دانش نامه لینک‌یار
سایت مپ - نقشه سایت
  امتیاز 5.00 از 5 توسط 1 نفر

سایت مپ یا نقشه سایت چیست و اهمیت آن در سئو

سرفصل‌ها

بدون شک یکی از مهم ترین بخش های سئوی تکنیکال سایت نقشه سایت یا همان سایت مپ است. هر سئو کاری میداند که مرحله مهم قبل از رتبه گرفتن و هر اقدامی در سئو، ابتدا اهمیت ایندکس شدن آن مقاله در دیتا بیس های موتور های جست و جو است. که سایت مپ اولین مرحله در این مسیر معرفی صفحات به بات های موتور های جست و جو به شمار میرود.

 

سایت مپ یا همان نقشه چیست؟

سایت مپ در واقعا یک فایل با فرمت .xml است که در آن آدرس های صفحات وب سایت توسط تگ ها و نشانه های مخصوص بات های متور های جست و جو به همراه اطلاعاتی نظیر : ضریب اهمین هر یک از صفحات برای ما - تاریخ آخرین به روز رسانی صفحات - دوره به روز رسانی مقلات و... درج شده است که در ادامه به تفصیل هر یک از این موارد را معرفی خواهیم کرد.

 

اهمیت سایت مپ در سئو و ایندکس صفحات

نظریات گوناگونی در رابطه با عملکرد سایت مپ در ایندکس شدن صفحات وجود دارد، برخی از کارشناسان سئو معتقدند که وجود لینک های صفحات سایت در سایت مپ باعث ایندکس شدن این صفحات (دیر یا زود) خواهد شد. اما برخی دیگر با استناد به گفته های جان مولر، معتقدند که وجود لینک ها در سایت مپ هیچ تضمینی در ایندکس شدن صفحات توسط موتور های جست و جو ایجاد نخواهد کرد، اما سایت مپ اولین و مهم ترین مسیر برای معرفی صفحات به بات های موتور های جست و جو به شمار میرود.

 

کاربرد سایت مپ در بخش های مختلف

کاربرد نقشه سایت

 

بدون شک تمامی متخصصی حوزه سئو به اتفاق متقدند که سایت مپ در هر شرایطی لازم و کارآمد خواهد بود. اما سایت مپ در برخی موارد کمک زیادی به شما خواهد کرد که در ادامه به معرفی برخی از این شرایط میپردازیم :

1- سایت هایی با حجم بالا : سایت هایی که تعداد صفحات آنها بسیار زیاد است، سایت مپ یکی از اصلی ترین ابزار ها برای سازماندهی آدرس ها و صفحات وب سایت برای موتور های جست و جو به شمار میرود. از طرفی با توجه به محدودیت ها در بودجه خزش، شما میتوانید با استفاده از یک نقشه سایت بهینه، زمان بندی و اولویت گذاری برای صفحات را در سایت مپ مشخص کنید.

2-سایت های نوپا : سایت های نوپایی که تعدادی از صفحات آنها به تازگی منتشر شده و هنوز ایندکس نشده است. برای این سایت ها، سایت مپ بهترین ابزار برای معرفی لیست صفحات به بات های گوگل و دیگر موتور های جست و جو به شمار میرود.

3- سایت هایی که از لینک سازی داخلی ضعیفی برخورددار هستند : این سایت ها به دلیل ارَیو های زیاد و عدم لینک سازی مناسب، گاها شاید از هدایت بات ها به صفحات خود عاجز باشند که نقشه سایت در این مواقع راه حلی مناسب برای معرفی این صفحات به گوگل خواهد بود.

 

ساختار استاندارد سایت مپ

ساختار سایت مپ

نقشه سایت یا سایت مپ یک استاندارد جهانی تعریف شده دارد که هر سایتی برای معرفی صفحات خود از درگاه سایت مپ به موتور های جست و جو باید از این ساختار تبعیت کند. در ادامه به معرفی تگ ها و نشانه های مهم تعیین شده در نقشه سایت میپردازیم :

تگ <?xml> : این تگ یکی از تگ های الزامی سایت مپ بوده و فقط یک بار در اول فایل xml قرار خواهد گرفت.

تگ <urlset> : این تگ هم یکی دیگر از تگ های الزامی سایت مپ بوده که محتویات سایت مپ در داخل این تگ قرار خواهند گرفت. به عبارت دیگر این تگ یک بار در ابتدای فایل و یک بار در انتهاب فایل نوشته خواهد شد.

<url> : این تگ هم در نقشه سایت الزامی بوده و در اصل تگ والد برای معرفی هر آدرس بوده و ما بقی تگ ها در داخل این تگ فراخوانی و استفاده میشوند.

<loc> : این تگ برای معرفی آدرس بوده و آدرس دقیق هر صفحه داخلی این تگ فراخوانی میشود، نکته مهمی که در این تگ باید به آن توجه کنید این است که حداکثر کاراکتر مجاز برای این تگ 2048 کاراکتر است. این تگ هم یکی دیگر از تگ های الزامی نقشه سایت است.

 

<lastmod> :  شاید این تگ به دلیل اختیاری بودن آن مورد توجه برخی از کارشناسان سئو قرار نگیرد. اما به تجربه بگوییم : این تگ یکی از تگ های اصلی ارسال فرکانس برای موتور های جست و جو برای بررسی مجدد و تخصیص بودجه خزش به شمار میرود. این تگ برای معرفی تاریخ آخرین به روز رسانی صفحه به کار میرود. متخصصین سئویی که اهمیت زیادی به مبحث محتوای همیشه سبز میدهند نباید از این تگ قافل شوند.

 

<changefreq> : این تگ به صورت کلی برای موتوهای جست و جو تعیین کننده این مورد است که این صفحات به صورت میانگین هر چند وقت یک بار تغییر کرده و به روز رسانی میشوند. مقدار دهی این تگ برای وب سایت هایی با بودجه خزش محدود، میتواند در بهینه سازی این بودجه خزش کمک کننده باشد. هر چند در اکثر مواقع مقدار این تگ با تعداد دفعات کرال شده بات های گوگل هم خوانی و مشابهت ندارد. مقداری این فیلد معمولا به صورت : Daily - Weekly - Monthly - Annually و... است

 

<priority>: و اما یکی از مهم ترین تگ های سایت مپ- این تگ هم یکی دیگر از تگ های اختیاری نقشه سایت به شمار میرود، اما یکی از اصلی ترین ابزار ها برای سئو کار ها برای لایه بندی و تعیین میزان اهمیت هر یک از صفحات از دید استراتژی سئو و مارکتینگ به شمار میرود. مقدار این تگ معمولا عددی بین 0 تا 1 است که عدد 1 بیشترین اعتبار و اهمیت را به یک صفحه خواهد داد. مقدار پیش فرض این تگ در صورت مقدار دهی نکرد 0.5 است.

 

معرفی سایت مپ به گوگل

معرفی سایت مپ به گوگل

بعد از ساخت سایت مپ، شما باید از طریق سرچ کنسول گوگل، آدرس سایت مپ را به گوگل معرفی کنید. برای این کار کافیست پس از ورود به داشبورد سرچ کنسول، از منوی سمت چپ، قسمت سایت مپ را انتخاب کرده و مطابق با تصویر زیر، آدرس نقشه سایت را به گوگل معرفی کنید. توجه داشته باشید که در صورت عدم معرفی نقشه سایت توسط شما به گوگلو، گوگل و دیگر موتور های جست و جو توانیی پیدا کردن سایت مپ به صورت اتوامتیک را نخواهند داشت.

 

نکات مهم فایل سایت مپ

در طی قوانین و محدودیت هایی که توسط گوگل برای سایت مپ تعیین شده، مواردی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت :

حجم فایل سایت مپ: توجه داشته باشید که حجم فایل سایت مپ نباید بیشتر از 50 مگابایت شده و صفحات سایت مپ نیز نباید بیشتر از 5 هزار آدرس را در خود جای دهند. و برای وب سایت های بزرگی که بیشتر از این تعداد آدرس دارند باید از فایل ایندکس سایت مپ برای دسته بندی کردن آدرس های داخلی استفاده کنند.

 

مکان بارگذاری سایت مپ : توجه کنید که فایل سایت مپی که در دایرکتوری اصلی سایت بارگذاری شده نمیتواند معرف آدرس های زیر دامنه و یا آدرس های هم رده خود باشد. سایت مپ و نقشه سایت فقط میتواند آدرس های زیر مجموعه دایرکتوری خود را معرفی کند.

 

خطا در سایت مپ : نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر بیشتر از یک درصد لینک های شما در سایت مپ دچار خاطای هایی مثل : خطای 404 و یا ریدایرکت های 301 باشند، سایت مپ شما به صورت اتوماتیک توسط موتور های جست و جویی مثل گوگل، نادیده گرفته خواهد شد.

 

ابزار ها و سایت های ساخت سایت مپ

سایت های ساخت سایت مپ

اگر در حال حاضر شرایط ساخت سایت مپ را ندارید و یا اگر از cms هایی مثل وردپرس استفاده میکنید و شرایط استفاده از افزونه ها برای ساخت سایت مپ را ندارید، وب سایت های آنلاینی برای این کار وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از این سایت ها میپردازیم :

1- xml-sitemaps.com

2-sureoak.com

3-countwordsfree.com

4-mysitemapgenerator.com

 

نظرات

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان