دانش نامه لینک‌یار
نوشتن رپورتاژ آگهی
  امتیاز 4.85 از 5 توسط 13 نفر

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی حرفه ای

سرفصل‌ها


رپورتاژ آگهی  که تا چند سال پیش صرفا توسط روزنامه نگاران و گزارشگران مجلات تهیه و نگارش میشد، امروزه به یکی از ابزار های قدرتمند و کاربردی حوزه کسب و کار و تبلیغات اینترنتی تبدیل شده است. این نوع متن های تبلیغاتی که در گذشته وقتی کسب و کاری نظر مجله و یا خبرنگاری را به خود جلب میکرد، نوشته میشد و همین مورد توجه قرار گرفتن یک کسب و کار فرصتی برای برند شدن، دیده شدن و به طبع جذب مخاطب و مشتری را به همراه داشت.
از آنجا که کاربران امروزی با متن های تبلیغاتی ارتباط برقرار نمیکنند، رپورتاژآگهی ها فرصت مناسبی را به شما میدهند که با کاربران و مخاطبات بالقوه خود ارتباط برقراره کنید و آنها را به سوی خود جذب کنید. در واقع رپورتاژ خبری زیر مجموعه ای از استراتژی محتوای یک کسب و کار است.

 رپورتاژ آگهی در واقع یک متن تبلیغاتی است که به صورت یک گزارش تهیه شده اما گاها بعضی از کسب و کار ها، رپورتاژ ها را با اهداف مختلفی از جمله ساخت بک لینک دائمی و یا برند سازی و ... ایجاد میکنند و موفقیت آن به عوامل مختلفی وابسته است که از مهم ترین آنها نحوه نگارش رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ نویسی قواعد نگارشی (کوتاه نویسی و اصول انشایی و...) خاص خود را دارد که ما در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

ما در این مقاله قصد معرفی رپورتاژ آگهی را نداریم و این مقاله صرفا جهت آموزش نگارش متن رپورتاژ آگهی تنظیم شده و شما همیاران لینکیار برای مطالعه بیشتر میتوانید مقاله رپورتاژ آگهی چیست را مطالعه فرمایید.

 

قواعد نوشتن متن رپورتاژ آگهی حرفه ای

قواعد نوشتن متن رپورتاژ آگهی

در عرصه بازاریابی شناخت مخاطب و کاربر یکی از مهم ترین اصول در جهت رشد فروش به شمار میرود. هر صاحب کسب و کاری در دنیای امروز حداقل یک بار کلمه ی پرسونا را شنیده است. پرسونا همان شناخت علایق و سلیقه کاربران و مخاطبان بالقوه حوزه یک کسب و کار است. در هنگام نوشتن رپورتاژ باید این مورد ضروری و مهم را در نظر بگیرید که برای چه پرسونا و مخاطبی این متن را مینویسد. رعایت علایق و نکات حائز اهمیت در ذهن کاربر هنگام نوشتن رپورتاژ آگهی یکی از تاثیر گزار ترین اصول و قواعد به شمار میرود.

 

1- شناخت جامعه هدف قبل از نوشتن رپورتاژ آگهی

هر کسی که در دنیای کسب و کار دیجیتال امروز فعالیت دارد حداقل یک بار کلمه پرسونا را شنیده است. پرسونا به معنی شناخت علایق و سلیقه کاربر است. یکی از اصلی ترین قواعد نگارش رپورتاژ حرفه ای، شناخت علایق کاربر بالقوه کسب و کار و اشاره به آنها در طول متن رپورتاژ است. سعی کنید با شناخت پرسونای کسب و کار خود متن رپورتاژ آگهی خود را برای کاربران بنویسید نه موتورهای جست و جو، شما وقتی در یک رپورتاژ موفق خواهید بود که کاربر تا انتهای متن همراه خود داشته باشید.

 

2- عنوان، عنوان خوب و جذاب مهم ترین اصل نگارش رپورتاژ آگهی
نوشتن تیتر برای رپورتاژ اگهی


 

برای نوشتن عنوان و یک تیتر جذاب برای رپورتاژ خبری زمان بگذارید. اگر بگوییم که تیتر رپرتاژ از خود رپرتاژ مهم تر است بی شک اغراق نکرده ایم. اولین بخش از رپورتاژ شما که قرار است با مخاطب شما ارتباط برقرار کند و نقطه استارت این نوع بازاریابی باشد تیتر و عنوان شماست. پیشنهاد لینکیار به شما این است که اگر چه رپورتاژ آگهی ( در کاربرد امروزی آن) یک متن خبری نیست، اما تیتر را به مانند یک تیتر خبری جذاب و داغ بنویسید.
در عنوان رپورتاژ آگهی دقت کنید که : 1- به موضوع اصلی اشاره کنید.  2- از واج آرایی در عنوان استفاده کنید. 3- از صفاتی مثل بهترین و برترین و... به هیچ وجه استفاده نکنید. 

 

3- دقت در نگارش پاراگراف اول متن رپورتاژ اگهی

یک رپورتاژ آگهی حرفه ای در پاراگراف اول خود سعی میکند به مخاطب خود کل ماجرا را گفته و در یک پاراگراف چکیده وار مخاطب را تا انتهای متن همراه خود نگهدارد. شما باید در اولین پاراگراف از متن خود با یک خلاصه از تمام آن چیزی که کاربر با خواندن این متن قرار است متوجه آن شود، کاربر را راغب به خواندن مطلب کنید. در این قسمت شما میتوانید ادعای خود را مطرح کرده و در پاراگراف های بعدی آن را به مخاطب خود ثابت کنید.
 

 

لینکیار پلتفرم هوشمند انتشار رپورتاژ - کسب درآمد از فروش رپورتاژ - خرید رپورتاژ آگهی از لنکیار - ثبت نام در لینکیار

 

4- در متن خود بخش بندی داشته باشید

با قرار دادن سرتیتر های مشخص و جذاب به مخاطبین خود تمرکز دهید. با بخش بندی کردن متن رپورتاژ خود، خوانایی نوشته را بالا ببرید. در هنگام بخش بندی، به این نکته توجه کنید که سر تیتر های هر بخش از رپورتاژ شما به قسمت های اصلی متن تکیه کرده باشند و به کاربر این امکان را بدهند که با یک جا به جایی ساده در طول متن در چند ثانیه یک دید کلی از متن شما کسب کنند.

 

5- اطلاعات واقعی به کابر و مخاطب خود بدهید

در هنگام نوشتن متن رپورتاژ خبری خود به این مهم دقت کنید که کاربر را با وعده و وعید ها سرکار نگذارید و تمام آنچیزی که کاربر به دنبال آن است را شفاف و در خلاصه ترین حالت ممکن در اختیارش قرار دهید.
 

 

 

6- یک رپورتاژ آگهی حرفه ای به طور مستقیم تبلیغ نمیکند

امروزه با افزایش حجم تبلیغات مخصوصا در دنیای اینترنت مشاهده میکنیم که کاربران نسبت به متون تبلیغاتی و کلا تبلیغات یک حالت تدافعی پیدا میکنند. بهترین نوع تبلیغات در شرایط کنونی استفاده از تبلیغات غیر مستقیم است. 

*نکته : یک رپورتاژ آگهی خوب هیچ گاه به طور مستقیم چیزی را تبلیغ نمیکند


 

7- در متن رپورتاژ آگهی از نقل قول استفاده کنید
نقل قول در قواعد نوشتن رپورتاژ
 

یکی از قواعدی که شما در هنگام نوشتن رپورتاژ خبری خود میتوانید از ان استفاده کنید تا متن و مقاله را برای کاربر باور پذیر و واقعی جلوه دهید، استفاده از نقل قول از یک سوم شخص دیگر است. اگر دقت کرده باشید غالب متون خبری برای باور پذیری و اثبات خبر خود از یک نقل قول از یک شخص و یک ارگان معروف استفاده میکنند، پس شما هم میتوانید از این نوع متون جهت بالا بردن باور پذیری متن برای کاربر و ایجاد حس اعتماد استفاده کنید.
 

8- استفاده از تصویر و محتوای بصری در رپورتاژ خبری

تجربه ما و گزارشات نشان میدهد که تصاویر بهتر از متن در ذهن کاربران باقی میماند. شما میتوانید با استفاده از تصویر و محتوای بصری در عین خوانا کردن تصاویر، پیام خود را سریعا و با سرعت بالایی به کاربران خود منتقل کنید.
البته به این نکته دقت کنید که نباید در استفاده از تصاویر افراط کرد، چرا که این حالت برای کاربر خسته کننده است.


 

9- با یک عمل منحصر به فرد کاربر را به سایت خود دعوت کنید

در حین نوشتن بدنه اصلی رپورتاژ خود از کلماتی استفاده کنید که مخاطب را تا انتهای متن همراه شما کند. شما به طور میانگین حق دارید حدود 10 تا 20 درصد متن خود را به تبلیغ مورد نظر خود اختصاص دهید. شما باید با استفاده از کلمات و یک نقشه راه مخاطب را به انتهای متن رسانده و در آنجا (و یا در قسمت مناسبی که خود در نظر دارید) مخاطب را تشویق به کاری کنید که به سایت و یا صفحه مورد نظر شما هدایت شوند.
اگر شما موفق شده باشید که مخاطب را به انتهای متن هدایت کرده باشید و توانسته باشید به سوال های او پاسخ دهید، یقینا در این قسمت از متن میتوانید کاربر را مجاب به انجام کاری کنید. دقت کنید که شما قرار نیست کاری پیچیده انجام دهید، فقط کافیست با قید یک لینک و یا یک اطلاعات تماس کاربر را به مقصد مورد نظر خود هدایت کنید.


 

10- قواعد انشایی رپورتاژ آگهی را رعایت کنید

در هنگام نگارش متن حتما به این نکته توجه کنید که از سوم شخص مفرد استفاده کنید( مگر در زمانی که قرار است از یک نقل قول استفاده کنید). از جملات کوتاه استفاده کنید، پارگراف ها را حداکثر در 300 کلمه کامل کنید و هیچ گاه از عبارت مجهول و تکراری که کاربر را خسته کند استفاده نکنید.

 

جمع بندی

امیدواریم که توانسته باشیم قواعد درست نوشتن رپورتاژ اگهی حرفه ای و قدرتمند را در این مقاله به شما همراهان همیشگی لینکیار اموزش داده باشیم. در انتها این نکته را متذکر میشویم که یک رپورتاژ آگهی خوب، رپورتاژی است که با حذف قسمت تبلیغاتی آن باز هم هدف خود را به کاربر منتقل کرده و در عین حال از دید موتور های جست و جو یک متن طبیعی جلوه کند.

 

نظرات

image
موسوی
13:40 , 29 اردیبهشت 99

سلام تعداد لینک هایی که در ریپورتاژ قرار می دهیم چند تا بزاریم که بازخورد بهتری داشته باشیم؟

image
بهرام شیردل
16:09 , 16 خرداد 99

واقعا عالی بود. من تا چند وقت پیش رپورتاژ هامو فقط با هدف گرفتن بک لینک مینوشتم. ممنون از سایت خوبتون.

image
ناصر
12:32 , 19 دی 99

ممنون از مقاله خوبتون. من توی پنل شما قسمت خرید رپورتاژ رو دیدم. برای رپورتاژ متن رو باید خودمون بنویسم؟ تیم لنیکیار متن رپورتاژ نمینویسن؟

image
حسام
14:04 , 07 تیر 00

اگر برای متن ریبورتاژ آگهی سایت های انگلیسی رو به فارسی با ترنسلیت ترجمه کنیم میتونه به سایت ما ضربه بزنه و سو سایت ما رو منفی کنه ؟

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان