دانش نامه لینک‌یار
بک لینک اسپم
  امتیاز 4.75 از 5 توسط 4 نفر

بک لینک اسپم

سرفصل‌ها

 

با توجه به اهمیت بک لینک در دنیای سئوی امروزه و رشد حجم بک لینک ها در حوزه وب برای ارتقا جایگاه رتبه در موتور های جست و جو، نگرانی هایی برای وب مستران و صاحبان کسب و کار ها در فرآیند لینک سازی و یا در هنگام خرید بک لینک این است که با بک لینک های اسپم مواجه نشوند. 
با توجه به رشد الگوریتم های گوگل در نسخه های جدید، شناسایی این نوع لینک ها برای موتور های جست و جو آسان تر شده و این دغدغه برای وبمستران جدی تر شده است.

ما در لینکیار به شما آموزش خواهیم داد که بک لینک اسپم چیست و چگونه این نوع لینک ها رو شناسایی کنید و چگونه میتوانید با استفاده از سیستم لینکیار بک لینک طبیعی بسازید.

 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص لینک سازی طبیعی مقاله : لینک سازی طبیعی

 

بک لینک اسپم چیست؟

شاید بتوان گفت که کلمه اسپم به اندازه خود اینترنت قدمت دارد، و افرادی که در فضای وب فعالیت دارند به خوبی با این کلمه آشنایی داشته و با مفهوم انتزاعی این کلمه آشنا هستند. اما کلمه "بک لینک اسپم" را میتوان کلمه ای به نسبت نو ظهور تر در حوزه وب دانست و ما در این مقاله سعی بر حلاجی کلمه بک لینک اسپم خواهیم داشت. بک لینک های اسپم از دید گوگل و موتور های جست و جو، بک لینک هایی هستند که با هدف ارتقا رتبه و کسب درامد و بطور مصنوعی ساخته میشوند، گفته میشود. اما منظور ما در این مقاله از بک لینک های اسپم به طور خلاصه، بک لینک هایی هستند که به جای انتقال ارزش به شما، ارزش و اعتباری را از شما اخذ میکنند!!! و به شما آموزش خواهیم داد که چگونه این نوع لینک ها را بشناسید و  از این نوع بک لینک ها دوری کنید.

بک لینک های اسپم شکل و قالب یکسانی ندارند، و برای شنایی این نوع بک لینک ها احتیاج به یک شناخت از مفهوم بک لینک های طبیعی و همچنین معیار های سنجش سایت در دست داشته باشید. اما به طور کلی و با تکیه بر الگوریتم های گوگل، میتوان گفت حجم وسیعی از بک لینک های اسپم تشابهات خاصی( بک لنیک های کامنت، لینک های خروجی از سایت های مزرعه لینک و...) دارند

گاهی ممکن است از وب سایتی که اسپم نیست بک لینک اسپم دریافت کنید، و گاهی هم ممکن است از سایتی که اسپم است یک بک لینک طبیعی دریافت کنید. (هرچند حالت دوم بسیار نادر تر است).

 

هدف از ساخت بک لینک های اسپم

هدف از ساخت بک لینک های اسپم

بک لینک های اسپم با اهداف گوناگونی مثل کسب درآمد از بک لینک ، فریب موتور های جست و جو و... میتوانند ایجاد شوند، اما بهتر است بدانید که حجم بالایی از این بک لینک ها بطور ناخواسته ساخته میشوند.

  • البته یک نوع دیگر از بک لینک های اسپم هستند که به طور کاملا ناخواسته و از طریق تیم های حریف و رقیب برای صدمه زدن به سایت شما ممکن است ساخته شوند.

 

به این نکته توجه کنید که گوگل برای بررسی سایت شما و کیفیت بک لینک هایی که دریافت کرده اید، به بازه ای از بک لینک های شما توجه میکند، و این به این معناست که لزوما گرفتن یک یا چند بک لینک اسپم به معنی، جریمه شما توسط موتور های جست و جو نیست.

 

چگونه بک لینک اسپم به رتبه‌بندی سئوی شما آسیب می‌رساند؟

این واقعیت که بک لینک‌های اسپم به رتبه‌بندی آسیب وارد می‌کنند موضوع جدیدی نیست! در حقیقت تعداد زیادی بک لینک مختلف امروزه وجود دارد که به رتبه‌بندی سایت شما آسیب وارد می‌کنند و میتوان آنها را در دسته بندی لینک های اسپم شناخت. توصیه ما به شما این است که همیشه در حال لینک سازی و دریافت بک لینک های جدید، به فکر پایش بک لینک های قدیمی خود باشید و در صورت مشاهده بک لینک های اسپم( لینک های بی کیفیت، لینک های دریافتی از مزارع لینک و...) انها را حذف کنید.

 

چرا حذف بک لینک‌های اسپم مهم است؟

حذف لینک های اسپم

طبق تحقیقات و بررسی های ما بک لینک های اسپم رابطه مستقیمی در بازی نتایج گوگل را داشته و به نسبت بک لینک های اسپم به لینک های طبیعی، نتایج را جا به جا میکند، تا حدی که ممکن است اگر تعداد بک لینک های اسپم دریافتی شما از حدی فراتر رود، سایت شما در آن کلمه به طور کلی از نتایج گوگل حذف شود.

از روش های معمول برای حذف لینک های اسپم، استفاده از ابزار disavow گوگل است، با استفاده از این ابزار شما میتوانید با معرفی لینک های اسپم سایت خود به گوگل بگویید که ساخت این لینک ها کار شما نبوده است و گوگل این لینک ها را نادیده بگیرد و یا تاثیر منفی آنها را از سایت شما بگیرد.

 

معیار های گوگل برای شناخت بک لینک های اسپم 

در الگوریتم های جدید گوگول و در منابع و انجمن هایی سئو صحبت هایی که از معیار های جدید این موتور جست و جو برای تعیین کیفیت بک لینک ها استفاده میکند، عبارت است از :

  • از صفحاتی هستند که لینک خارجی زیادی دارند
  • لینک های دریافتی از سایت های مزرعه لینک
  • لینک های دریافتی از دامنه های جدید
  • لینک های دریافتی از دامنه کم ترافیک آمده‌اند
  • لینک‌های فوتر  

 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص مزرعه لینک مقاله :مزرعه لینک چیست؟

 

چگونه متوجه شویم که سایت ما بک لینک اسپم دارد؟

روش‌های مختلفی برای تعیین اینکه وب‌سایت شما دارای بک لینک اسپم است وجود دارد که در ادامه مطلب به 4 روش اشاره خواهیم کرد.

 

  • دریافت اخطار از سوی گوگل، سیستم Google Webmaster ابزاری پیام رسانی را جهت انتقال پیام های گوگل به شما است. گاهی اوقات ممکنه که گوگل در مورد فرآیند لینک سازی شما اخطار هایی را به شما دهد.
  • افت ناگهانی ورودی های طبیعی سایت : یکی از دلایل افت ورودی های طبیعی سایت، حذف از نتایج موتور های جست و جو و یا کاهش رتبه است که یکی از دلایل اصلی همین افت رتبه، بک لینک های اسپم هستند.
  • تمامی بک لینک‌های خود را چک کنید، پس از آپدیت شدن الگوریتم پنگوئن بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها از این قضیه نگران شدند. بهتر است یک لیست از تمامی بک لینک‌های خود تهیه کنید و آن‌ها را مورد بازبینی قرار دهید.

 

نحوه شناسایی و پیدا کردن بک لینک های اسپم؟

شناخت بک لینک هی اسپم

یکی از بهترین ابزار ها برای مشاهده لینک های دریافت شده برای سایت شما، ابزار Google Webmaster است. شما با استفاده از این ابزار میتوانید یک پایش قوی روی لینک ساخته شده و دریافت شده داشته باشید و با بررسی تک به تک این لینک ها، لینک های اسپم و کم کیفیت را شناسایی کرده و سپس حذف کنید. البته ابزار های کاربردی دیگری هستند که به طور خاص میتوانید برای پایش بک لینک ها و سنجش بک لینک ها از آنها استفاده کنید. ابزار هایی مانند moz , ahrefs و... این ابزار ها لیست کاملی از بک لینک ها را در اختیار شما قرار داده و شما با پایش بک لینک ها و جزئیات این لینک ها (اعم از انکر تکست و کیفیت سایت های لینک دهنده و...) لینک های اسپم و مخرب را شناسایی کنید.

 

چگونه تشخیص دهیم که یک بک لینک اسپم است؟

به هریک از لینک‌های خود نگاهی بیندازید و منبع آن‌ها را مشخص کنید تا ببینید از کجا آمده‌اند، اگر به دنبال این هستید که لینک‌های کیفیت بالا را حفظ و لینک‌های مضر و منفی را از سایت خود حذف کنید باید به لیست زیر یک نگاهی بیندازید و ببینید که آیا لینک شما جز این دسته است یا خیر، اگر جواب مثبت باشد لینک‌های سمی هستند و باید آن‌ها را حذف کنید.

  • سایت‌های اسپم، شرط‌بندی
  • سایت‌هایی که توسط گوگل ایندکس نشده‌اند (حل مشکل ایندکس صفحات در گوگل)
  • سایت‌های با هشدارهای ویروسی بودن
  • سایت‌هایی که دارای مجوز دامنه نیستند
  • سایت‌هایی بانام دامنه جدید
  • سایت‌های با ترافیک بسیار کم
  • شبکه‌های پیوندی
  • سایت‌هایی که تعداد لینک‌های خارجی غیرمعمول دارند

 

 

 

 

 

نظرات

image
محمد
12:46 , 08 تیر 99

ممنون از مقاله خوبتون. امکانش هست آموزش حذف لینک های اسپم رو هم توی سایت قرار بدید؟

image
حمید
12:40 , 24 خرداد 00

بعد از حذف لینک های اسپم چقد زمان میبره که از دید گوکل هم این لینک ها حذف شن

image
رها محمدی
10:41 , 14 تیر 00

چجور لیست بک لینک هایی که برای سایتمون گرفته شده رو پیدا کنیم تا بتونیم ببینیم که بک لینک های اسپم هستن یا نه

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان