دانش نامه لینک‌یار
آپدیت الگوریتم برت گوگل
  امتیاز 4.85 از 5 توسط 10 نفر

آخرین آپدیت الگوریتم برت BERT گوگل

سرفصل‌ها

گوگل را میتوان مجموعه ای از الگوریتم هایی دانست (الگوریتم رنک برین، الگوریتم مرغ مرگس خوار، الگوریتم پاندا و...) که هر یک وظیفه خاصی را انجام داده و تمامی این الگوریتم ها به طور پیوسته و در ارتباط دقیق با یکدیگر وظیفه نهایی خود، یعنی نمایش بهترین و درست ترین نتیجه به کاربر را پیاده سازی میکنند. یکی از قوی ترین و مهم ترین الگوریتم های نسل جدید گوگل که در سال های اخیر آن را معرفی کرده الگوریتم برت است.
در یک تعریف ساده از الگوریتم گوگل برت BERT  میتوان گفت که این الگوریتم یک یک مدل از زبان محاوره ای انسان ها است که به دیگر الگوریتم های گوگل کمک میکند تا به خوبی با درک موارد زبان محاوره ای مثل حروف اضافه، مفاهیم و عبارات سرچ شده توسط کاربر را بهتر درک کند.

 

در ادامه به موارد سوالات زیر در رابطه با الگوریتم برت پاسخ خواهیم داد :

الگوریتم برت چیست؟

درک موقعیت و جایگاه کلمات در الگوریتم برت

نحوه عملکرد الگوریتم BERT  گوگل

الگوریتم برت چیست ؟

تفاوت و تشابه الگوریتم رنک برین و برت چیست؟

نحوه همگام سازی سئوی سایت با الگوریتم برت گوگل

هدف اصلی الگوریتم برت

 

الگوریتم برت را میتوان یکی از بزرگترین به روز رسانی های گوگل دانست که با تلاش در فهم بهتر منظور و مفهوم عبارات سرچ شده توسط کاربر، کمک به نمایش بهترین و مرتبط ترین نتایج میکند. با توجه به حجم بالای جست و جو های کاربران به زبان محاوره ای، گوگل با معرفی الگوریتم برت BERT  موفق شد تا حد بسیار زیادی این دغدغه را حل کند. برت در کلمه مخفف  Bidirectional Encoder Representations from Transformers و به معنی اعمال کد گذاری برای مبدل ها به صورت دو طرفه است. اگر از اسم مخوف و ترسناک این الگوریتم بگذریم، در تعریف کلی میتوانیم بگوییم که این الگوریتم بر پایه یک شبکه عصبی و تکنیک های زبان طبیعی انسان برای درک بهتر زبان محاوره ای انسان، پیاده سازی شده است.

آیا تا کنون به عبارات پیشنهادی گوگل در هنگام جست و جوی یک عبارت دقت کرده اید؟ این پیشنهاد ها به چه زبانی هستند؟ به مثال زیر دقت کنید :

مثال الگوریتم برت BERT

همانطور اشاره کردیم با توجه به حجم بالای جست و جو های انجام شده در ماشین گوگل، به زبان محاوره ای، الگوریتم برت گوگل در پردازش موازی و با همکاری الگوریتم رنک برین کمک در فهم بعد انسانی و محاوره ای زبان تلاش میکند.

 

درک موقعیت و جایگاه کلمات در الگوریتم برت

با روی کار آمدن این الگوریتم در کنار درک بهتر زبان محاوره ای انسان، گوگل پیشرفت بسیار زیادی در بحث تشخیص تشخیص جایگاه کلمات و همچنین کاربرد کلمات اضافه در جمله و عبارت کرد. به مثال زیر دقت کنید :

اگر شما در گوگل عبارت "نحوه انتقال وجه از حساب بانکی" را جست و جو میکنید، اگر حرف اضافه "از" به "به" تبدیل شود، معنی عبارت تغییر پیدا خواهد کرد. به این صورت است که پس از معرفی الگوریتم برت BERT گوگل به جای تمرکز و معنی تک تک کلمات این عبارت، به مفهوم کلی این عبارت پرداخته و نتایج را به شما نمایش میدهد.
به این صورت که گوگل قبل از پیاده سازی این الگوریتم، قادر به تشخیص جایگاه و معنی حرف اضافه "به" و "از" نبوده و تنها عبارت انتقال وجه حساب بانکی را در نظر میگرفت. در صورتی که بعد از پیاده سازی این الگوریتم، گوگل با تشخیص جایگاه کلمات، نتایج حاصل از هر یک از عبارات را به صورت جداگانه به شما نمایش خواهد داد.

زبان محاوره ای در الگوریتم برت گوگل

در واقع الگوریتم برت بر پایه NLP  یا همان پردازش زبان طبیعی انسان تلاش بر درک بهتر زبان انسان همانگونه که انسان ها از آن استفاده و برداشت میکنند به همراه تحلیل و تفسیر کلمات و کوئری های سرچ شده در راستای نمایش دقیق نتایج میکند.

 

به یک مثال دیگر از الگوریتم برت BERT  دقت کنید :

به این یک بیت شعر از فروغی بسطامی دقت کنید :
گر ز چین آشوب برخیزد عجب نبود که باز          بــــــــر سر زلف افتادست چین تازه ای - حالا برای یک مثال عملی، در گوگل سرچ کنید : چین تازه در صورت را سرچ کنید. قبل از پیاده سازی الگوریتم برت اگر این عبارت را جست و جو میکردید، گوگل به اولین کلمه یعنی چین را به عنوان محوریت در نظر میگرفت و معمولا مقاله های مرتبط با کشور چین را نمایش میداد. اما با پیاده سازی الگوریتم BERT  به معنی کلی عبارت دقت کرده و مقالات مرتبط با چین و چروک صورت را نمایش میدهد.

 

نحوه عملکرد الگوریتم BERT  گوگل :

 

مثال های بالا، مقدمه ای بر نحوه عملکرد این الگوریتم بودند. این الگوریتم با تکیه بر شبکه عصبی و یادگیری ماشین، سعی بر این دارد تا با آشنایی و استفاده از ابزار های هوش مصنوعی درک بهتری از زبان محاوره ای انسان ها پیدا کرده تا بتواند عبارت های جست و جو شده توسط کاربران را به خوبی درک کند. این در حالی است که در گذشته الگوریتم های گوگل تنها قادر به درک جملاتی بودند که از قواعد درست ساختاری و زبانی طبعیت میکردند. به عنوان یک مثال دیگر در این زمینه میتوان کلمه : شانه را مثال زد که هم به معنی وسیله ای است که با آن موهای سر را شانه میکنند و هم به معنی کتف است. شما وقتی عبارتی را در گوگل سرچ میکنید، گوگل با استفاده از معنی دیگر کلمات که به همراه این کلمه آمده و درک مفهوم کلی جمله، نه تکیه بر معنی تک تک کلمات، نتایج را به شما نمایش میدهد.

نکته ای که باید در رابطه با این الگوریتم بدانید این است که این الگوریتم تمامی جست و جو های کابران در تحت تاثیر قرار نداده و تنها در حدود 10 درصد جست و جو ها فعال میشود. طبق گفته های گوگل الگوریتم برت بیشتر روی عبارات طولانی وارد عمل میشود و دلیل اصلی آن است که  وب سایت ها کمتر تمرکز خود را بر روی عبارات طولانی و دیالوگ محور میگذارند و کلمات کلیدی کوتاه به دلیل فراوانی و وجود درک قبلی، کمتر این الگوریتم را درگیر خود میکنند.

 

تفاوت و تشابه الگوریتم رنک برین و برت چیست؟

تفاوت الگوریتم رنک برین و الگوریتم برت

اگر با الگوریتم رنک برین آشنا باشید شاید این نظریه در ذهن شما شکل گرفته باشد که هر دو الگوریتم از یک اصول پیروی میکنند و یک کار را انجام میدهند. اما باید بدانید که این دو الگوریتم به طور کامل مجزا بوده و تفاوت های اصلی را در وظیفه و نحوه عملکرد دارند. همانگونه که در مقاله مختص به الگوریتم رنک برین توصیح دادیم، وظیفه الگوریتم رنک برین، سنجش رفتار کاربر در رابطه با سایت با یک سری پارامتر های از پیش تعیین شده جهت شناسایی و غربالگری نتایج درست است. یعنی با توجه به جست و جوی فعلی شما و جست و جوی های قبلی شما، نتایج را به شما نمایش داده و با سنجش رفتار شما، این نتیجه نمایش داده شده را میسنجد. اما الگوریتم برت سعی در درک بهتر مفهوم جست و جو شده دارد.

 

نحوه همگام سازی سئوی سایت با الگوریتم برت گوگل

همان گونه که در توصیف و وظایف و نحوه عملکرد الگوریتم برت توضیح دادیم، الگوریتم برت گوگل به دنبال فهم درست از عبارات و کوئری های سرچ شده توسط کاربر است. پس شما میتوانید با استفاده درست از تکنیک های انتخاب کلمه کلیدی برای نوشتن محتوای با کیفیت مثل ابزار پیشنهاد کلمه کلیدی خود گوگل و Searches related to خود گوگل استفاده کرده و محتوایی با کیفیت و بر اساس پارامتر اصلی این الگوریتم جهت ارتقا رتبه سایت و در نهایت قرار گرفتن در نتایج اولیه گوگل تولید کنید. برای درک بهتر از ابزار های توصیف شده در این قسمت تصاویر زیر را مشاهده کنید :

 

سئوی سایت بر اساس الگوریتمبرت BERT

 

سئو برای الگوریتم برت گوگل

 

طبق اخبار و اطلاعیه های گوگل، این مدل ابتداعا برای جست و جو های زبان انگلیسی فعال شده و به مرور زمان و با تکامل در هسته این الگوریتم، در زبان های دیگر نیز فعال شده و در سئوی سایت های سایر زبان ها اثر گذار خواهد بود. طبق گفته های این کمپانی، هیچ روش بهینه سازی برای این الگوریتم وجود ندارد، اما بهتر است بدانید طبق تجربیات به دست آمده و همچنین درک مفهوم و عملکرد الگوریتم برت، به خوبی میتوان درک کرد که تولید محتوای با کیفیت و بر اساس تحقیق کلمات کلیدی اصولی و حرفه ای بر اساس نیاز و جست و جو های کاربران که از پیش انجام شده، میتواند کمک بسزایی در بهینگی وب سایت شما در مقابل این الگوریتم انجام دهد.

 

پیش بینی هدف کاربر از جست و جو، هدف اصلی الگوریتم برت

شاید این اتفاق بار ها برای شما پیش آمده باشد که در حین جست و جو و وارد کردن یک عبارت، یکی از کلمات را اشتباه و ما بقی کلمات را به درستی وارد کرده باشید، در این گونه مواقع در کمال ناباوری خواهید دید که گوگل منظور شما از عبارت وارد شده را به خوبی درک کرده است.

هدف الگوریتم برت گوگل BERT

 

کلام نهایی :

بعد از درک کامل و فهم علمرکد این الگوریتم به شما توصیه میکنیم برای همگام سازی وب سایت خود با این الگوریتم این مراحل را به خاطر بسپارید :

  • هدف کوئری ها و جست و جو های مخاطبین خود را رصد کنید.
  • بعد از رصد و تعیین هدف کاربران، محتوای استاندارد و با کیفیتی را در اختیار مخاطبین خود قرار دهید.
  • در هر زمینه ای که فعالیت میکنید، ادبیات مخاطب خود را بشناسید و متناسب با آن ادبیات شروع به تولید محتوا کنید.

 

 

نظرات

image
شهرام
13:54 , 15 بهمن 99

ابتداعا تشکر میکنم از مقاله خوبتون. سوالی که برای من پیش آمده اینه که شما گفتید که الگوریتم برت دنبال اینه که نتایج درست رو برای عبارات محاوره ای پیدا کنه و نمایش بده. این یعنی اینکه ما کلمات کلیدی مون رو باید به صورت محاوره ای انتخاب کنیم؟ خب در این صورت تعداد کلماتی که برای یک صفحه باید سئو کنیم خیلی زیاد میشه. الگوریتم برت چطوری نتایج رو برای این عبارات پیدا میکنه؟

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان