دانش نامه لینک‌یار
آموزش disavow - حذف بک لینک های اسپم
  امتیاز 4.81 از 5 توسط 13 نفر

آموزش disavow کردن بک لینک های اسپم

سرفصل‌ها

ما همیشه در تمامی مشاوره ها و مقالات لینکیار گفته ایم که با توجه به اهمیت بالای بک لینک ها در سئو و ارتقا رتبه سایت در نتایج موتور های جست و جو، بک لینک به مانند یک شمشیر دو لبه است و اگر به درستی و با رعایت اصول خاص خود این فرآیند اجرایی نشود، باعث به وجود آمدن اثرات مخرب و گاها جبران ناپذیری خواهد شد.
همان طور که مستحضرید، با توجه به اهمیت بسیار بالای بک لینک ها در سئوی سایت، گوگل حساسیت و نظارت خاصی را در این فرآیند عملیاتی کرده است ( الگوریتم پنگوئن که یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل در رتبه بندی وب سایت ها است، مسول بررسی و شناسایی بک لینک های اسپم و مخرب وب سایت ها است).

حال با اهمیت بسیار بالای بک لینک ها در سئوی سایت و از طرفی پر ریسک بودن فرآیند لینک سازی، و از طرفی خارجی بودن این فرآیند، مجالی را برای بسیاری از رقیبان شما( البته نه هر رقیبی، کسی که وجدان داشته باشه از این کارا نمیکنه!!!) به وجود خواهد آورد تا با استفاده از بک لینک های مخرب و اسپم شما را از دور رقابت خارج کنند. چاره کار چیست؟ در ادامه به اموزش کامل مقابله با چنین لینک هایی خواهیم پرداخت.

 

 

 

ابزار disavow  گوگل چیست ؟

ابزار گوگل دیس اوو Disavow

disavow یکی از ابزار های کاربردی گوگل برای وب مستران است که وب مستران میتوانند با استفاده از این ابزار بک لینک هایی که از سایت های خاص و یا حتی به صورت موردی، بک لینک های یک صفحه  از یک دامنه را بی اثر کنند. این به معنی است که دیگر جایی برای نگرانی لینک های اسپمی که به صورت ناخواسته برای شما تحمیل شده است نیست و شما میتوانید بعد از شناسایی بک لینک های اسپم، آنها را با استفاده از این ابزار بی اثر کنید. استفاده درست از این ابزار میتواند باعث بهبود سئوی سایت و رشد شما و یا در کمترین حالت ممکن میتواند مانع از آسیب و افت رتبه وب سایت شما شود.

 

معرفی ابزار disavow  از بان خود گوگل

گوگل در معرفی رسمی خود از این ابزار گفته است که : ابزار disavow link  یک ابزار پیشرفته و تخصصی است که شما با استفاده از آن میتوانید لینک های ناخواسته و غیر طبیعی که توسط خود شما یا دیگران به سایت شما هدایت شده است را توسط این ابزار بی اثر کنید.

 

چه لینک هایی را باید با استفاده از disavow  backlink بی اثر کنیم؟

 

حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که هر لینکی را لازم نیست که با استفاده از این ابزار بی اثر کنید، شما میتوانید در چند مورد با بررسی های دقیق اقدام به استفاده از ابزار disavow  کنید که در این قسمت به صورت تیتر وار به برخی از آنها اشاره میکنیم :

1- هدایت خیل عظیمی از بک لینک های اسپم و مخرب : بسیاری از اوقات دیده میشود که بک لینک انبوه فراوانی توسط ربات ها برای صفحات یک سایت با اهداف مختلفی مثل، پنالتی کردن سایت هدف و... ساخته میشود. شما با ابزار های مختلفی مانند  search console  و moz و ahrefs (بهترین ابزار بک لینک برای پایش و آنالیز بک لینک ها همین ابزار ahrefs است) و... بک لینک های سایت خود را بررسی کنید و در صورت مشاهده همچین مواردی سریعا از ابزار دیس اوو استفاده کنید.

2- افت ناگهانی ترافیک ورودی : یکی از عمده دلایل افت ناگهانی ترافیک ورودی یک سایت میتواند جریمه و پنالتی شدن سایت توسط گوگل و دیگر موتور های جست و جو باشد، و همچنین یکی از عمده ترین دلایل پنالتی شدن یک سایت نیز، لینک سازی اشتباه و یا هدایت بک لینک های مخرب به سایت شما توسط رقبا است. شما در چنین مواقعی باید به خوبی وب سایت خود را بررسی کرده و در صورت قطعیت رسیدن از تاثیر یک یا چند بک لینک در افت رتبه و در نتیجه افت ترافیک سایت خود، آن لینک های مخرب را توسط ابزار disavow  backlink  بی اثر کنید.

 

 

آموزش بی اثر کردن و Disavow کردن لینک های مخرب و اسپم

آموزش بی اثر کردن لینک های اسپم توسط disavow شامل چند مرحله است که در این قسمت به صورت مفصل هر یک از این مراحل را آموزش خواهیم داد. اما نکته ای که بهتر است قبل از استفاده کردن از ابزار دیس اوو بدانید این است که : گوگل اعلام کرده که خود تا حد بسیار زیادی قادر به تشخیص بک لینک های اسپم و مخرب است و میداند که کدام لینک ها را موثر بداند و کدام بک لنیک ها را نادیده بگیرد، اما شما اگر به این یقین رسیده اید که شئوی سایت شما با چند بک لینک مخرب دستخوش افت شده است، شما میتوانید از ابزار disavow backlink برای بی اثر کردن بک لینک های اسپم استفاده کنید.

 

مرحله اول : تهیه لینک بک لینک های مخرب

پس از آنالیز و بررسی وب سایت خود و پیدا کردن لینک های اسپم، برای استفاده از ابزار دیس اوو، ابتداعا باید آدرس های بک لینک ها در یک فایل txt  فهرست بندی کنید. این فایل txt  دارای استاندارد های مشخصی است که در این قسمت آنها را معرفی میکنیم :

  1. در آدرس url  باید در یک سطر مجزا باشد.
  2. شما میتوانید یک آدرس خاص از سایت را برای بی اثر کردن بک لینک به این ابزار معرفی کنید، اما اگر قصد دارید به طور کلی تمامی بک لینک های دریافتی از یک دامنه را بی اثر کنید، باید قبل از معرفی نام دامنه از کلمه Domain:  استفاده کنید. به طور مثال :   Domain:axample.com
  3. این لیست حتما باید با فرمت .txt و حتما باید UTF-8 باشد.
  4. در صورت نیاز به ارائه توضیحات باید از #  قبل از شروع خط استفاده کنید.

 

مرحله دوم : معرفی لیست بک لینک ها به گوگل

پس از تهیه لیست نوبت به معرفی این لیست به گوگل توسط ابزار disavow  برای بررسی است. برای این کار شما باید مراحل زیر را طی کنید :

  1. به صفحه ابزار disavow با آدرس https://search.google.com/search-console/disavow-links بروید.
  2. در این صفحه (اگر شما وب مستر چند سایت باشید) باید ابتداعا وب سایت مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  3. در این صفحه بر روی دکمه Disavow link  کلیک کنید.
  4. با استفاده از دکمه choose file  لیست خود را بارگزاری کنید(و اگر از قبل لیستی را معرفی کرده بودید، این لیست را جایگزین لیست قبلی کنید) و در انتها لیست را ارسال کنید.
  • در نظر داشته باشید فرآیند بررسی این گزارش توسط تیم گوگل ممکن است تا چند روز طول بکشد. بعد از بررسی، نتیجه کار توسط ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.

 

 

آپدیت جدید Disavow

گوگل به تازگی اعلام کرده که ابزار Disavow  به صورت هوشمندانه تر و ساختار یافته تر از طریف آدرس Disavow links to your site در اختیار قرار خواهد گرفت و تا چند ماه آینده، این ابزار از طریق آدرس قبلی دیگر در دسترس نخواهد بود.

 

جمع بندی :

همانطور که ما در این مقاله اشاره کردیم و طبق گفته ها و تعاریف خود گوگل از این ابزار، این ابزار، ابزاری هوشمند و کمی تخصصی است، پس اگر قصد استفاده از ابزار disavow  را دارید، پیشنهاد ما به این است که این کار را با مطالعه و تخصص قبلی انجام دهید و اگر هرگونه سوال و راهنمایی در این زمینه احتیاج داشتید، میتوانید از طریق مشاوره رایگان لینکیار با مشاورین ما در تماس باشید.

نظرات

image
محمدسعید کتاب اللهی
03:36 , 30 اردیبهشت 00

با سلام و خسته نباشید اگر وبسایتی مثلا به اسم https://www.scamadviser.com/ تعدادی زیادی بک لینک داده تک تک باید لینک ها رو اضافه کنم؟یا فقط میشه اسم دامین رو بدم به فرض مثال : domain:scamadviser.com تمامی بک لینک های مضرر حذف میشوند؟ این برام خیلی مهمه

image
سعید رام
22:06 , 04 آبان 00

ممنون از مقاله خوبتون. یک سوال داشتم. من قبلا یک لیست از بک لینک های اسپم رو برای دیس اوو کردن برای گوگل فرستادم. الان میخوام یکسری لینک دیگه بفرستم. الان باید این لینک های جدید رو توی یک فایل جدید بفرستم؟ یا فایل قبلی رو اپدیت کنم؟ ممنون از راهنماییتون

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان