دانش نامه لینک‌یار
الگوریتم تازگی محتوا ( Freshness Algorithm )
  امتیاز 4.80 از 5 توسط 5 نفر

الگوریتم تازگی محتوا گوگل

سرفصل‌ها

الگوریتم تازگی محتوا ( Freshness Algorithm )

یکی دیگر از الگوریتم هایی که به منظور بهبود کیفیت نتایج جستوجو در سال 2011 توسط گوگل ارائه و معرفی شد الگوریتم تازگی محتوا یا همان Freshness Algorithm بود. همانطور که از اسم الگوریتم Freshness  پیداست این الگوریتم توجه خود را بر تازگی و بروز نگه داشتن محتوا جلب کرده است. تازگی محتوا یکی دیگر از ابعاد رضایت کاربر است که از نگاه ریزبین گوگل در امان نمانده و به یکی از معیارهای گوگل در رتبه دهی به سایت ها تبدیل شده است. گوگل پس از اعمال این الگوریتم؛ اعلام کرد که الگوریتم تازگی محتوا تا حدود 35% از نتایج جستجو را تحت تاثیر خود قرار داده است و این یعنی میزان اهمیت Freshness Algorithm. در ادامه به معرفی و توضیح این الگوریتم میپردازیم تا شما را با این الگوریتم آشنا کرده و راه های کسب رتبه از الگوریتم تازگی محتوا و روش های سئو و بهبود سایت خود با این الگوریتم را در اختیار شما قرار دهیم.

 

بیشتر بخوانید : الگوریتم رنک برین چیست؟

 

الگوریتم Freshness چیست؟

الگوریتم تازگی محتوا به بررسی و آنالیز تازگی و بروز بودن محتوای بارگزاری شده در وبسایت ها میپردازد و بر اساس آنالیز صورت گرفته، رنک و رتبه سایت را نیز تغییر می دهد. اهمیت و جایگاه این الگوریتم در برخی موضوعات و زمینه ها؛ مانند بازار بورس، بازار ارز و طلا؛ اخبار و .. که بروز بودن و یا حتی لحظه‌ای بودن آن‌ها مطرح است؛ مشخص می‌شود. علاوه بر گرایش کاربران به کسب اطلاعات بروز؛ یکی دیگر از دلایلی که گوگل در طراحی این الگوریتم به آن توجه کرده، این بود تا دارندگان سایت ها مطالب خود را به صورت مداوم بروزرسانی کنند تا کاربران جدید؛ مجبور به استفاده از مطالب قدیمی و حتی فاقد اعتبار نشوند.

 

الگوریتم Freshness چه تاثیری بر سئو دارد؟

سئوی الگوریتم تازگی محتوا

این الگوریتم مانند سایر الگوریتم های گوگل به تنهایی نمی تواند سکاندار ارتقا سئو و جایگاه وبسایت شما باشد و بهتر است همینجا خیالتان را راحت کنیم که فقط تمرکز کردن بر یک الگوریتم کنترلی گوگل؛ شما را به هدف خود که همان ارتقا رتبه در موتورهای جستوجوست؛ نمیرساند. در واقع زمانی میتوانید از امتحانات گوگل سرافراز بیرون بیایید که همه قوانین را رعایت کنید و با ایجاد هماهنگی بین این قوانین؛ به هدف خود برسید. برای اینکه بتوانید این خان گوگل را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید بهتر است توصیه های زیر را در نظر بگیرید:

  • جامعه هدف خود را بشناسید و متناسب با علاقه مندی های آن ها مطالب خود را گردآوردی کنید.
  • سعی کنید مطالب خود را در حوزه ای که مشغول هستید؛ بروز نگه دارید و گاها ترند ها و اخبار جدید این حوزه را اطلاع رسانی کنید.
  • برای کاربرانی که تنها قصد افزایش اطلاعات خود را دارند به محتوای همیشه سبز وبسایت خود توجه ویژه کنید.

 

 

فاکتورهای رتبه دهی الگوریتم تازگی محتوا چیست؟

تازگی محتوا نیز مانند سایر الگوریتم ها برای رتبه دهی به سایت ها، معیارها و فاکتورهای خاص خودش را دارد. لسیت زیر به شما نشان میدهد که این الگوریتم با تکیه بر چه معیار هایی، وب سایت ها را رتبه بندی میکند چه هستند:

  • تایم ماندگاری کاربر: یکی از راه های اثبات بروز بودن محتوا به موتور جستجو تایم ماندگاری کاربر در سایت است. این تایم با هر بار مراجعه به وبسایت باید بیش از پیش باشد. لازمه این اتفاق این است که محتوای خود را بهبود ببخشید؛ بخش ها و مطالب جدید به آن اضافه کنید و یا با اضافه کردن بخش نظرات کاربران؛ هم محتوای خود را بیشتر و بروزرسانی کنید و هم تایم ماندگاری کاربر را افزایش دهید.
     
  • بک لینک گرفتن از وبسایت هایی با محتوای تازه: لینکهایی که به صفحه و سایت شما وارد می شوند به مثابه یک امتیاز برای سایت شما هستند. هر چه اعتبار این لینک ها بیشتر باشد؛ این امتیاز نیز ارزشمندتر خواهد بود. اگر وبسایت هایی که از آنها برای سایت خود بک‌لینک میگیرید؛ سایت های بروز باشند؛ پس به ارتقا سایت خود کمک کرده اید؛ در غیر اینصورت الگوریتم تازگی محتوا در امتیازدهی به سایت شما؛ طور دیگری برخورد می کند! یکی دیگر از فاکتور های لینک بیلدینگ از نظر الگوریتم تازگی محتوا، تداوم لینک های ورودی به یک صفحه است. گاها این اتفاق برای برخی از سایت ها و صفحات می افتد که در یک بازه زمانی خاص، بک لینک هایی را دریافت میکنند و بعد از آن هیچ بک لینکی به آن صفحه و سایت وارد نمیشود.
     
  • لینک سازی مداوم: در بحث لینک سازی نیز تداوم دارای اهمیت است. سعی کنید برای وبسایت خود به طور مداوم اما در حجم کم در سایت های مختلف و ترجیحا مرتبط لینک بگیرید. این کار وجهه طبیعی تری دارد تا زمانی که در یک برهه زمانی، حجم بسیار زیادی لینک بگیرد و تامدتی هیچ لینکی نداشته باشید.
    لینک سازی مداوم در الگوریتم تازگی محتوا
     
  • بروز رسانی محتوای قدیمی وبسایت: تغییرات و بروزرسانی مطالب قدیمی نیز در کسب رتبه از این الگوریتم موثر است. البته منظور از بروز رسانی صرفا تغییرات جزیی نیست.
     
  • تمرکز بروزرسانی بر محتوای پرطرفدار: ممکن است برایتان پیش آمده باشد که برخی از مطالب و فیلدهایی که کار میکنید مخاطب بیشتری را به خود جلب کرده است. سعی کنید بر این بخش از محتوای خود تمرکز بیشتر داشته باشید و اطلاعات را بروز و جدیدی کنید.
     
  • تداوم در تولید محتوای تازه: از توجه گوگل افزودن صفحات جدید و به اشتراک گذاری مطالب جدید در سایت خود غافل نشوید و بدانید که گوگل دائما شما را رصد می کند. پس سعی بر افزودن مطالب جدید در سایت خود کنید.

 

 

بیشتر بخوانید : الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

 

 

چند نکته در مورد الگوریتم تازگی محتوا

شاید بد نباشد توجه شما را چند نکته کاربردی در رابطه با حساسیت های الگوریتم تازگی محتوا جلب کنیم:

  • برای بروزرسانی صفحات وبسایت خود، اولویت را بر صفحاتی بگذارید که جایگاه بهتری در صفحه نتایج جستوجو نسبت به سایر صفحات دارند.
  • اگر فعالیت وبسایت شما در حوزه حساس مانند قیمت ارز، طلا، اخبار و ... است سعی کنید اولین منتشر کننده این اطلاعات در فضای وب باشید.
  • سیگنال های دریافتی از سوشال مدیا، نظرات کابران و مواردی از این دست بر وضعیت سئو سایت شما موثر است.
  • اگر به دنبال دور زدن گوگل با حذف کردن تاریخ انتشار مطالب سایت خود هستید باید بگوییم که سخت در اشتباهید و منتظر عواقب کار خود باشید.

 

سخن نهایی

هدف نهایی گوگل ارائه بهترین و نزدیک ترین نتیجه به کاربر است به نحوی که نیاز کاربر به طور کامل از جستوجویی که انجام داده برطرف شود. این امکان میسر نمی شود مگر اینکه گوگل قوانین خود را سختگیرانه تر و در غالب الگوریتم های متعدد پیاده کند. Freshness Algorithm نیز در همین راستا طراحی شده. توصیه‌ای که متخصصان سئو در مورد کسب رتبه از این الگوریتم می کنند؛ بروز نگه داشتن محتوا و تعامل با کاربر است. در واقع تعامل با کاربر خط و مشی بروزرسانی و تازگی محتوا را به شما نشان میدهد و مسیر درست تری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان