دانش نامه لینک‌یار
الگوریتم پاندا گوگل
  امتیاز 4.83 از 5 توسط 12 نفر

الگوریتم پاندا گوگل چیست و نحوه عملکرد آن

سرفصل‌ها

الگوریتم پاندا نام یکی از الگوریتم های مهم گوگل است که با هدف شناسایی و تفکیک محتوای بی کیفیت از محتوای یونیک و با کیفیت، سعی در ارتقا بخشیدن رتبه صفحات حاوی محتوای با کیفیت و در مقابل جریمه و افت رتبه سایت هایی با محتوای زرد و بی کیفیت، به روی کار آمده است.

 

تاریخچه الگوریتم پاندا گوگل

در سال های گذشته با افزایش حجم گسترده ای از مخاطبین و کاربران اینترنت و روی آوردن بسیاری از کسب و کار ها به این فضا و به طبع آن افزایش رقابت بین کاربران و کسب و کار ها در این فضا و استفاده از روش هایی مانند تولید محتوای زرد و بی کیفیت برای رشد و بهبود ارتقا رتبه (یکی از فاکتور های اصلی بهبود رتبه برای موتور جست و جو گر گوگل، محتوای زیاد و طولانی بود). یکی از چالش های جدی موتور جست و جو گر گوگل قبل از روی کار آمدن الگوریتم پاندا، شناسایی محتوا های کپی و بی کفیت برای افزایش رضایت و جلب اعتماد مخاطبین و کاربران خود بود.

 سرانجام گوگل در فوریه 2011 از اولین نسخه پیشنهادی خود به منظور کنترل محتوا و رضایت کاربران  رونمایی کرد. تاکید گوگل در این الگوریتم بر دو عامل محتوا و رضایت کاربر برگرفته از مدل کسب و کار گوگل مبنی بر ( رضایت کاربر از نتایج جستوجو ) بود. این پاسخ گوگل در قالب الگوریتمی تحت عنوان الگوریتم پاندای گوگل ( google panda algorithm  ) به همگان معرفی شد.

یک داستان جالب از دلیل نام گذاری الگوریتم پاندا گوگل : یک افسانه قدیمی در چین باستان وجود دارد که میگوید، یکی از شاهزادگان این کشور در گذشته علاقه زیادی به پاندا ها داشته و در آن زمان پاندا ها تماما یک دست سفید بوده اند. با مرگ این شاهزاده، پانداها به نشانه عزاداری بخشی از پوست خود را سیاه میکنند و این نوع رنگ پوست تا انتها با آنها باقی میماند.

 

معیار ها و پارامتر های الگوریتم پاندا گوگل

معیار های اصلی الگوریتم پاندا

بسیاری از وب مستران بر این باورند که الگوریتم پاندا تنها حساس به محتوای کم ارزش و بی کیفیت است، در ادامه به معرفی معیار های اصلی الگوریتم پاندا برای سنجش و ربته بندی وب سایت ها میپردازم و در این قسمت به پارامتر های اصلی الگوریتم پاندا برای تشخیص یک محتوا و صفحه با کیفیت میپردازیم :

 

طراحی زیبا و اهمیت دادن به ux  سایت : گوگل این موضوع را به دو طریق مورد بررسی قرار میدهد :

  1. با بررسی کد های html  یک سایت ( بررسی نزدیکی المان های سایت، رنگ بندی و چینش عناصر و...)

  2. میزان زمان ماندگاری کار در یک سایت. یکی از معیار های اصلی الگوریتم پاندا برای تشخیص یک متن با کیفیت، ارتباط کاربر با آن سایت است. با توجه به میزان زمانی که یک کاربر با در سایت باقی میماند، الگوریتم پاندا میتواند تشخیص دهد که آیا کاربر با این سایت تعامل برقرار کرده یا خیر.

 

بررسی محتوای تکراری : گوگل با تشخیص محتواهای تکراری و کپی شده از یک سایت، به جریمه و یا ارسال سیگنال برای کاهش رتبه آن صفحه در کلمه کلیدی مورد نظر میپردازد. بهتر است بندانید که از دید الگوریتم پاندای گوگل، محتوای تکراری صرفا به معنی کپی تمام عیار نیست و گاها باز نویسی های نامناسب نیز از دید این الگوریتم، به عنوان محتوای کپی شناخته میشود.

کیفیت متن : گوگل با بررسی تعداد کلمات و حجم محتوا، استفاده از مدیاهای مختلف در طول متن، بررسی قواعد نگارشی و املایی، استفاده بیش از حد تبلیغات در محتوای صفحه و... کیفیت یک مقاله و یک صفحه را سنجیده و بر اساس ان تصمیم گیری میکند.
 

ارزش افزده : ارزش افزوده از دید الگوریتم پاندا به این معنی است که کاربر با مطالعه مقاله با یک موضوع جدید رو به رو شود و به اصطلاح چیز جدیدی بیاموزد و مقاله صرفا محتوای کپی شده یا باز نویسی شده از دیگر سایت ها نباشد.

 

برای الگوریتم پاندا کیفیت محتوای تولید شده و رضایت کاربر از مهم ترین فاکتورهای معیار سنجی است. در واقع این الگوریتم به جنگ با محتوای کوتاه و بی کیفیت می‌رود و در مقابل میدان را برای سایت‌هایی که پویا، فعال؛ خلاق و نوآور هستند و محتوای ارزشمند تولید می‌کنند باز می کند. همین امر باعث شد بسیاری از سایت‌هایی که تنها به وسیله محتوایی پوچ و بک لینک های فله‌ای ارتقا رتبه پیدا کرده بودند به سرعت تنزل رتبه پیدا کنند و جایگاه حقیقی خود را بیابند. در واقع با این حرکت تاکتیکی مفهوم مزرعه محتوا به کلی نابود شد. مزرعه محتوا متدی بود که در آن مدیران سایت‌ها به انتشار مقالات فله ای بی ارزش در حجم بسیار بالا فقط به منظور لینکسازی های مخرب  می‌پرداختند. درست است که این اتفاق خساراتی را به برخی از سایت‌ها وارد کرد اما در نقطه مقابل باعث رشد اصولی دوباره خیلی‌ از این سایت‌ها شد و البته عبرتی برای بقیه! اما شاید دوست داشته باشد بدانید سایت‌های جریمه شده چه ویژگی هایی دارند:

 

جریمه الگوریتم پاندا گوگل

جریمه الگوریتم پاندا گوگل

 

در ادامه به معرفی پارامتر های اصلی الگوریتم پاندا برای جریمه یک سایت میپردازیم :

  • ظاهر نامناسب
  • تبلیغات آزاردهنده : گوگل میتواند به خوبی نسبت محتوا به تبلیغات را در یک صفحه تشخیص دهد.
  • تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در متن مقالات
  • کیفیت پایین محتوا
  • تکرار بیش از حد کلمه کلیدی (Keyword Stuffing)
  • ریدایرکت و هدایت کاربران به صفحات تبلیغاتی و یا نمایش بیش از حد تبلیغات به صورت پاپ آپ
  • و ...

از پرتکرارترین اشتباهاتی بود که سایت‌های جریمه شده مرتکب شده بودند.

 

رفع جریمه الگوریتم پاندا گوگل

باید خاطر نشان کرد رفع جریمه پاندا زمانبر و سخت است. سخت به این معنی که به عنوان مدیر سایت و یا متصدی آن باید دست به کار شده و دست به تولید محتوای ارزشمند و حرفه ای بزنید. البته متخصصان این حوزه پیشنهاد میدهند که حذف سایتی که جریمه شده و ارزش صرف زمان و هزینه ندارد به مراتب مقرون به صرفه تر از نگه داشتن آنست. اما اگر سایت؛ سایتی ارزشمند است پس باید در صدد رفع مشکلات و ایرادات آن برآمد. ضمنا گاهی ممکن است تنها صفحاتی از  سایت شما جریمه شده باشند که باز هم همان راه حل قبل ارائه می شود.

 

بیشتر بخوانید : الگوریتم رنک برین چیست؟

 

تولید محتوای ارزشمند، راهی برای در امان ماندن از جریمه پاندا

برای تولید یک محتوای ارزشمند و غنی باید مجموعه ای از ویژگی ها و اصول را در نظر گرفت تا بتوان از این عرصه با موفقیت بیرون آمد. یک محتوای خوب از خوانایی، قابلیت درک، در دسترس بودن و قابلیت اجرایی شدن قابل قبولی برخوردار است. در کنار این عوامل که در مجموع از ویژگی‌های محتوای متنی هستند، موارد دیگری نیز وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردارند:
محتوای بصری و محتوای تعاملی در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند : می‌توان گفت پیشبرد این سه عامل به طور همزمان کمک شایانی در زمینه تولید محتوا می‌کند. قدم اول موفقیت در این عرصه شناخت مخاطب است. شناخت مخاطب شامل شناخت از علایق، جنسیت، سن، کلاس اجتماعی و هر آنچه مربوط به مخاطب می‌شود و در زمینه فعالیت سایت تعیین کننده است، می شود. در مورد تولید محتوا باید به خط قرمزهای الگوریتم پاندا  که قبل تر به آن اشاره شد توجه کرد.

در قدم بعدی باید به اهمیت ویژگی‌های بصری سایت اشاره کرد. به جد می‌توان گفت ویژگی‌های بصری به تنهایی میتواند تاثیر موثری در جذب مخاطب داشته باشد و همین عامل مقدمه ای بر جذب مخاطب به محتوای متنی نیز شود. استفاده از اسلایدها، تصاویر محرک، ویدیو، اینفوگرافیک و امثال آن نمونه هایی از این دست هستند. منظور از محتوای تعاملی مجموعه روش‌های ارتباط گیری با مخاطب است به طوری که کاربر را درگیر کرده و نرخ بازدید را بالا ببرد. این کار احساس ارزشمند بودن را به مخاطب القا میکند و احتمال باز نشر و مشارکت مخاطبان را بالا می برد. همین امر میتواند آورده خوبی را برای سایت به همراه داشته باشد.

 

کلام آخر

در یک جمع بندی می‌توان گفت شعار اصلی الگوریتم پاندا کیفیت است. یک کیفیت همه جانبه که از هر نظر متوجه وبسایت شود. البته باید یادآور شد که در نهایت هدف تمام فعالان این حوزه انتقال پیام و جذب مخاطب است. لذا اهمیت کیفیت محتوا بیش از هر چیز دیگری مورد توجه ابزارها ، الگوریتم‌های گوگل و از همه مهمتر کاربران اینترنت است. پس با یک برنامه ریزی درست و اصولی و همچنین در نظر گرفتن قوانین گوگل، دسترسی به رتبه‌های برتر گوگل دور از انتظار نیست.

 

 

نظرات

image
صفر و یک
15:43 , 21 اسفند 00

من نمیدونم این سیگنال های شبکه های اجتماعی چقدر به الگوریتم پاندای گوگل ربط داره. اما من چند بار این موضوع رو تست کردم و سرویس های سوشیال سیگنال که خریدم. واقعا تاثیر خوبی داشت روی سئو سایتم

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان