمی‌آیند. اما بهتر است بگوییم که هر یک از المان های ذکر شده تنها یک پازل از ده ها قطعه پازل دنیای بازاریابی اینترنتی هستند که در کنار یکدیگر میتوانند به پیشبرد اهداف مدیران کمک کنند. در ادامه به هر یک از انها به طور مفصل خواهیم پرداخت.

  • نکته : بر خلاف باور عموم  دو مفهوم دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین با وجود وجه تشابهات یکسان، مفهومی متفاوت از یکدیگر دارند. اگر بخواهیم دقیق تر به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که دیجیتال مارکتینگ به طور کلی به دو زیر شاخه آنلاین و آفلاین تقسیم میشود که فقط آن دسته از فعالیت هایی که به ابزار های آنلاینی چون وب سایت و شبکه های اجتماعی و... انجام میشود را بازاریابی آنلاین میگوییم.

 

کاربرد بازاریابی اینترنتی چیست؟

با گسترش فضای وب و افزایش روز افزون تعداد کاربران استفاده کننده از اینترنت و شبکه های اجتماعی بسیاری از کسب و کارها با حضور خود در این فضا برآمدند تا بتوانند با استفاده از ابزار های بازاریابی اینترنتی مانند : شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات موتورهای جست و جو، تبلیفات محتوا و...، برند خود را به مخاطبین خود معرفی کرده و کاربران را با محصول و یا خدمت خود آشنا کنند.

همانطور که به طور خلاصه وار در مقدمه این مقاله بیان کردیم، از کاربرد های اصلی دیجیتال مارکتینگ میتوان به معرفی یک برند، افزایش فروش در حوزه وب، جذب و نگهداری مشتری با استفاده از ابزار های آنلاین دانست. در قسمت مقدمه ما بیان کردیم که اهداف بازاریابی سنتی و بازاریابی آنلاین تقریبا یکسان است. اما این دو در روش های پیاده سازی و عملیاتی تفاوت های اساسی و بنیادینی با یکدیگر دارند.

 

مزایای بازاریابی اینترنتی

مزایای دیجیتال مارکتینگ

  • بازاریابی هدفمند

با توجه به ابزارهایی که بازاریابی آنلاین در اختیار شما قرار میدهد، شما میتوانید با برقراری تعامل با مخاطبین و مشتریان خود، نیاز سنجی های هدفمندی از فضای کسب و کار خود پیدا کرده و بازاریابی هدفمند تری را نسبت به دیگر روش ها انجام دهید.

  • افزایش مشتری و افزایش فروش

با استفاده از ابزارهایی چون شبکه های اجتماعی شما میتوانید به فضاهایی دست پیدا کنید که با هیچ کدام از ابزار های بازاریابی سنتی نمیتوانید به آنها دست پیدا کنید. شما با استفاده از این ابزار های میتوانید جامعه هدف خود را نسبت به دیگر روش های بازاریابی سنتی افزایش داده و به طبع آن تعداد مشتریان و تعداد فروش و درآمد خود را افزایش دهید.

 

  • کاهش هزینه

در بازاریابی اینترنتی در مقایسه با دیگر فضاهای کسب و کار های سنتی، شما هزینه هایی چون، هزینه استقرار، اجاره و هزینه هایی اینچنینی را به حداقل میزان ممکن خواهید رساند.

 از دیگر مزایای بازاریابی اینترنتی میتوان به : ایجاد ارتباط بهتر، شخصی سازی های دلخواه در کسب و کار وبرند، دسترسی راحت و سریع، بررسی رفتار مشتریان با استفاده از ابزار های پشرفته آماری و... اشاره کرد که ما فقط به معرفی تیتروار هر یک در این قسمت میپردازیم.

 

 

ابزارهای بازاریابی اینترنتی

ابزارهای بازاریابی اینترنتی

1- سئوی و بهینه سازی سایت

سئو یا همان بهینه سازی وب سایت را میتوان به مجموعه اقداماتی گفت که در راستای افزایش ورودی کابر از موتورهای جست و جویی چون گوگل انجام میشود. سئو را میتوان قدرتمندترین ابزار بازاریابی آنلاین دانست. به بیانی دیگر میتوان سئو را مجموع اقداماتی دانست که باعث قرارگرفتن سایت در صفحات اول گوگل و دیگر موتور های جست و جو میشود.
موتور های جست و جو برای رتبه بندی سایت ها از الگوریتم ها و فاکتور های مختلفی استفاده میکنند، برخی از المان های مهم برای این الگوریتم ها : بک لینک، محتوای با کیفیت، سرعت سایت و...  هستند که در دیگر مقالات به صورت مفصل به انها پرداخته شده است.

برای مطالعه بیشتر : بک لینک چیست

2- بازاریابی شبکه های اجتماعی

در تعریف بازاریابی شبکه های اجتماعی به زبان اکادمیک میتوانیم بگوییم : بازاریابی شبکه های اجتماعی عبارت است از، پروسه تولید محتوای متناسب با فضا و نحوه کارکرد رسانه های اجتماعی مختلف، به منظور ایجاد علاقه و هدایت ترافیک به سمت محصول یا خدمات شما است. یکی از زمینه های پرمخاطب و جذاب حوزه بازاریابی ایتنرتنی برای بسیاری از مدیران کسب و کارها، فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند. با تمرکز درست و استفاده بهینه از این فضا میتوانید با حجم وسیعی از مخاطبین خود ارتباط برقرار کرده و آنها را به مشتریان خود تبدیل کنید. نکته ای که قبل از ورود به این حوزه باید به ان دقت کنید این است که در استفاده از این نوع ابزار در راستای دیجیتال مارکتینگ، شما فروش و عرضه مستقیم نخواهید داشت و این ابزارها تنها کانال ها و پل های ارتباطی شما و مشتریان شما هستند.

  • از دیگر روش های بهره بری از شبکه های اجتماعی، اشتراک گذاری مطالب و محصولات وب سایت در این شبکه ها در راستای معرفی برند و وب سایت خود و بهبود سئوی سایت است که میتوان به آن اشاره کرد.
     

 

3- بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ یکی دیگر از ابزار های قدرتمند بازاریابی دیجیتال است که با تکیه بر اصل تولید محتوای ارگانیک و ارزشمند و با کیفیت سعی در جذب مخاطب جدید و حفظ مشتریان قبلی دارد. اصل در بازاریابی محتوا بر این است که شما با تولید محتوای با کیفیت سعی در جذب مخاطب و قانع کردن آن در راستای استفاده از محصول و یا خدمات خود را کنید.
بازاریابی محتوا را میتوان یک استراتژی بلند مدت در دنیای بازاریابی اینترنتی دانست، در این نوع از بازاریابی سعی بر آن خواهد بود تا با تولید محتوای مختص کاربر، پل ارتباطی بین شما و کاربر ایجاد شده و با تداوم این روند و ایجاد ارزش در کاربر، او را به مشتری تبدیل کنید.

  • بازاریابی محتوا فقط به نوشتن مقاله و مطلب در وبلاگ ختم نمیشود و فیلد هایی چون : تولید ویدیو، تولید پادکست و انتشار رپورتاژ اگهی از المان های این نوع بازاریابی به شمار میروند.

 

پلتفرم لینکیار یکی از قدرتمند ترین پلتفرم های خرید و فروش بک لینک و رپورتاژ در ایران است که به شما این امکان را میدهد تا به طور مستقیم و بدون واسطه از صاحبان وب سایت های هم موضوع با فیلد کاری خود اقدام به خرید بک لینک و خرید رپورتاژ اگهی با کیفیت کنید.

 

4- بازاریابی موتورهای جست و جو

بازاریابی موتور های جست و جو یکی دیگر از ابزار های مورد استفاده و پرکاربرد در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که شما میتوانید با استفاده از آن ما به ازای پرداخت هزینه در نتایج برتر موتور های جست و جو ظاهر شوید. این روش موازی با سئوی وب سایت یک روش برای بازاریابی دیجیتال به شمار میرود که شما در ان میتوانید به ازای پرداخت هزینه به مانند یک سایت سئو شده در نتایج برتر موتورهای جست و جویی چون گوگل ظاهر شوید. به زبان ساده تر : بازاریابی موتور های جست و جو یا همان SEM نسخه پولی سئو است. از مهم ترین ابزار های این حوزه میتوان به ابزار قدرتمند گوگل یعنی google adwords  اشاره کرد.

 

5- تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یا همان PPC  یکی دیگر از ابزار های تبلیغات اینترنتی است که کارکردی مشابه با ابزار بازاریابی موتورهای جست و جو را دارد اما با چند تفاوت. این نوع از تبلیغات در داخل موتورهای جست و جو انجام نمیشود و در داخل سایت ها یا شبکه های اجتماعی با تعریف تبلیغ و مشخص کردن جامعه هدف خود، تبلیغات خود را به در معرض مخاطبین خود نمایش داده و ما به ازای هر کلیکی که روی تبلیغات شما انجام شود، شما هزینه ای را پرداخت خواهید کرد.
این نوع تبلیغات یکی از تبلیغات هدفمند در حوزه دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود.

 

6- ایمیل مارکتینگ یا همان تبلیغات ایمیلی

تبلیغات ایمیلی یکی از قدیمی ترین و بهترین روش های ارتباط با مشتریان و انتقال پیام های تبلیغاتی است. نتایج به دست آمده از آمارهای گسترده و تحققات در این زمینه حاکی از این است که کاربران ورودی از تبلیغات ایمیلی بیشترین نرخ تبدیلی را نسبت به دیگر روش های جذب ترافیک و مخاطب را دارند.
در استفاده از ایمیل مارکتینگ باید به این نکته توجه داشته باشید که ایمیل مارکتینگ به معنی ارسال ایمیل های تبلیغاتی انبوه برای بانک ایملی شما نیست، بلکه ارسال ایمیل های هدفمند و متناسب با رفتار کاربران شما در بازه های زمانی مختلف است.

 

کلام آخر

بازاریابی اینترنتی استفاده از ابزار آنلاین در بستر اینترنت در راستای همان اهداف بازاریابی سنتی یعنی : جذب مخاطب و افزایش فروش و... است. این ابزارهایی که در بالا به صورت اجمالی به هر یک اشاره کردیم جزئی از دنیای دیجیتال مارکتینگ هستند که هرچند کار هر یک به صورت مجزا است اما در استراتژی های اصولی تبلیغات اینترنتی به صورت یکجا و وابسته به هم کارآمد اصلی خود را خواهند داشت و از یکدیگر جدا نیستند.

 

 

نظرات

image
رامین
10:38 , 17 شهریور 99

مطالب مفیدی درباره بازار یابی آنلاین ارائه کردین

image
نیلی
01:04 , 20 اسفند 00

متاسفانه توی ایران یک سیستم شفاف برای تبلیغات کلیکی نداریم. اکثرشون رو تست کردم و از هیچ کدوم اون جوابی رو که باید نگرفتم

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان