دانش نامه لینک‌یار
ایندکس نشدن صفحات در گوگل
  امتیاز 5.00 از 5 توسط 3 نفر

حل مشکل ایندکس نشدن صفحات در گوگل

سرفصل‌ها

یکی از مشکلات و چالش های اساسی که آپدیت جدید گوگل برای وب سایت ها پیش آورد که خیلی ها از اون در اوایل به عنوان باگ گوگل یاد میکردن و خیلی های دیگه معتقد بودن که در آپدیت جدید این الگوریتم مثل سابق هر صفحه ای ایندکس نخواهد شد. نکته قابل توجه اینه که با تست ها و بررسی هایی در پروژه های مختلف در سه زبان : روسی  انگلیسی و فارسی انجام شد، میشه گفت که این مشکل فقط مختص به وب فارسی نبوده و تقریبا این به اصطلاح مشکل به طور کلی در موتور جست و جوی گوگل دیده میشه.

ما در این مقاله قصد داریم به معرفی روش های کاربردی که برای رفع مشکل ایندکس نشدن صفحات در گوگل تست شده و جواب داده اند رو خدمت شما معرفی کنیم.

 

شروع مشکل ایندکس نشدن صفحات در گوگل

مشکل ایندکس نشدن صفحات

در اواسط شهریور ماه سال 1400 بود که گوگل با اعلام انتشار آپدیت جدید الگوریتم خود و اعلام اینکه ایا اپدیت این الگوریتم در نتایج شما تاثیر گار بوده است یا خیر (که این قسمت در یک باکس در سرچ کنسول به کاربران نمایش داده میشد) این مشکل سر باز کرده و کم کم اثرات اون در وب سایت ها دیده میشد و یکی از بحث های داغ در محافل تخصصی وب مستران و متخصصی سئو شده بود.

یکی از مشکلات اساسی که به موازات این مشکل ایندکس نشدن صفحات دیده میشد، بحث آپدیت نشدن چند روزه نتایج در سرچ کنسول بود. که بعد از گذشت چند روز این مشکل حل شده و اما مشکل اصلی که همان ایندکس نشدن صفحات جدید در گوگل بود کماکان باقی ماند.

 

محتوای کپی ایندکس نمیشود!!!

یکی از نتایج و صحبت هایی که در انجمن های مختلف صورت میگرفت این بود که این مشکل فقط مختص محتواهایی است که از کیفیت بالا برخوردار نبوده و یا محتوای یونیک و دسته اول نیستند. اما با گذشت زمان و تست هایی که خود ما در لینکیار با انتشار مقالات دسته اول و با کیفیت داشتیم، به زودی این نظریه رد شده و مشکل کماکان باقی ماند. مشکلی که گوگل صفحات را میدید (Discovered – currently not indexed در قسمت Coverage) اما به راحتی ایندکس نمیکرد.

 

بودجه خزش سایت عامل تاثیر گذار در سرعت ایندکس

یکی دیگر از نظریه ها و احتمالاتی که در این دوره بیان شد، این بود که از این پس هر سایت با توجه به میزان Crawl Budget که دارد، تعداد صفحاتش در زمان مشخصی ایندکس خواهد شد. این نظریه از آنجایی مطرح میشد که سایت های بزرگ مقالاتشان کماکان ایندکس میشد و مشکلی از این بابت نداشتند. غافل از اینکه این موضوع فقط در ظاهر بود و حتی سایت های معتبر و بزرگ هم بیش از 10 درصد مقالاتشان در زمان قبلی ایندکس نمشد و در بخش  Discovered – currently not indexed قرار میگرفت.

 

راه حل های رفع مشکل ایندکس نشدن صفحات

در نظر داشه باشید که با وجود این مشکل، کماکان هر سایت بودجه خزش مشخص خود را دارد، پس با  اقداماتی نظیر حذف صفحات تکراری و بهبود لینک سازی داخلی تا حدی میتوانید بودجه خزش خود را میریت کنید  اما به طور  خاص در چند ما اخیر راه حل های مختلفی توسط وب مستر های مختلف ارائه شده است که ما در این قسمت به معرفی راه کار هایی که توسط ما تست شده اند خواهیم پرداخت :

 

1- قرار دادن لینک صفحات و مقالات منتشر شده در فوتر سایت :

یکی از راهکار هایی که ما بارها آن را تست کرده و با ضریب بسیار بالایی در پروژه های مختلف جواب گرفتیم، قرار دادن لینک آخرین مقالات منتشر شده در قسمت فوتر سایت و یا بخش ها و سکشن هایی که در بسیاری از صفحات سایت تکرار میشوند. (این راه حل رابطه مستقیمی با قدرت دامنه و صفحات شما دارد، به هر میزان که پیج رنک و یا همان اعتبار صفحات شما بالا باشد، سرعت ایندکس شما افزایش پیدا خواهد کرد.

 

2- لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی برای ایندکس شدن

یکی دیگر از روش های تست شده در راستای حل مشکل ایندکس نشدن صفحات در گوگل، تست اثر لینک سازی خارجی بود. به این صورت که در یک سایت در یک زمان مشخص دو مقاله با کیفیت برابر منتشر شده و یکی از این مقالات داری بک لینک به یک سایت معتبر بوده و دیگری فاقد لینک خارجی، نتیجه این تست این بود که صفحه ای که دارای بک لینک خارجی بود، چند روز زودتر نسبت به مقاله دیگر ایندکس شد.

 

3- استفاده از URL های انگلیسی

این تست هم به صورت کاملا مشخص و واضح چندین و چند بار در سایت های مختلف و با در نظر گرفتن شرایط یکسان (انتشار دو مقاله هم زمان و هم اندازه و هم کیفیت در یک سایت) مشخص شد که صفحاتی که آدرس URL آن ها به زبان انگلیسی است، زود تر از آدرس های فارسی ایندکس میشوند.

 

4- استفاده از RSS ها

یکی دیگر از روش های کاربردی که توانسته به سرعت ایندکس صفحات کمک کند، معرفی آدرس feed سایت به وب سایت های rss خوان است. با انجام دادن این کار، محتوای شما به محض انتشار، در سایت های RSS خوان که معرفی کرده اید معرفی و به سایت شما لینک داده خواهد شد.

 

5- دریافت بک لینک

یکی از راهکار های اساسی، دریافت بک لینک از وب سایت های معتبر در قالب رپورتاژ و یا بک لینک بوده و همین کار را میتوانید به صورت داخلی انجام دهید، به این صورت که از صفحات اصلی و صفحات پر بازدید خود برای مقالات و صفحات تازه منتشر شده لینک بگیرید.

 

6- نقشه سایت یا همان سایت مپ

همه سایت هایی که زیر نظر یک متخصص سئو باشند حتما نقشه سایت یا همان سایت مپ خود را راه اندازی کرده اند، اما نکته خیلی مهمی که وجود دارد این است که در تست هایی که ما انجام دادیم، قرار دادن لینک نقشه سایت در فوتر سایت، کمک زیادی به سرعت ایندکس و رفع مشکل ایندکس نشدن صفحات کرده است.

 

7- بستن دسترسی به صفحات دارای feed

در بخش بالا توضیح دادیم که معرفی feed  خود در سایت های rss خوان میتونن به سرعت ایندکس شما کمک کنند، اما همانطور که میدانید بدوجه خزش هر سایت میزان مشخصی دارد و با زیاد شدن تعداد صفحات بی اثر (زامبی پیج ها و...) میتوانید تا حد قابل قبولی از هدر رفت بودجه خزش خود جلوگیری کنید. یکی از این اقدامات، بستن دسترسی کرولر های موتور های جست و جو به صفحات feed  شما است.

 

8- فعالیت در شبکه های اجتماعی و دریافت سوشیال سیگنال

از دیگر موارد تست شده که باعث شد یک سایت به صورت کلی با بهبود میزان قابل توجهی از بودجه خزش برخوردار شود و زمان ایندکس صفحات به یک دهم قبل برسد، استفاده از شبکه های اجتماعی و دریافت سوشیال سیگنال ها بوده است.

 

9- پیاده سازی صفحات با در نظر گرفتن یک مدل محتوایی مشخص

در تست هایی که در پروژه های مختلف یکسان انجام گرفت، مشاهده شد که وب سایت هایی که از مدل های محتوایی (نظیر پیلار و...) استفاده میکنند، زمان ایندکس کمتری را تجربه خواهند کرد.

 

10- درخواست مجدد در سرچ کنسول

یکی دیگر از روش های تست شده و پیشنهادی این بوده که : شما بعد از انتشار مقاله و گذشت یک روز که صفحه در سرچ کنسول دیده شود، آدرس URL سایت به همراه پارگراف اول را تغییر داده و مجدد در سرچ کنسول درخواست ایندکس میدهید. با گذشت چند ساعت مشاهده خواهید کرد که مقال شما ایندکس شده است. (این روش برای سایت های کوچکی که تعداد مقاله کمی را منتشر میکنند مناست است)

نظرات

image
جوزانی
01:17 , 09 بهمن 00

من این روش هایی که گفتید رو امتحان کردم. اما بازم تاثیر انچنانی روی سرعت ایندکس من نداشت.

image
مصطفوی
23:34 , 15 تیر 01

با سلام الان دو ماه هستش که مقاله هایی که پابلیش میکنم ایندکس نمیشن مشکل کار از چی میتونه باشه؟

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان