دانش نامه لینک‌یار
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست
  امتیاز 4.77 از 5 توسط 13 نفر

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و تاثیر آن در سئو

سرفصل‌ها

الگوریتم مرغ مگس‌خوار و سئو سایت ؛ یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت

هوش مصنوعی! مفهومی که در دهه اخیر به کررات و به صورت گسترده ای در امور و روابط انسانی با دنیای دیجیتال مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت هر چه بشریت به جلو پیش می‌رود ولع پیشبرد محیطی که در آن زندگی می‌کند نیز در وی بیشتر می‌گردد و همین باعث می‌شود که قدرت پیشرفت در عرصه‌های گوناگون؛ روز به روز و بیش از پیش حیرت همگان را برانگیزد. این پیشرفت تکنولوژی در لایه‌های عمیقی از زندگی ما پیش رفته به طوری که در به ظاهر ساده ترین کارها هم ورود پیدا کرده و رفتاری نزدیک به انسان را از خود نشان میدهد. این کار در دنیای دیجیتال میسر نیست مگر با زبان ریاضیات و الگوریتم. پس برای کنترل، ارتقا و حتی تعریف یا حذف قوانین، طراحی و پیاده سازی الگوریتم ها کارساز بوده و نجات بخش این صنعت شده است. در این مقاله سعی بر آن است تا با معرفی یکی از الگوریتم های موجود در گوگل تحت عنوان الگوریتم مرغ مگس‌خوار، که در حوزه هوش مصنوعی نیز حرفی برای سخن دارد! به بحث و بررسی آن بپردازیم. لذا لازم است که در ابتدا با این الگوریتم آشنا شوید و سپس به سایر مباحث مربوط به آن پرداخته شود.

 

راهنمای مطالعه :

مقدمه ای بر الگوریتم hummingbird

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

گراف دانش در الگوریتم مرغ مگس خوار 

سئوی سایت با استفاده از الگوریتم Hummingbird گوگل 

دلیل نامگذاری الگوریتم Hummingbird 

 

مقدمه ای بر عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

اگر به خاطر بیاورید سال‌های گذشته با جستوجوی برخی عبارت‌ها در موتورهای جستوجو صفحات اسپمی در نتایج گوگل  پیشنهاد می‌شد که اگر بر روی یکی از آنها کلیک می کردید در لوپی از صفحات تبلیغاتی و اسپم قرار می‌گرفتید که نه تنها چندان هم مورد توجه کاربران قرار نمی‌گرفتند بلکه موجب عصبانیت کاربران هم می‌شدند. این اتفاق به این دلیل می افتاد که برخی از وبسایت‌ها صرفا به منظور جذب کاربر بیشتر و افزایش نرخ بازدید خود به هیچ کلمه کلیدی رحم نمی‌کردند و تمامی این کلمات را در صفحات سایت خود فقط ایندکس می‌کردند بدون اینکه محتوایی در مورد آن ارائه دهند و به اشتراک بگذارند.
این روال علاوه بر اینکه  مهر تاییدی بر عملکرد بد گوگل بود؛ اعتبار موتورهای جستوجو را نیز تهدید می‌کرد. لذا گوگل بر آن شد تا با وضع قوانین و مقررات از طریق ارائه الگوریتم‌های متعدد جلو این دسته از افراد و سایت ها را بگیرد و حتی آ‌نها را از نتایج جستوجو حذف کند.

عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم پاندا، پنگوئن، الگوریتم رنک برین، مرغ مگس خوار، الگوریتم برت و ... نمونه ای از این الگوریتم ها بودند که تاثیرات شگرفی در زمینه هوش مصنوعی و هوشمند ساختن موتورهای جستوجو داشتند. این الگوریتم‌ها همچنین منجر به از دور خارج کردن صفحات و وبسایت‌هایی شدند که بدون هیچ ارجحیت خاصی جایگاه های تاپی را به خود اختصاص داده بودند در حالی که بسیاری از وبسایت‌های با کیفیت بهتر در جایگاه‌های پایین تری قرار داشتند. . تا قبل از ارائه این الگوریتم‌ها و بهره گیری از آنها؛ موتورهای جستوجو قادر به تشخیص معنایی کلمات جهت برگرداندن نتایج مورد نظر کاربر نبودند. به این صورت که اگر شما یک کلمه خاص را سرچ می کردید ممکن بود تمام مقالات غیر مرتبط که شاید تنها یکبار عبارت مورد نظر شما، ان هم در یک جایگاه غیر مرتبط وجود داشت، در نتایج جستوجو ببینید.

اولین قدمی که گوگل در مواجه با این مشکلات برداشت؛ ارائه الگوریتم پاندا بود که به بررسی و آنالیز کمیت و کیفیت محتوای موجود در سایت‌ها پرداخت. به این صورت که اگر سایتی از مطالب تکراری و کپی استفاده می‌کرد توسط این الگوریتم شناسایی میشد و متحمل جریمه می‌گشت. این الگوریتم هم اکنون نیز با قدرت به وظیفه خود عمل می‌کند و با سایت‌های متخلف برخورده کرده و آنها را جریمه میکند. قدم بعدی که گوگل برای مبارزه با وبسایتهای اسپم برداشت ارائه دومین شاهکار خود تحت عنوان الگوریتم پنگوئن بود. این الگوریتم به منظور مبارزه با سایت‌هایی بود که از بک لینک های اسپم در بدنه مطالب خود استفاده می کردند، که در مقاله الگوریتم پنگوئن چیست به توضیح و آموزش نحوه عملکرد این الگوریتم پرداخته ایم. 

با رفع این مشکل رد پای باگ جدیدی در وبسایت ها مشاهده شد. این باگ جدید به این صورت بود که سایت‌ها برای بهتر دیده شدن در گوگل هرچه کلمه کلیدی مورد نظر؛ به عنوان مثال کلمه "فوتوشاپ" را؛ بیشتر در محتوای خود تکرار می کردند احتمال قرار گرفتن در نتایج اولیه جست و جوی مقالات مرتبط به فتوشاپ در صفحات سرپ گوگل بالاتر بود. در ویدئو زیر با نحوه عملکرد این الگوریتم به طور کلی آشنا خواهید شد :

 

 

 

همچنین در این راستا بخوانید : آموزش آمدن به صفحه اول گول

 

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

 

با تکرار این فرآیند از سمت وب مستران و به طبع آن نارضایتی کاربران از نتایج حاصل از جست و جو در موتور های جست و جویی چون گوگل، باز هم گوگل به دنبال رفع این باگ جدید سیاست دیگری را در پیش گرفت و در روش جدیدی که موسوم به الگوریتم مرغ مگس خوار بود، دست از تمرکز بر یک کلمه واحد برداشت و این بار ابعاد معنایی کلمات را نیز وارد کار کرد.

الگوریتم مرغ مگس خوار با وظیفه شناسایی مترادف ها و معانی مختلف کلمات در کوئری ها، و همچنین بررسی جایگاه کلمه جست و جو شده در عبارت جست و جو شده نسبت به دیگر کلمات، ونمایش نزدیک ترین نتایج به مفهوم مورد نظر، به طور موازی وظیفه شناسایی و جریمه وب سایت هایی که برای فریب گوگل با روش استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (keyword stuffing) را دارد.

این الگوریتم در بیست آگوست 2013 میلادی و در راستای تکمیل عملکرد دو الگوریتم پاندا و پنگوئن ارائه شد و علاوه بر تاکید بر ارتباط معنایی وظیفه جریمه کردن وبسایت‌هایی که بیش از حد از کلامت کلیدی استفاده می‌کنند و محتوای درست و قاعده‌مندی هم تولید نمی‌کنند را نیز بر عهده دارد. در واقع گوگل با ارائه این الگوریتم دو هدف عمده را دنبال می‌کرد:

  • ارائه نتایج دقیق‌تر و درست‌تر به کاربر
  • توجه به تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند

یک نکته جالب : هدف کلی الگوریتم مرغ مگس خوار، به مانند دیگر الگوریتم های گوگل، الگوریتم های چون : الگوریتم برت و پاندا و... درک رفتار و مفهوم کاربر از عبارت جست و جو شده و نمایش نتیجه مناسب و در نهایت کسب رضایت کاربر است.

برای روشن شدن وظیفه اول الگوریتم مرغ مگس خوار، به این مثال توجه کنید : در هنگام جست و جوی عبارت "کشور چین" همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید گوگل با در نظر گرفتن کلمه "چین" در کنار کلمه "کشور" تمامی مقالات و صفخاتی را برای شما نمایش خواهد داد که مربوط به کشور چیین است :

مثال الگوریتم مرغ مگس خوار

 

اما از طرف دیگر در هنگام سرچ کردن عبارت "درمان چین" گوگل همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید با توجه به در نظر گرفتن معنی کلمه "درمان" در ترکیب کلمه "درمان چین" تمامی مقالات و صفحاتی را برای شما نمایش خواهد داد که مربوط به روش ها و نکات درمان چین و چروک صورت است :

مثال الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

به یک مثال دیگر از وظیفه و عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار دقت کنید : اگر شما عبارت "سن مسی" را جست و جو کنید، همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، گوگل به صورت مسقتیم و همان در بالای صفحه و در یک باکس مجزا، مفهوم عبارت شما را متوجه شده و اطلاعات مورد نیاز شما را نمایش خواهد داد. و نکته بعدی اینکه شما اگر به جای عبارت "سن مسی" را سرچ کنید، عبارات "مسی متولد چه سالی است" و "تاریخ تولد مسی" و... را جست و جو کنید، گوگل با درک مفهوم شما از عبارت جست و جو شده با استفاده از ارتباز معنایی بین کلمات مترادف، باز همین نتایج را به شما نمایش خواهد داد.
یکی از ابزار هایی که گوگل برای فهم این موضوع و همچنین پیشنهاداتی که در حین جست و جوی یک عبارت مشابه به شما پیشنهاد میدهد استفاده میکند، گراف دانش است. در تصویر زیر همانگونه که مشاهده میکنیدف با جست و جوی عبارت "سن مسی" گوگل، عباراتی چون "سن رونالدو" "سن نیمار" و... را به شما نمایش داده است. استفاده و پیاده سازی گوگل از گراف دانش به خوبی به ما نشان میدهد که گوگل به طور کامل منظور ما از کوئری جست و جو شده را فهمیده است.

وظیفه الگوریتم مرغ مگس خوار

 

گراف دانش در الگوریتم مرغ مگس خوار 

همانطور که در مثال های بالا به آن اشاره کردیم، دیگر کلماتی درر زبان ما و دیگر زبان های خارجی وجود دارند که معنای مختلفی می‌دهند مثل شیر( شیر آب، شیر جنگل و شیر خوردنی)؛ شانه (شانه سر ، کتف)؛ فرق (تفاوت ، فرق سر) و نمونه‌های دیگری که احتمالا زیاد به گوشتان خورده باشد. در واقع گوگل با توجه به کلمات قبل و بعد این دست کلمات تشخیص می‌دهد که منظور ما از تایپ این کلمات دقیقا کدام معنای آنهاست و با جستوجوی همزمان این مجموعه کلمات، نزدیکترین نتیجه ممکن را برای ما برمی‌گرداند.

این اتفاق ماحصل دو استراتژی گراف دانش ( Knowledge Graph ) و جستوجوی معنایی (Semantic  search ) است.

گراف دانش یکی از سرویس‌های گوگل است که در سال 2012 به عنوان یکی از قابلیت‌های گوگل به آن اضافه شد و هدف آن برگرداندن نتایجی دقیق و مرتبط درباره افراد، اشیا، مفاهیم و .. است که این اطلاعات از کل مجموعه اینترنت و وبسایت‌ها جمع آوری می شود و به صورت مجموعه ای از مطالب مرتبطی که کاربر امکان دارد آن‌ها را نیز جستوجو کند و به قولی به درد کاربر بخورد؛ بر میگرداند. اما گوگل از کجا میداند که این اطلاعات ممکن است خواسته شما را برطرف کند؟ در اینجا پای ویژگی دومی تحت عنوان جستوجوی معنایی به میان می آید. عملکرد این ویژگی اینطور است که مرورگرها بر اساس ipهای کاربران اطلاعات جستوجو و به قولی علایق کاربران را به تفکیک ذخیره می‌کنند. این اتفاق چه مزیتی دارد؟ به مرور زمان وقتی که بخواهید در گوگل به جستوجو بپردازید، مرورگر شما نسبت به علایقتان رفتار می‌کند و موارد مشابه و مورد علاقه تان را به شما پیشنهاد میدهد. درحالی که اگر بخواهید برای اولین بار از یک مرورگر استفاده کنید مرورگر به شما کوئری های عمومی تری را پیشنهاد خواهد داد.. این ترفند در واقع همان بهره گیری از امکان جستوجوی معنایی است. در واقع این دو قابلیت مانند دو بال مرغ مگس‌خوار هستند.

 

سئوی سایت با استفاده از الگوریتم Hummingbird گوگل (مرغ مگس خوار)

همانطور که گفتیم، هذف این الگوریتم هم به مانند دیگر الگوریتم ها، افزایش رضایت کاربران از نتایج جست و جو و به طور کلی، افزایش رضایت از اعتماد به گوگل است. شما میتوانید با چند تکنیک ساده و کاربردی، سیگنال های خوبی را برای الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل ارسال کنید. که در ادامه به هر یک از این موارد اشاره خواهیم داشت.

 

استفاده از کلمات کلیدی هم خانواده در محتوا :

همانطور که گفتیم یکی از وظایف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار، شناسایی و مقابله با وب سایت هایی است که از keyword stuffing استفاده میکنند. شما برای گریز از این خطا و در امان بودن از جریمه الگوریتم مرغ مگس خوار میتوانید در طول محتوا به جای استفاده مکرر از کلمه کلیدی خود، از کلمات مترادف و هم خانواده با کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید، و یا از عباراتی که شامل کلمه کلیدی شما میشوند استفاده کنید، که به این نوع عبارت ها به اصطلاح LONG TAIL  نیز گفته میشود.
مزیت استفاده از کلمات مترادف و هم خانواده در طول محتوای شما، علاوه بر مزیت در امان ماندن از جریمه این الگوریتم ، به الگوریتم رنک برین و مرغ مگس خوار در مبحث وب معنایی یا همان مفهوم گرایی در محتوا کمک میکند تا درک بهتری از موضوعیت مقاله شما پیدا کند.

  • یک نکته کاربردی در لینک سازی خارجی یا همان بک لینک ها : در هنگام لینک سازی و یا خرید بک لینک و یا خرید رپورتاژ خبری ها توجه داشته باشید که از کلمات کلیدی مترادف و long tail در انکرتکست ها، میتواند به رشد سریع شما کمک کند.

 

کاهش بانس ریت و بالا بردن زمان ماندگاری کاربر در سایت

شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید حتما با مفاهیمی چون بانس ریت و زمان حضور کاربر در سایت آشنا هستید، اما یک توضیح مختصر برای آن اندک کاربرانی که با این مفاهیم آشنایی ندارند :

یک تعریف ساده بانس ریت : به درصد کاربرانی اشاره دارد که فقط یک صفحه از وب سایت شما را مشاهده میکنند و بعد از مشاهده آن صفحه، بدون مشاهده صفحه دیگری از سایت شما از آن صفحه خارج میشوند.
همانطور که در شرح عملکرد و وظیفه الگوریتم Hummingbird عنوان کردیم، این الگوریتم با توجه به رفتار کاربران، نتایج را مورد بررسی قرار میدهد، شما با استفاده از روش هایی چون : کامنت مارکتینگ، استفاده از ویدیو، استفاده درست از لینک سازی داخلی و... میتوانید با کاهش نرخ پرش و افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت، وب سایت خود را برای الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل سئو کنید.

 

استفاده از کد های اسکیما

کد های اسکیما یکسری نشانه گذاری هایی برای درک بهتر گوگل و موتور های جست و جو از ساختار و محتوای سایت شما است. شما با استفاده از این کد ها میتوانید گوگل را در درک بهتر ساختار سایت خود کمک کنید و این درک از ساختار یقینا کمک شایانی را در سئوی سایت شما خواهد کرد. این کد ها، بخشی از کد نویسی سایت شما محسوب شده و هیچ نشانه ظاهری برای کاربران شما نخواهد داشت. از انواه کد های اسکیما میتوان به : توضیحات ویدئو ها، قسمت faq، امتیاز دهی کاربران به سایت و.. اشاره کرد.
یکی دیگر از مزیت های استفاده از کد های نشانه گذاری استاندارد، تخصسث پیکسل و فضای بیشتر سایت شما در صفحات سرپ گوگل است.

 

دلیل نامگذاری مرغ مگس خوار Hummingbird

دلیل این نامگذاری چیست؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا گوگل این اسم را برای این الگوریتم انتخاب کرده است. جواب روشن است! دقت و سرعت دو بارزه اصلی مرغ مگس‌خوار است. در واقع هدف گوگل از ارائه این الگوریتم این است که با دقت و سرعت بالا متن شما را مورد ارزیابی قرار دهد و با شناسایی کلمات هم خانواده؛ نزدیک‌ترین نتایج مد نظر کاربر را پیشنهاد دهد.

 

 

کلام آخر

در نهایت می‌توان گفت این الگوریتم به مفهوم؛ معنا و کیفیت محتوایی تولیدی توجه ویژه داشته و سایت شمارا مانند دیگر الگوریتم های گوگل چون الگوریتم برت و.. را از منظر کاربران آنالیز می کند. لازم به یادآوریست که یکی از قابلیت‌های گوگل سرچ صوتی کاربران است و این به آن معناست که گوگل در حال تقویت الگوهای سرچ مفاهیم به زبان محاوره است. لذا بعید نیست که قوانین الگوریتم مرغ مگس خوار هم تحت تاثیر همین نتایج و اهداف قرار بگیرد. لذا از همین الان راه‌های پیشگیری از جریمه شدن را بیابید و خود را برای هر اتفاق جدید آماده کنید. 

 

 

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان