دانش نامه لینک‌یار
روش های تولید محتوا
  امتیاز 5.00 از 5 توسط 4 نفر

6 فاکتور تولید محتوای با کیفیت مبتنی بر سئو

سرفصل‌ها

تولید محتوا چیست؟

شاید پاسخ های گوناگون و متنوعی برای این سوال وجود داشته باشد، اما اگر به زبان ساده و غیر فنی بخواهیم محتوا در فضای دیجیتال را تعریف کنیم باید بگوییم که هر آنچه چیزی که شما در فضای دیجیتال، میبینید، میخوانید و میشنوید محتوا نامیده میشود. منظور ما در سئو از محتوا، به هر اطلاعاتی که در قالب های مختلف (ویدئو، پادکست، متن، تصویر و...) که با توجه به نیاز مخاطب تولید و در بستر های مختلف در اختیار کاربران قرار گرفته میشود، محتوا نامیده میشود.

اگر تا پیش از این، کانتنت مارکتینگ یا همان بازاریابی محتوا فقط به دید یک کانال بازاریابی و یک کمپین تبلیغاتی در نظر گرفته میشد، در دنیای سئو امروز، با پیشرفت و ارتقا الگوریتم های موتور های جست و جو و تاکید بیشتر بر تولید محتوای منحصر به فرد و با کیفیت در راستای ارتقا رتبه سایت، نظر وب مستران و مدیران وب سایت ها بیشتر به سوی تولید محتوای با کیفیت سوق داده شده است(عملا با یک تیر دو نشان!)

 

تاریخچه تولید محتوا

تاریخچه تولید محتوا

بحث تولید محتوا به صورت گسترده و همگانی را میتوان با پیدایش صنعت چاپ همزمان دانست. یا بهتر بگوییم، شاید برای اولین بار، با پیدایش صنعت چاپ بود که وزنه تولید محتوا از تقاضای محتوا سنگین تر شد. اما با رشد بستر های رسانه (رادیو و تلوزیون و روزنامه و...) و بعد ها با فراگیر شدن اینترنت و فضاهای دیجیتال، محتوا اشکال مختلفی به خود گرفت و با اهداف مختلفی تولید و مورد توجه قرار گرفت.

 

انواع محتوا در فضای وب

انواع محتوا

محتوا در فضای وب و سئو انواع و فرمت های مختلفی را دارند که هر یک با توجه به فاکتور های مختلفی مانند : موضوعیت کسب و کار، استراتژی بازاریابی محتوا، بدوجه و... تعیین و انتخاب میشود. یکی از مهم ترین اصولی که مدیران وب سایت ها در فرآیند تولید محتوا و مخصوصا انتخاب فرمت و بستر تولید و انتشار محتوا باید در نظر بگیرند، پرسونای مخاطب است. از انواع متداول و پر کاربرد محتوا در وب و سئو میتوان موارد زیر را معرفی کرد :

  1. محتوای متنی
  2. محتوای تصویری
  3. محتوای صوتی
  4. محتوای ویدئویی
  5. محتوای گرافیکی

در نظر داشته باشید که کیفیت محتوایی که شما تولید میکنید، مهم تر از نوع محتوایی است که انتخاب میکنید.

 

رابطه بین تولید محتوا و بازاریابی محتوا

آیا تا کنون به این نکته توجه کرده اید که چرا یک محتوای کم اهمیت در فضای وب میتواند بازخورد بیشتری از یک محتوای با کیفیت و مفید داشته باشد؟ پاسخ به این سوال را میتوان در هدف و چگونگی تولید یک محتوا دانست. با این تعریف کوتاه و ساده قصد بیان 2 نکته را داشتیم :

  1. عملا به هر محتوایی در فضای وب و دنیای سئو نمیشود نام محتوا را نسبت داد، محتوایی با ارزش است که بتواند در نهایت براش شما درآمد زایی داشته باشد(به قول خودمون پول توش باشه) که این موضوع میتواند به صورت مستقیم و یا از روش تبدیل مخاطب صورت گیرد.
     
  2. چگونگی تولید و انتشار محتوا. نکته بسیار مهم در فرآیند تولید محتوا، چگونگی تولید و انتشار آن است. اجازه بدید این قسمت رو با یک مثال واضح خدمتتون عرض کنیم : شاید در اطرفیان خود آشپزی ماهری را بشناسید که در فضای مجازی پیجی ساخته و تصاویر غذاهای خود را بازنشر میکند، اما تعداد فالوور های کمی دارد و همان محتوا را یک آشپز معروف دیگر در فضای وب منتشر میکند و دنبال کنندگان بیشتری داشته و گاها درآمد های کلانی از این راه دارد؟ تفاوت این دورا همان چگونگی تولید و انتشار محتوا رقم میزند.

 

 

چرا تولید محتوا؟

سوال مهمی که ذهن بسیاری مدیران و صاحبان کسب و کار های اینترنتی را در اوایل راه به خود مشغول میکند این است که : آیا کسب و کار ما هم احتیاج به تولید محتوا دارد؟ قطعا بله! بسته به نوع کسب و کار خود و جنس محتوایی که میتوانید تولید کنید، باید برای کسب و کار خود شروع به تولید محتوا کنید. از جمله عواید و فوایدی که تولید محتوا میتواند برای شما داشته باشد :

  1. دائمی بودن جذب مشتری و کسب درآمد از راه تولید محتوا
  2. روشی ارزان و دائمی
  3. تبدیل مخاطب به کاربر و مشتری
  4. ایجاد برندینگ
  5. تبلیغ محصول و خدمات
  6. آمارگیری آسان و تحلیل آسان از خروجی و علمکرد
  7. و...

 

فاکتور های تولید محتوای با کیفیت

محتوای با کیفیت

عوامل مختلفی در موفقیت و میزان تاثیر گذاری یک محتوا، که ما از آن به عنوان کیفیت محتوا یاد میکنیم تاثیر گذار خواهد بود، عواملی مثل، استراتژی تولید محتوا، بستر انتشار محتوا، و... در این قسمت به بررسی چند فاکتور درونی محتوا که فارغ از عوامل بیرونی به افزایش کیفیت محتوا در فضای وب و دنیای سئو تاکید دارند، خواهیم پرداخت :

 

1- شناخت پرسونا یا جامعه هدف

قبل از اینکه شروع به نگارش و تدوین محتوای خود کنید، حتما پرسونا (علایق و رفتار کاربران) خود را در نظر بگیرید، با در نظر گرفتن پرسونای کاربران کسب و کار خود استراتژی محتوا و حتی ادبیات نگارشی خود را انتخاب کنید.

 

2- انتخاب عنوان جذاب 

بی شک انتخاب عنوان حرفه ای، نشان از کیفیت یک محتوا خواهد داشت(نشان!!!) یک عنوان جذاب و متناسب به محتوای شما، علاوه بر جذب کاربر و مجاب کردن مخاطب بر روی عنوان و مطالعه و مشاهده محتوای شما (که نتیچجه این مورد افزایش نرخ کلیک یا همان CTR بوده که یکی از عوامل مهم برای موتور های جست و جو جهت ارتقا رتبه یک وب سایت است)، میتواند یک دید و چارچوب کلی به مخاطب شما قبل از مطالعه و مشاهده محتوای شما ارائه دهد.
 

به این مثال توجه کنید : وب سایتی را در حوزه خرید و فروش مبلمان در نظر بگیرید که از این عنوان برای یکی از مقالاتش استفاده کرده است : مبلمان خانه علی دایی! این عنوان تا چه حد میتوناد کاربرانی را که به دنبال مدل های مختلف مبلمان برای خرید هستند، افزایش دهد؟!


نکات مهمی که در انتخاب عنوان باید در نظر بگیرید :

1- قرار گرفتن کلمه کلیدی هدف در عنوان
2- طول مناسب عنوان
3- استفاده از کلمات جذاب و مجاب کنند (البته نه با هدف ایجاد یک محتوای زرد)
4- استفاده از اعداد در عنوان ( این به مورد به شدت میتواند به رشد سئوی محتوای شما کمک کند، آمار ها نشان میدهد که استفاده از اعداد در عناوین، نرخ کلیک کاربران را تا حد قابل قبولی افزایش میدهد. به عنوان مثال : آموزش سئوی 2022)

 

3- طول محتوا

شاید تا الان کمیت و کیفیت دو موضوع مجزا از هم محسوب میشدند، اما اگر بخواهیم محتوا را از دید گوگل و دیگر موتور های جست و جو بررسی کنیم، باید بگوییم که کمیت  یا همان طول محتوا، از دید موتور های جست و جو، عاملی برای سنجش کیفیت یک محتوا در نظر گرفته میشود. علاوه بر موتور های جست و جو شما در فرآیند تولید محتوا حتما باید رضایت کاربران را هم در نظر بگیرید. این بدان معنی است که نباید محتوای خود را با بازی کلمات برای موتور های جست و جو نوشته و رضایت کاربر را در نظر نگیرید (حتما به خاطر داشته باشید که اول برای کاربر بنویسید بعد برای گوگل!)

البته در این سال ها، با خواست کاربران مبنی بر دریافت اطلاعات در کوتاه ترین زمان، علایق کاربران بیشتر به سمت محتواهای بصری چون ویدئو و اینفوگرافی و.... جذب شده است.

 

4-رعایت نکات نگارشی و املایی

غلط املایی قاتل سئوی محتوا! بعد از نگارش و تدوین محتوای متنی حتما، چندین بار متن خود را بازنگری و در صورت وجود غلط های نگارشی و املایی آنها را رفع کنید، یکی از ملاک های اصلی خزنده های گوگل برای تشخیص کیفیت پایین یک محتوا، وجود غلط املایی در طول محتوا است.
و از طرفی در نظر نگرفتن قواعد نگارشی مثل : استفاده درست از کلمات،  در نظر گرفتن جایگاه و اجزا جمله، طول جملات و... همگی میتواند موجب عدم برقراری ارتباط مخاطب و کاربران شما با محتوای شما شود.

 

5- رعایت چگالی و پراکندگی کلمات کلیدی

یکی از اصول مهمی که هر نویسنده محتوا باید به آن توجه کند، استفاده درست و اصولی از چگالی کلمات کلیدی، برای فهماندن موضوعیت محتوا به خزنده های موتور های جست و جو است. استاندارد چگالی کلمات کلیدی در محتوای متنی از دید موتور های جست و جو بین 1 تا 3 درصد است(یعنی به ازای هر 1000 کلمه بین 10 تا 30 بار). اما به خاطر داشته باشید که این میزان کلمات کلیدی را به یک صورت استفاده نکنید و سعی کنید از کلمات کلیدی هم خانواده و هم راستا استفاده کنید.

در رابطه با پراکندگی کلمات کلیدی این نکته مهم را در نظر بگیرید که کلمات کلیدی شما به صورت کاملا منظم و در صورت امکان یکسان بین متون و پاراگراف های شما تقسیم شود. اصولی مانند استفاده از کلمات کلیدی در حدود 50 درصد زیر عنوان ها، استفاده از کلمات کلیدی در تگ  bold، و... میتواند به فهم بهتر موتور های جست و جو از موضوعیت محتوای شما کمک کند.

نکته : سعی کنید در نگارش محتوای خود از نقل و قول استفاده کنید،استفاده از نقل و قول میتواند عامل و میزان جلب اعتماد کاربران را افزایش دهد.

 

6- ظاهر و شکل محتوا

رعایت این نکته میتواند راز موفقیت و وجه تمایز یک محتوای با کیفیت و رشد یافته با دیگر محتوا ها باشد. استفاده از مدیا (تصاویر سئو شده و ویدئو و اینفوگرافی و...) در طول محتوا میتواند علاوه بر ایجاد تعامل بیشتر با کاربر، موجب عدم خستگی کاربر از طول محتوا شده و گاها به درک بهتر کاربر از محتوای شما کمک کند، به خاطر داشته باشید، 

 

نکته کلیدی : محتوای خود را پس از انتشار رها نکنید

یکی از عوامل به شدت تاثیر گذار در رشد یک صفحه و محتوا در نتایج موتور های جست و جو، به روز رسانی دائم آن محتوا است. برای مطالعه بیشتر در این زمینه مقاله : محتوای همیشه سبز را مطالعه کنید

 

به یاد داشته باشید که محتوای با کیفیت و منحصر به فرد علاوه بر رشد شما در سئو و جایگاه وب سایت در نتایج موتور های جست و جو، با به اشتراک گذاری محتوای شما توسط کاربران و مخاطبین شما، علاوه بر دریافت بک لینک طبیعی باعث افزایش اعتماد به برند شما و در نهایت موجب افزایش فروش و درآمد زایی شما خواهد شد.

 

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا چیست

علاوه بر مبحث تقویم انتشار محتوا در مبحث دیجیتال مارکتینگ که با نگرش به رضایت کاربران و برنامه ریزی برای انتشار محتوا انجام میشود، از دید سئو و خزنده های موتور های جست و جو، زمان بندی منظم در انتشار محتوای وب سایت، میتواند بودجه خزش شما را به مراتب افزایش دهد. در نظر داشته باشید جزئیات محتوایی که باید در روز های هفته منتشر کنید، لازم نیست از پیش تعیین شده باشد (هرچند در مبحث استراتژی تولید محتوا این مورد حائز اهمیت است) اما همین که برنامه داشته باشید در چه روز هایی از هفته و در چه ساعاتی قرار است محتوای شما نشر پیدا کند، کافی است. به صورت کلی مواردی که باید در تقویم محتوایی باید در نظر بگیرید :

  • فرمت محتوا(محتوای صوتی؟ متنی؟ و....)
  • عنوان محتوا
  • چارچوب محتوا
  • و در نهایت تاریخ انتشار محتوا

 

 

تفاوت تولید محتوا با تبلیغات

وقتی به این نکته اشاره کردیم که محتوایی از دید سئو، محتوا محسوب میشود که در نهایت به درآمد زایی ختم شود، شاید این سوال به ذهن شما خطور کند که پس تفاوت بین تبلیغات و بازاریابی محتوا یا همان تولید محتوا چیست؟ در پاسخ کوتاه و صریح به این سوال باید بگوییم که تبلیغات در اصل نوعی ارتباط یکطرفه با مخاطب با اهدافی مثل معرفی محصول و یا خدمات و کاملا مستقیم است، اما تولید محتوا، چرخه ای از بازاریابی محتوا است که ارتباطی کاملا دو طرفه با مخاطب برقرار کرده و اهداف آن میتواند درآمد زایی به صورت مستقیم( توضیح یک محصول و یا خدمت) و یا گاها به صورت غیر مستقیم (تبدیل مخاطب) باشد.

 

کسب درآمد از تولید محتوا

شغل تولید محتوا

امروزه با رشد فضای اینترنت، و افزایش تقاضا برای تولید محتوای با کیفیت از سوی کسب و کار، موجب شکل گیری شغلی تحت عنوان تولید محتوا شده است. اشکال مختلف این شغل، از تولید کننده، محتواهای ویدئویی و متنی (که بیشتر ما در این مقاله و در حوزه سئو منظورمان از محتوا، تولید محتوای متنی برای سایت است) و انواع کار آن که به روش های مختلف فریلنسری و یا به ورت حضوری در شرکت ها، و همین انعطاف بالای آن موجب استقبال افراد بسیاری از این حیطه کسب و کاری شده است.
امروزه با تخصصی تر شدن حوزه های کاری فضای دیجیتال و به خصوص سئو، فرآیند کاری تولید محتوا شکل تخصصی تری به خود گرفته و روند افزایش در درآمدزایی برای فعالان این عرصه فراهم کرده است.

امروزه در ایران بیشتر فعالان این عرصه، به تولید محتوای متنی برای وب سایت ها و گاها تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی (مثل اینستاگرام) که قالبا در فرمت ویدئو و تصویر هستند صورت میگیرد. فیلد های مهتلف تولید محتوای متنی برای وب سایت ها :

  1. تولید محتوای متنی
  2. ترجمه
  3. کپی رایتینگ
  4. بازنویسی 
  5. و....

 

بازار کار متخصصین تولید محتوا 

بازار کار تولید محتوا

همان طور که پیشتر اشاره کردیم با افزایش اهمیت تولید محتوا ( هم از نظر مارکتینگ و هم از نظر سئو و موتور های جست و جو) تقاضا برای جذب متخصصین این حوزه به شدت افزایش یافته ( ما خودمون توی لینکیار، همیشه و همیشه یکی از فیلد های کاری که توش به دنبال همکار خوب میگردیم همین تولید محتوا است. حالا هم که داریم خدمات تولید محتوا و متن رپورتاژ آگهی رو به کاربرامون ارائه میدیم بیشتر از قبل به دنبال همکارای خوب توی این زمینه هستیم) و با نگاهی ساده به کانال های استخدامی میتوانید این موضوع را تایید کنید.

 

نظرات

image
شهرام
14:50 , 30 بهمن 00

با این مشکل پیش امده برای زمان ایندکس مقالات. به نظرم تقویم محتوا دیگه معنی خاصی پیدا نمیکنه. الان من سه ماهه که به صورت منظم دارم مقاله منتشر میکنم. ولی خب توی یک روز از یک ماه یک دفعه چندتاشون ایندکس میشه و میره دباره تا یکی دو ماه دیگه.

image
سعید
14:27 , 10 تیر 01

خیلی ممنون از مقاله خوبتون

image
سعید
23:37 , 15 تیر 01

من رو یک وب سایت فروشگاهی کار میکنم و کانسپت کلمات کلیدی من فروشگاهی هستش به نظر شما باید رو چه نوع محتوا هایی تمرکز بیشتری داشته باشم؟

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان