دانش نامه لینک‌یار
راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی
  امتیاز 5.00 از 5 توسط 4 نفر

راهنمای تحقیق کلمات کلیدی در سال 2021

سرفصل‌ها

شاید این سوال در ذهن صاحبان کسب و کاری که آشنایی کمی با دنیای سئو دارند شکل گرفته باشد که ما حوزه کسب و کار خود را شناخته و میدانیم که در چه کلماتی باید رشد کنیم، پس چه نیازی به تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد؟ اما هر سئوکار ماهری میداند که در هر کسب و کاری مهم این است که کاربر و مخاطب ان حوزه، چگونه و با چه کلماتی جست و جو و وب سایت مورد نیاز خود را پیدا میکند.
بدون شک اولین و مهم ترین قدم در فرآیند سئو فارغ از موضوع کسب و کار و وب سایت، بحث تحقیق کلمه کلیدی است. و همین مرحله تعیین کننده ادامه مسیر و میزان دست یابی شما به موفقیت خواهد بود.

با توضیح مختصری که دادیم، مشخص شد که هدف اصلی در تحقیق کلمه کلیدی، شناسایی الگوری رفتاری کاربران در جست و جو است. در ادامه به معرفی کامل اهداف و فرایند های تحقیق کلمات کلیدی در سئو خواهیم پرداخت.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، تحقیق کلمات کلیدی درست، سنگ بنای یک استراتژی موفق در سئوی سایت شما میتواند باشد. نکته حائز اهمیتی که در آموزش و فرآیند تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد این است که این فرآیند در مقایسه با دیگر برآیند های سئو که در سال های اخیر با به روز رسانی الگوریتم های گوگل و دیگر موتور های جست و جو دستخوش تغییر شده اند، این فرآیند ثابت و همیشگی بوده است و تنها با معرفی و رشد ابزار های مختلف، کیفیت و ضریب درستی تحقیقات کلمات کلیدی افزایش پیدا کرده است.

 

اهداف مختلف تحقیق کلمه کلیدی

اهداف تحقیق کلمه کلیدی

در ابتدا و قبل از اینکه به فرآیند و چگونگی جست و جوی کلمات کلیدی بپردازیم، برای روشن تر شدن میزان اهمیت مبحث شناسایی دقیق کلمات کلیدی ابتدا اهداف و نتایجی که مبحث شناسایی دقیق کلمات کلیدی میتواند برای ما داشته باشد را معرفی خواهیم کرد.

 

1- شناسایی الگوری رفتاری جست و جوی کاربران

برای انتقال بهتر مفهوم "الگوی رفتاری جست و جو در کاربران" این قسمت را با ذکر یک مثال پیش خواهیم برد :

کسب و کاری را در نظر بگیرید که در حوزه ارائه خدمات وکالت به صورت آنلاین فعالیت دارد(برای مثال برند این کسب و کار "وکیلستان است"، این وب سایت میتواند تمرکز خود را روی دسته ای از کلمات مثل : وکیل آنلاین، وکیل از وکیلستان، وکالت آنلاین، وکیل اینترنتی و... بگذارد و یا روی دسته دیگری از کلمات با الگوی : بهترین وکیل حضانت در تهران، وکلای طلاق در همدان، بهترین وکیل خانواده در مشهد و... تمرکز کند. دو فاکتور اصلی در انتخاب این کلمات : تعداد سرچ کاربران و ضریب سختی هر کلمه در نسبت با رقبا خواهد بود.

به مثال دیگری در این حوزه توجه کنید : کسب و کار ننوپایی را فرض کنید که در حوزه فروش آنلاین کفش فعالیت دارد، این کسب و کار میتواند به طور خاص در یک دسته بندی فقط روی کلمه " کفش نایک" کار کند، این وبمستر و صاحب این کسب و کار میتواند حتی با استفاده از ابزار های تحقیق کلمه کلیدی، به این نتیجه برسد که میزان سرچ کاربران در کلمه کلیدی " کفش نایک" بسیار زیاد است. اما ما به صراحت میگوییم که انتخاب همچین کلماتی برای کسب و کارهای نوپا بسیار کار اشتباهی است. چرا؟؟
پاسخ به این سوال را میتوان این گونه داد: فارغ از اینکه چه افرادی ممکن است این کلمات را جست و جو کنند (دوستداران برند نایک، همکارانی که به دنبال ایده گرفتن از نایک هستندف نوجوان دبیرستانی که در حال تحقیق در رابطه با برند نایک است و... " این فروشگاه میتواند با انتخاب کلماتی مانند :  "خرید کفش نایک مشکی مردانه" و یا "خرید کفش نایک مردانه سایز 42" و.. به راحتی وارد حوزه رقابتی شده و در کوتاه مدت رشد خود را داشته باشد.

 

  • شناخت دقیق این نوع از الگو ها و رفتار های کاربران در به دست آورن کلمات کلیدی، میتواند به شما در تبیین استراتژی محتوا و سئوی شما کمک کند.

 

2- پیدا کردن تعداد جست و جو های هر کلمه

یکی دیگر از اهداف تحقیق کلمات کلیدی، میتواند پیدا کردن تعداد سرچ ها و جست و جوی هر کلمه و عبارت توسط کاربران در هر ماه باشد. بعضی از ابزار های مختلف تحقیق کلمات کلیدی مانند : keyword planner با نسبت دقیقی این اعداد را در اختیار کاربران قرار میدهند. این اعداد میتواند در اولویت بندی کلمات کلیدی شما برای ادامه کار را مشخص کند.

 

3- استخراج عناوین برای تولید محتوا

یکی دیگر از اهداف مهم در تحقیق و جست و جوی کلمات کلیدی، انطباق و بررسی کلمات با صفحات موجود است. به این معنا که شما در هنگام تولید محتوا در راستای جذب ترافیک و بازاریابی محتوای خود، صفحات و مقالات خود را متناسب با کلمات کلیدی و اولویت های خود تنظیم و تولید خواهید کرد. در این راستا، گاها ممکن است شما صفحه ای را برای کلمه کلیدی خاصی در نظر گرفته باشید اما ان صفحه برای کلمه مورد نظر بهینه نشده و در نتایج جست و جو دارای رتبه خوبی نمیباشد. در این شرایط شما کافی است با استفاده از کلمات اصلی و کلمات هم خانواده به دست آمده از تحقیق و جست و جوی شما به صورت طبیعی و در راستای بهینه سازی به آن صفحه تزریق شود.

 

4- پیدا کردن انکر تکست ها در فرایند لینک سازی

انتخاب انکر تکست (Anchor Text) در فرآیند لینک سازی یکی از مهم ترین فاکتور ها در فرآیند لینک سازی به شمار میرود. روش استاندارد استفاده از انکر تکست ها معمولا استفاده از کلمات کلیدی هم خانواده و هم به معنا به جای استفاده از یک کلمه کلیدی است. تحقیق کلمه کلیدی به شما کمک خواهد کرد تا از بهترین و بهینه ترین انکر تکست ها در فرآیند لینک سازی خود استفاده کنید.

 

نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی

آموزش تحقیق کلمات کلیدی

اولین مرحله در تحقیق کلمه کلیدی فکر کردن و پیدا کردن کلمات و عبارات اصلی است که فکر میکنید مشتریان بالقوه شما، میتوانند کسب و کار اینترنتی شما را با آن کلمه پیدا کنند. که لازمه و پیش شرط های این موضوع : اولا آشنایی کامل با حوزه کسب و کار و دوما آشنایی کامل با ابزار های مختلف تحقیق کلمات کلیدی خواهد بود :

روش اول : استفاده از کلمات کلیدی بنیادی و استفاده از آنها به عنوان خوراک در ابزار های تحقیق کلمات کلیدی : در این روش شما کافی است که کلمات کلیدی اصلی و بنیادی حوزه کسب و کاری خود را لیست کرده و با استفاده از این کلمات در ابزار های جست و جو، تمامی کلمات کلیدی اصلی که توسط کاربران بالقوه شما جست و جو میشود را به همراه اطلاعات متفاوتی مانند (میزان سرچ ماهیانه، منطقه جغرافیایی جست و جو و...) که هر ابزار در اختیار شما قرار میهد شناسایی کنید. به طور مثال اگر حوزه کسب و کاری شما مبلمان باشد. کلمات بنیادی شما میتواند : مبل - مبلمان - مبل راحتی - مبل سلطنتی و... باشد.

 

ابزار های تحقیق کلمات کلیدی :

در این قسمت به صورت خلاصه به معرفی ابزار های تحقیق کلمات کلیدی و مختری از فیلد های خروجی هر یک از این ابزار ها خواهیم پرداخت :

 

1- ابزار  keyword planner گوگل

keyword planner

keyword planner یکی از قدرتمند ترین ابزار های تحقیق و جست و جوی کیورد در سئو به شمار میرود که توسط گوگل و در قیمت ads در اختیار کاربران قرار گرفته است. شما با استفاده از این ابزار میتوانید تمامی کلمات  هم خانواده و LSI که توسط کاربران در هر حوزه و کلمه کلیدی که جست و جو میشود را به همراه اطلاعاتی نظیر : تعداد جست و جوی ماهیانه، ضریب سختی کلمه، هزینه برای تبلیغات CPC  و... در اختیار شما قرار میدهد. از دیگر قابلیت های این ابزار میتوان به فیلتر های مختلفی که شما میتوانید برای کلمات کلیدی خود مانند : منطقه جغرافیایی، زبان و... لحاظ کنید در کنار استخراج کلمات کلیدی رقبا(که در ادامه آن را به عنوان یک روش معرفی خواهیم کرد) اشاره کرد.

 

2- ابزاز KWfinder

KWfinder

بدون شک KWfinder را میتوان در کنار کیوردپلنر گوگل یکی از بهترین ابزار های تحقیق کلمات کلیدی در دنیای سئو معرفی کرد. این ابزار در کنار معرفی کلمات هم خانواده و میزان جست و جوی هر کلمه، اطلاعاتی نظیر ضریب سختی هر کلمه و تعداد بک لینک های تخمینی برای رتبه گرفتن در هر کلمه را به شما نمایش خواهد داد. این ابزار برای 10 کلمه اول رایگان بوده و برای دسترسی کامل به این ابزار باید نسخه پرمیوم آن را تهیه کنید.

 

3- ابزار Keyword Surfer

ابزار های تحقیق کلمات کلیدی

این ابزار در قالب یک افزونه در مرورگر کروم بوده و شما با جست و جوی هر کلمه در موتور جست و جوی گوگل، افزونه Keyword Surfer به صورت اتوماتیک گزارش کاملی از کلمات کلیدی ان حوزه که در گوگل توسط کاربران جست و جو میشود را به شما معرفی خواهد کرد.

 

روش دوم : پیدا کردن کلمات کلیدی با استفاده از تحلیل رقبا : همان گونه که در بخش ابزار ها گفتیم، شما میتوانید با استفاده از ابزار های مختلف تحقیق کلمات کلیدی، به جای کلمات کلیدی، آدرس وب سایت های رقبای خود را داده و خروجی کاملی از کلمات کلیدی رقبای خود به دست آورید. در این روش شما میتوانید با غربالگری و فیلتر خروجی این کلمات، متناسب با هدف کسب و کار خود، به لیست کاملی از کلمات کلیدی در کمترین زمان ممکن برسید. این نوع تحقیق کلمات کلیدی معمولا در حوزه های رقابتی که کاملا مشخص هستند و یا گاها برای به دست آوردن انکر تکست ها در لینک سازی ها پیشنهاد میشود.

 

روش سوم : به دست آوردن کلمات از پیشنهادات گوگل: یکی دیگر از روش های به دست آوردن کلمات کلیدی با جست و جوی بالا، استفاده از نوار جست و جوی خود گوگل است. این ابزار شاید کمی زمان گیر باشد. اما شما با استفاده از این روش میتوانید طبیعی ترین و بهترین کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید.

 

روش چهارم : استفاده از قسمت Related searches : با جست و جوی هر عبارت در انتهای صفحه نتایج جست و جو شما میتوانید از قسمت Related searches عبارات مشابه با عبارات جست و جو شده را پیدا و جمع آوری کنید. از این روش میتوانید در هنگام تولید محتوا برای به دست آوردن زیر عنوان ها نیز استفاده کنید.

 

دسته بندی کردن کلمات کلیدی

 

بعد از تحقیق و تفحس کلمات کلیدی، احتمالا خروجی کار شما چندین فایل اکسل خواهد بود که هر یک شمال صد ها کلمات کلیدی LSI خواهند بود. نکته ایکه شاید برای بسیاری از وب مستران مجهول باشد این است که آیا حال باید برای هر یک از کلمات، صفحه مجزایی را در نظر گرفته و سئو کنیم؟ خیر.

پس از خروجی گرفتن از ابزار های محتلف کلمات، نوب آن است که شما کلمات مرتبط را با هوش انسانی و شناختی که از حوزه کسب و کار خود دارید دسته بندی کرده و برای هر دسته یک صفحه را در نظر گرفته و سئو کنید. به طور مثال کلمات : لپ تاپ، خرید لپ تاپ، سایت خرید لپ تاپ، فروش لپ تاپ و... را در نظر بگیرید، شما برای تمامی این کلمات باید یک دسته بندی ایجاد کرده و هر دسته را در یک صفحه سئو کنید.

 

کلمات کلیدی LSI چیست؟

نمونه ای از کلمات کلیدی lsi

کلمات Latent Semantic Indexingیا به اختصار کلمات LSI به کلماتی گفته میشود که با یک کلمه دیگر به لحاظ معنایی ارتباط نزدیکی داشته باشند. به طور مثال کلمات : خرید اتوموبیل و خرید خودرو با کلمه خرید ماشین قرابت معنایی دارند. بسیاری از سئو کار ها و وبمستران کلماه LSI را با کلمات مترادف اشتباه میگیرند. در نظر داشته باشید که مترادف یک کلمه میتواند یک جزئی از کلمات LSI ان کلمه باشد.

 

و در پایان

اگر هر ابزار و یا روش دیگه ای رو در زمینه تحقیق کلمات کلیدی میناسید و با اونها اشنا هستید، میتونید در قسمت نظرات با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرات

image
همیار دوخت
14:56 , 30 بهمن 00

ممنون از شما. ایا ابزاری وجود داره که بشه برای کلمات کلیدی lsi هم تحقیق انجام داد؟ ابزاری که کلمات هم معنی رو بخواد خروجی بده؟

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان