دانش نامه لینک‌یار
کمپین تبلیغاتی
  امتیاز 4.93 از 5 توسط 7 نفر

کمپین تبلیغاتی چیست؟

سرفصل‌ها

چگونه میتوان یک کمپین تبلیغاتی موفق اجرا کرد؟!

امروزه کمتر کسی را میتوان یافت که با مفهوم تبلیغات آشنایی نداشته و آن را در ابعاد مختلف زندگی شخصی و زندگی کاری حس نکرده باشد. از تبلیغاتی تلوزیونی بگیرید تا تبلیغات خیابانی و حالا هم تبلیغات اینترنتی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی. تمامی این تبلیغات را میتوان نوعی کمپین های تبلیغاتی از سوی شرکت ها و کسب و کار های مختلف دانست. در این مقاله قصد داریم تا شما را با کمپین‌های تبلیغاتی آشنا کنیم، مزایای استفاده از کمپین تبلیغاتی و نحوه اجرای کمپین‌های تبلیغاتی موفق را مطرح کنیم و در نهایت با معرفی ابزار و رسانه‌های تبلیغاتی، تکنیک‌های داشتن یک کمپین تبلیغاتی را به شما معرفی خواهیم کرد. سر فصل‌هایی که خواهید خواند:

  • هدف کمپین‌های تبلیغاتی چیست؟

  • چرا از کمپین های تبلیغاتی استفاده می شود؟

  • نحوه اجرای کمپین‌های تبلیغاتی

  • ابزار و رسانه‌هایی که می‌توانم برای تبلیغات استفاده کنم!

 

جلسه‌ای را در نظر بگیرید که اعضای آن در رابطه با یک موضوع مشخص صحبت می‌کنند و هر کدام استراتژی ها و نظرات خود درباره آن موضوع را بیان می‌کنند. کمپین ها در واقع همان گردهمایی‌ها و گروه‌هایی هستند که برای یک صحبت درباره موضوع خاصی ایجاد شده‌اند. کمپین تبلیغاتی نیز مانند همان جلسه است با این تفاوت که در کمپین‌های تبلیغاتی بجای افراد؛ مجموعه‌ای از کانال‌های بازاریابی در رابطه با یک موضوع مثلا محصولات میهن صحبت می‌کنند. منظور ما از کانال‎های تبلیغاتی ایمیل و تلفن مارکتینگ، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات محیطی، کمپین رپورتاژ آگهی، تبلیفات گوگل و... هستند. هر کدام از این روش‌ها یک متد بازاریابی محسوب می‌شوند که یک هدف مشترک یعنی جذب مخاطب و اصطلاحا مشتری را دنبال می‌کنند. پس می‌توان گفت یک کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از فعالیت‌های تبلیغاتی است که بصورت همزمان و یکپارچه موظفند تا پیام تبلیغاتی شما را به مخاطب مورد نظر شما برسانند.

 

هدف کمپین‌های تبلیغاتی چیست؟

هدف از راه اندازی کمپین تبلیغاتی

همانگونه که در مقدمه این مقاله گفتیم کمپین های تبلیغاتی معمولا با هدف اصلی رساندن یک پیغام خاص در راستای معرفی محصول و یا خدمت و ... برنامه ریزی و اجرا میشوند. کمپین‌های تبلیغاتی اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند. برخی به منظور برندسازی و آگاهی افراد از برند؛ برخی برای افزایش بازدید یک سایت، و برخی برای فروش و معرفی محصول یا خدمات جدید خود از کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند. شاید این روزها با افزایش رقابت کسب و کار در عرصه های مختلف، بیشتر با کمپین‌ها مواجه شده باشید. بگذارید تا راهنماییتان کنم. به احتمال زیاد از نرم‌افزار اینستاگرام استفاده می‌کنید. یک نمونه از کمپین‌های تبلیغاتی که من به خوبی به یاد می‌آورم تبلیغات ماست سون کاله بود که اینفلوئنسرهای اینستاگرام به سبک و سیاق خود در یک زمان مشخص به معرفی آن پرداخته بودند. از طرف دیگر تبلیغات بنری و تلوزیونی نیز در آن برهه به موازات همین تبلیغات اینستاگرامی انجام می‌شد. فکر میکنم به خوبی متوجه منظورم شده باشید. در واقع این اتفاق برای کسب‌وکارهای نوپا علاوه بر جذب مشتری می‌تواند به برندسازی و آگاهی از برند هم منجر شود. چیزی هر کسب‌وکاری قطعا به دنبال آن است.

 

چرا از کمپین های تبلیغاتی استفاده می شود؟

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا کسب‌کارها از کمپین‌های تبلیغاتی استقبال می‌کنند در حالی که می‌توانند با انتخاب یک یا دو استراتژی بازاریابی هم مخاطب و مشتریان خود را جذب کنند؟ در واقع پاسخ به این سوال جنبه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد به عنوان مثال وقتی پتانسیل هندل کردن حجم زیادی از تقاضای موجود در بازار را داشته باشید یا هدفتان تجارت در سطح گسترده باشد، پس نیاز به طیف بزرگتر و گسترده‌تری از مشتریان دارید. پس متعاقبا نیاز دارید تا در حجم گسترده تر و با هزینه بیشتری پا به عرصه تبلیغات بگذارید. اگر بخواهیم کمی علمی‌تر به قضیه نگاه کنیم دو دلیل عمده برای استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی وجود دارد: افزایش گستره مخاطبان و برندسازی قدرتمند.

 

متاسفانه بسیاری از کسب و کار ها با اجرای کمپین های تبلیغاتی ناموفق، بیشتر از آنکه باعث رشد خود و افزایش رضایت کاربران خود شده باشند، باعث ثروتمند شدن شبکه های تبلیغاتی شده اند.

 

 

به این نکته توجه کنید که تمام مخاطبان شما در یک رسانه نیستند پس برای کاور کردن و پوشش همه مخاطبانتان باید رسانه‌های مختلف را مورد هدف خود قرار دهید و بر روی هر کدام از آن‌ها متناسب با پتانسیلی که وجود دارد سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید درصد زیادی از این افراد را جذب کنید. این همان دلیل اولیست که کمی قبلتر به آن اشاره کردیم: افزایش گستره مخاطبان. حالا بگذارید مثال دیگری برایتان بزنم. تبلیغات عالیس را به خاطر دارید؟! در یک برهه از زمان که اتفاقا برند عالیس برند شناخته شده ای هم نبود یک دفعه با حجم بالایی از تبلیغات این برند از کانال‌های بازاریابی مواجه شدیم و با جمله معروف لیموشو بدم.. هلوشو بدم.. برند عالیس در ذهن همه هک شد. این نمونه یک برندسازی قدرتمند بود.

 

نحوه اجرای کمپین‌های تبلیغاتی

تا اینجای کار با مفهوم کمپین تبلیغاتی آشنا شدیم و دلایل استفاده از کمپین‌ها را بررسی کردیم. حال می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چطور می‌توانیم یک کمپین تبلیغاتی را راه‌اندازی و اجرا کنیم؟ برای این کار به چه نکاتی باید توجه کرد و چه فعالیت‌هایی را باید قبل از برگزاری کمپین انجام داد؟ در ادامه‌ی مقاله پاسخ این پرسش‌ها را خواهید خواند.

اجرای کمپین تبلیغاتی لینکیار

اولین قدم برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی بررسی و تحلیل محصول یا خدمتی است که می‌خواهید روی آن مانور دهید! بله این مهم‌ترین بخش راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی است چرا که اگر با کمبود بودجه، کمبود محصول یا عدم پشتیبانی از حجم بالای درخواست‌ها مواجه باشید؛ ممکن است به هدف خود آنطور که باید نرسید یا حتی با شکست مواجه شوید! بله شکست! چون این روزها بازار انتقاد و بیان نظرات منفی مانند گذشته نیست و افراد به راحتی نقطه نظرات خود را دیگران مطرح می‌کنند. به نوعی مثال شما می‌شود نقله آش نخورده و دهان سوخته!  بنابراین ابتدا به بررسی محصول و خدمتی که قرار است در رابطه با آن کمپینی راه‌اندازی کنید، بپردازید و بر نقاط ضعف و قوت آن مسلط باشید، منابع و بودجه‌های خود را بسنجید و بر اساس این موارد کمپین خود را استارت بزنید.

قدم دوم شناخت مخاطبان است. پس شناخت کامل از خودتان حالا نوبت به مخاطبانتان می‌رسد! برای این کار فاکتورهای مختلفی را باید مد نظر بگیرید. به عنوان مثال رده سنی مخاطبانتان، علایقشان، ساعات استراحت و رسانه‌هایی که این گروه از آن بهره می‌برند. حالا می‌توانید با لحاظ کردن تمام این فاکتورها نوع تبلیغاتی که می‌خواهید انجام دهید، رسانه مورد نظر و حتی محتوای مناسب را انتخاب کنید.

قدم سوم تعیین اهداف کمپین است. در این مرحله باید ببینید که با توجه چایگاهی که کسب‌وکارتان در محیط عملیاتی دارد چه هدفی را برای کمپین خود دارید. معمولا برندسازی، آگاهی از برند، تثبیت در ذهن مخاطب، معرفی یک محصول جدید، اعلام هرگونه تغییرات در شرایط خاص، مرتفع کردن نقص‌های موجود و مواردی از این دست، اهدافی است که برای ایجاد یک کمپین وجود دارد.

در قدم چهارم باید بودجه کمپین را تعیین کنید. این مرحله را بد نیست با مشورت افراد با تجربه پیش ببرید. نگران نباشید انقدرها هم سخت نیست این فقط یک پیشنهاد بود! در این مرحله باید تعیین کنید که برای راه‌اندازی کمپین خود چقدر می‌خواهید بودجه مالی صرف کنید. در واقع نسبت به همین بودجه است که گستره کمپین و تعداد شبکه های حاضر در آن مشخص می‌شود. اگر درصدی از هزینه تبلیغاتتان را بر مبنای میزان فروشی که در آینده خواهید داشت، می‌گذارید! پس به توصیه‌ای که چند خط قبل به آ اشاره کردم توجه ویژه کنید.

تا اینجای کار کمی نفس خود را تازه کنید تا در ادامه قدم‌های بعدی را با هم بررسی کنیم.

قدم پنجم انتخاب ابزار مناسب برای راه‌اندازی کمپین است. در این مرحله به قدم دوم باید کام‌بک کنیم! بله اگر مخاطبان خود را به خوبی آنالیز کرده باشید در این مرحله کارتان بسیار ساده است. در واقع در این مرحله باید ببینید که از میان تبلیغات رسانه‌ای، اینترنتی و محیطی کدام بدرد شما می‌خورد و بازخورد مثبت بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

پس از طی کردن این مراحل نوبت به زمانبندی انتشار محتوا میرسد. قدم ششم هم وابسته به قدم دوم است. انتخاب زمان درست برای تبلیغ یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه کنید زیرا اگر تبلیغات شما در زمان و شرایط درستی صورت نگیرد بازخوردی که مد نظرتان است را نخواهید دید. در رابطه با تبلیغات محیطی کمی اوضاع متفاوت است یعنی توجه ما باید بیشتر به تقویم باشد تا ساعات روز! مناسبات فرهنگی، مذهبی و اجتماعی میتواند پله‌های مفیدی برای تبلیغات محسوب شوند.

در قدم هفتم باید معیارهای موفقیت را تعیین کنید. تصور نکنید که بعد از اجرای کمپین به موفقیت رسیدید و دیگر کار تمام است! اشتباه نکنید تازه کار شروع شده. در واقع یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که میزان موفقیت کمپین خود را بررسی نمایید. اگر به عنوان مثال بعد از کمپین تبلیغاتیتان همچنان برندتان ناشناخته ماند یا تعداد بازدید مورد انتظار از وبسایتتان صورت نگرفت نشان می‌دهد که تحقیقات صورت گرفته درست نبوده و در انتخاب رسانه مورد نظر یا ساعات و اماکن تبلیغ یا مواردی از این قبیل درست اتخاذ نشده است. در واقع در این مرحله با تعیین KPI ها یا سنجه‌ میتوانید از میزان موفقیت خود در هر مرحله را بسنجید.

حال که هفت‌خوان کمپین تبلیغاتی را به سلامت پشت سر گذاشتید نوع به خوان هشتم! یعنی اجرای کمپین می‌رسد. در این مرحله با توجه به زمانبندی‌هایی که قبلا انجام داده‌اید تبلیغات خود را شروع‌ می‌کنید. فراموش نکنید هنوز هم کار تمام نشده و باید مراقب عوامل اجرایی باشید بروز خطا در هر مرحله، روی مراحل بعدی و نتیجه انتهایی تاثیر میگذارد. پس با مدیریت صحیح تمام جوانب را در نظر بگیرید.

 

ابزار و رسانه‌هایی که می‌توانم برای تبلیغات استفاده کنم!

کمپین رپورتاژ آگهی

در بخش به معرفی ابزارها و رسانه‌هایی که می‌توانید برای کمپین خود از آنها بهره ببرید می پردازم. با بسیاری از اعضای این لیست آشنایی دارید و با خیلی از آنها مواجه شده‌اید. پس سخن را کوتاه می‌کنم تا سریع برویم سر اصل مطلب! از جمله ابزار های تبلیغاتی ک می‌توانید روی آنها حساب باز کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سئو و تولید محتو
  • تبلیغات گوگل
  • تبلیغات متنی (کمپین رپورتاژ آگهی)
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغاتی موبایلی و پیامکی
  • تبلیغات ویدیویی و رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات اسپانسری
  • تبلیغات محیطی و کاغذی

 

 

امروزه با توجه به رشد چشمگر تبلیغات در فضای دیجیتال امروز، کاربران نسبت به بعضی از تبلیغات یک گارد و جبهه پیدا کرده اند. راه اندازی کمپین رپورتاژ آگهی به دلیل ماهیت خود(عدم تبلیغاتی بودن در ظاهر) به خوبی با مخاطبین در رسانه های معتبر ارتباط گرفته و به خوبی باعث پیشرفت و رونق یک کسب و کار میشوند.

 

 

و در نهایت

راز موفقیت کمپین تبلیغاتی در چیست؟

در نهایت اگر قصد دارید یک کمپین تبلیغاتی راه بیاندازید چند پیشنهاد من را نیز قابل بدانید و در نظر بگیرید:

تجربه نشان داده که اگر تم تبلیغاتی مشخصی داشته باشید بیشتر در ذهن مخاطب خود جا باز می‌کنید. این تم می‌تواند هر چیزی باشد! از یک موزیک مشخص، تکیه کلام خاص، رنگ سازمانی مخصوص، صدا یا کاراکتر تبلیغی ثابت در سری‌های تبلیغاتی، نمونه‌هایی از یک تم مشخص است.

با مخاطبان خود صادق باشید و مطمئن باشید صداقت مخاطب بیشتر و وفادارتری برایتان جلب خواهد کرد تا یک مشت دروغ و دونگ! زیرا کوچک‌ترین دروغی ممکن است میزان اعتباری را ک نزد بقیه داشتید با افشاگری فرد آسیب‌خورده از دست بدهید! آن‌ هم در بازار گرم شبکه‌های اجتماعی!

یک روال ثابت پیش نگرید و تا آخر عمر کسب‌وکارتان با همان فرمان به جلو بروید! خلاقیت را در تبلیغات خود بکار گیرید و در زمان مناسب به سراغ ایده بعد بروید تا اثر کار فعلیتان را به وضوح در کسب‌وکارتان ببینید!

در آخر باز هم تاکید می‌کنم قبل از راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی بی‌گدار به آب نزنید و با تحقیق و مطالعه و حتی مشورت با متخصصان این حوزه دست به اقدام بزنید. کسب‌کارتان پررونق!

 

نظرات

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان