دانش نامه لینک‌یار
آموزش سئو عکس
  امتیاز 3.50 از 5 توسط 3 نفر

آموزش سئو تصاویر

سرفصل‌ها

یکی از رفتار هایی که شما میتوانید در سایت های نوپا که توسط متخصصین seo کنترل و نظارت نمیشود، مشاهده کنید، عدم توجه به سئوی تصاویر (عدم جذب ترافیک قابل توجه از بخش جست و جوی تصاویر در گوگل) و صرف تمرکز بر سئو محتوا است. برخی از این وب مستران به اشتباه، سئوی محتوا را فقط سئوی متن میدانند. ما در ادامه این مقاله به تفصیل به اهمیت سئوی تصاویر و آموزش راهکار های اصولی بهینه سازی تصاویر خواهیم پرداخت.

 

اهمیت سئوی تصاویر

برای روشن تر شدن موضوع ابتدا نظر شما رو به تصویر زیر جلب میکنیم :

اهمیت سئو تصویر

 

این تصویر یک آمار کلی در سال 2020 از الگوری رفتار جست و جوی کاربران کشور آمریکا در موتور جست و جوی گوگل است. همان طور که مشاهده میکنید، نزدیک به یک سوم جست و جو ها توسط کاربران در قسمت سرچ تصاویر انجام میشود. این آمار در کشور های مختلف متفاوت است اما چیزی که ثابت شده است این است که بعد از جست و جوی صفحات html، جست و جوی تصویر بیشترین سهم را به خود تعلق داده است.

قبل از اینکه به اهمیت بهینه سازی تصاویر برای موتور های جست و جو بپردازیم، باید بگوییم خود تصاویر، فارغ از بحث سئو به طور مستقیم، باعث افزایش تعامل کاربر با صفحات شده (مباحثی مانند : زمان ماندگاری کاربر و...) که این فاکتور ها از المان های اصلی الگوریتم رنک برین برای ارتقا رتبه یک وب سایت به شمار میروند، و مبینیم که تصاویر به طور یر مستقیم نیز میتوانند به بهبود رتبه و سئوی وب سایت ما کمک کنند.


اما چرا سئو تصویر؟ آیا صرف اینکه تصاویر را در محتوای خود قرار دهیم، به فهم بهتر کاربر و بهینه سازی صفحه کمک خواهد کرد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در گذشته ای نه چندان دور که گوگل قابلیت تشخیص و فهم تصاویر را نداشت، استفاده از تصاویر کپی شده و با یک تغییر نام ساده، میتوانستید این امر را مهیا کنید، اما امروزه با هوشمند شدن گوگل و یادگیری ماشین و شناسایی تصاویر، کپی کردن تصاویر به مثابه کپی کردن به شمار رفته و در خوش بینانه ترین حالت کپی محتوا، اگر شما جریمه نشوید، صفحات شما یا ایندکس نخواهند شد یا در صورت ایندکس شدن، رتبه خوبی نخواهند گرفت.(بیشتر بخوانید : حل مشکل ایندکس صفحات)

 

آموزش سئو تصاویر

در این قسمت چک لیستی از موارد مهم سئوی تصاویر ذکر خواهد شد و در هر قسمت به توضیح مفصل هر بخش و نکات آن خواهیم پرداخت.

چک لیست کامل سئو عکس

 

نامگذاری درست تصاویر در سئو

موردی که کمتر به آن در دیگر مقالات اشاره شده و معمولا نادیده گرفته میشود، نام تصاویر است، بهتر است بدانید یکی از شاخصه های اصلی خزنده های گوگل برای دسته بندی و شناسایی بهتر تصاویر، نامی است که ما برای آنها انتخاب و به گوگل معرفی میکنیم. پس بهتر است قبل از بارگذاری تصاویر در سایت، نام آنها را مشخص کنید. 

  • اشتباه رایجی که معمولا صورت میگیر این است که نام تصاویر به صورت مکرر، کلمه کلیدی آن محتوا انتخاب میشود. بهتر است نام انتخابی شما برای تصاویر، توضیح مختصری از محتوای تصویر شما باشد.

 

تگ ALT تصاویر یا همان متن جایگزین

این تگ را برخی متخصصین سئو مهم ترین فاکتور سئوی تصویر معرفی میکنند، این تگ در اصل یک جایگزین برای زمانی است که تصویر شما به درستی بارگذاری نشده، و یا معرفی تصویر برای سیستم عامل های محصوص نابینایان و... است. پس با دانستن این نکته، باید توجه کنیم که این فیلد را به صورت توصیفی از محتوای تصویر و آن چیزی که قصد داریم به کمک این تصویر به مخاطب منتقل کنید، پر کنیم.

  • در هنگام مشخص کردن تگ ALT یا همان متن جایگیزین، توجه کنید که به صورت مکرر از کلمات کلیدی استفاده نکنید، البته استفاده ترکیبی از کلمات کلیدی به همراه عبارات توصیفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 

عنوان یا همان تایتل تصاویر

این مورد به نحویل همان متن جایگیزین تصویر است، با این تفاوت که به کاربر در قالب متن نمایش داده میشود. این عبارت میتواند به فهم بهتر کاربر از تصویر کمک کند، و قبل از مشاهده دقیق تصویر با دیدن این عبارت، به طور مختصر با محتویات تصویر آشنا شود. بهتر است این عبارت را به صورت مختصر استفاده کنید.

 

بهینه سازی سرعت تصاویر

یکی از مهم ترین فیلد های سئوی تصویر، بحث حجم عکس است، با توجه به اینکه گاها تصاویر میتوانند حجم بالایی داشته باشند و یا استفاده هم زمان از چند تصویر در یک صفحه، و از سویی اهمیت سرعت لود صفحات در سئوی تکنیکال سایت، این موضوع را شفاف و مهم میکند که تصاویر در بهترین کیفیت ممکن و در کم حجم ترین حالت مممکن خود قرار گیرند.
برای بهینه سازی حجم تصاویر میتوانید از ابزار های مختلف آنلاین و یا نرم افزار هایی مانند فتوشاپ (قسمت save foe web) استفاده کنید.

استفاده از یک سری روش های مثل Lazy Load باعث عدم افزایش حجم صفحه توسط تصاویر خواهد شد. با استفاده از این تکنولوژی میتوانید تصاویر خود را به صورت تنبل بارگذاری کنید، به این صورت که تمامی تصاویر شما در لحظه اول لود نخواهند شد و با اسکرول کردن کابر، هر یک از تصاویر به صورت تک به تک بارگذاری و فراخوانی خواهند شد.

 

سئوی تصویر

این بخش جا داشت با توجه به اهمیتی که دارد به عنوان اولین گزینه معرفی شود. اما لازم بود با یکسری فیلد های اولیه آشنا شوید. همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم، گوگل به صورت کامل محتویات تصویر را شناسایی میکند. پس در ابتدا بهتر است از تصاویر غیر مرتبط و کپی برداری شده استفاده نکنید، اما اگر ناچار به استفاده از تصاویر موجود در فضای وب هستید، بهتر است تصاویر را تغییر سایز داده و با مارکاپ کردن لوگوی خود و یا نوشتن متن بر روی تصویر، آن تصویر را برای خود منحصر به فرد کنید.

 

استفاده از کد های اسکیما

یکی دیگر از روش های بهینه سازی تصاویر، استفاده از اسکیما های مختلف برای معرفی بهتر تصاویر برای موتور های جست و جو است. در مقاله تاثیر کد های اسکیما در سئو سایت میتوانید به صورت کامل با این کد ها و میزان تاثیرگذاری آنها آشنا شوید، اما اگر به طور مختصر بخواهیم از نحوه اثر گذاری این کد ها در تصاویر بگوییم : شما میتوانید با استفاده از کد های اسکیمای مختلف، تصاویر محصولات را به عنوان تصویر محصول و یا تصویر اینفوگرافی ها را هر یک به صورت مجزا به موتور های جست و جو معرفی کنید.

 

آیا گوگل متن روی تصویر را میخواند؟

به تصویر زیر توجه کنید :

فهم گوگل از محتویات تصاویر

در هیچ کجای طول این متن و صفحه کلمه "ساخت سوشیال سیگنال" استفاده نشده و تنها جایی که از کلمه ساخت استفاده شده است، در روی این تصویر است. پس نه تنها گوگل قادر به فهم محتویات تصاویر و عکس ها است، بلکه میتواند نوشته های درج شده بر روی تصاویر را خوانده و ایندکس کند.

 

دریافت پیکسل بیشتر در صفحه نتایج گوگل

یکی دیگر از مزایا و تاثیراتی که استفاده از تصاویر میتواند داشته باشد، قرار گرفتن تصاویر در کنار نتایج و افزایش تعداد پیکسل بیشتر در صفحه و نتایج و در نتیجه جلب توجه کاربران و افزایش ctr یا همان افزایش نرخ کلیک است.

 

فرمت های مناسب عکس و تصویر در سئو

فرمت های مختلف تصاویر در سئو

فرمت های مختلفی (png - jpg - gif  webp و...) برای عکس ها و تصاویر وجود دارند که از هر یک از انها میتوانید در بخش های مختلف و با اهداف مختلف استفاده کنید، که در این قسمت به معرفی و کاربرد و مزایا و معایب هر یک میپردازیم :

PNG : از این فرمت میتوان برای تصاویر با کیفیت بالا استفاده کرد، اما از معایب این فرمت میتوان به حجم بالای این فرمت اشاره کرد.

jpg , jpeg : هر دو این فرمت یکی هستند و میتوان این دو فرمت را بهترین و رایج ترین فرمت تصاویر در سئو دانست که در همه پلتفرم ها بدون هیچ مورد فنی نمایش داده خواهند شد.

gif : از این فرمت بیشتر برای نمایش تصاویر محرک استفاده میشود و اگر تصویر شما متحرک نیست، به دلیل حجم بالای این فرمت توصیه میشود که از این فرمت استفاده نکنید.

webp : یکی از فرمت های جدید تصویر در دنیای وب که با توجه به حجم کمتر و کیفیت بالاتری که نسبت به فرمت های دیگر دارد مورد توجه کاربران و موتور های جست و جو قرار گرفته است.

 

 

نظرات

image
غلامی
12:12 , 12 تیر 01

کد های اسکیما چه تاثیری روی سئو تصاویر ما میتونن داشته باشن؟

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان