دانش نامه لینک‌یار
الگوریتم سند باکس گوگل
  امتیاز 4.95 از 5 توسط 10 نفر

الگوریتم سند باکس گوگل و تاثیر آن بر سئوی سایت

سرفصل‌ها

الگوریتم سند باکس گوگل

در مقالات قبل در مورد رفتارهای غیر اصولی گروهی از سایت‌ها و وبمستران صحبت شد که در برهه ای از زمان چطور با به اصطلاح دور زدن گوگل رتبه‌های بالایی کسب کردند و در صفحه اول نتایج گوگل قرار گرفتند. این ارتقا رتبه ناگهانی مخصوصا در سایت های نوپا به مرور زمان منجر به نارضایتی و سردرگمی کاربران شده بود از طرفی بسیاری از سایت‌هایی که صفحات و محتوای ارزشمندی داشتند در پشت این صفحات اسپم مخفی شده بودند و به چشم نمی‌آمدند. پس گوگل برآن شد تا با ارائه یک سری از الگوریتم‌ها (موسوم به الگوریتم های گوگل) به این قضایا پایان دهد و راه را برای سایت‌هایی که واقعا لیاقتش را دارند باز کند. این سری از الگوریتم‌ها را تحت عنوان باغ وحش گوگل در سایت‌ها معرفی می‌کنند و دلیلش هم اسمهایی است که گوگل برای هر کدام از این الگوریتم‌ها در نظر گرفته است(الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، الگوریتم گور خر). 

 

 اما در بین ارائه این الگوریتم‌ها چالش‌های جدید یکی پس از دیگری ظهور می کردند که اتفاقا مرتفع کردن این چالش ها برای گوگل از اهمیت خاصی برخوردار بود چرا که با اجرای راه حل های پیشنهادی بسیاری از باگ های دیگری که در مراحل بعد ممکن بود با آن ها مواجه شوند نیز در نطفه خفه می شد. و در چنین شرایطی بود که الگوریتم‌هایی مثل rank brain  و Sandbox  گوگل نیز متولد شدند. در این مقاله  قصد داریم به معرفی الگوریتم سند باکس گوگل بپردازیم و ببینیم که این الگوریتم چیست؟ چگونه عمل می‌کند؟ و چه مزیتی دارد؟

 

الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟

الگوریتم سند باکس گوگل

 

اگر داور یک مجموعه بسیار بزرگ باشید که هر آن به تعداد اعضای آن در حجم بالایی افزوده میشود و شما وظیفه رتبه بندی این اعضا را بر عهده داشته باشید؛ چه استراتژی در مقابل این مسئله خواهید داشت؟ این یک رقابت یک به بی نهایت است، اگر سیاست‌های درستی را در پیش نگیرید داوری درست و عادلی نخواهید بود. اولین قدم برای یک داوری عادلانه تفکیک اعضای سابق و اعضای تازه وارد شده است. قاعدتا اعضای سابق با ارائه مدارکی فرصت اثبات خود را به داور داشته اند و بر اساس کیفیت این مدارک رتبه بندی شده اند. در حالی که اعضای جدیدالورود هنوز مدرکی را ارائه ندادند و هرگونه رنکی که بگیرند در حق اعضای سابق اجحاف بزرگی رخ داده است. بنابراین دسته بندی اعضا به گروه اعضای جدید و اعضای سابق کار را ساده تر می کند و مزایای را نیز در بر دارد.

گوگل به مثابه همین داور و سایت‌ها مانند همان اعضای مجموعه هستند. سیاستی که گوگل برای حل این مسئله در پیش گرفت تحت عنوان سندباکس معرفی شد. البته باید یادآوری کنیم که گوگل تا کنون وجود این الگوریتم را مشخصا تایید یا تکذیب نکرده است اما به هر حال موضوعیست که برخی از متخصصان سئو با آن برخورد کرده اند.

برای درک بهتر موضوع بهتر است در ابتدا به اسمی که گوگل بر روی این الگوریتم گذاشته است بپردازیم.  sandbox به معنی جعبه شنی است. استراتژی که پدرمادرهای غربی معمولا در مواجه با محیط بازی کودکان خود دارند. چطور؟! خود را والدی در نظر بگیرید که دغدغه تفریح کودک خود را برای یک شن بازی را دارد. دو راه بر سر راه این والد وجود دارد. یا اینکه این کودک را مستقیما به ساحل ببرد درحالی که خطرهایی چون موج‌های خروشان و ... وجود دارد یا اینکه محیطی شبیه ساحل در منزل خود تعبیه کند تا کودک هم تفریح کند هم از ان دست خطرات در امان باشد و هم به قولی ابدیده شود.

منطقا این والد هیچگاه کودک خود را به دست موج های خروشان ساحل نمیسپارد چرا که هر آن ممکن است کودکش قربانی شود. پس راه حل دوم بهترین و مناسب ترین تصمیم خواهد بود. گوگل نیز در برخورد با این چالش از این سنت عامیانه الگوبرداری می کند. بدین نحو که سایت های تازه متولد را در sandbox قرار یدهد تا هم در دنیای بسیار بزرگ رقابت گوگل اول ابدیده شوند ثانیا فرصت اثبات خود به گوگل را داشته باشند و در نهایت با محیطی که قرار است در آینده ای نچندان دور در آن قرار بگیرند، آشنا شوند و بتوانند قبل از ورود به این دنیای جدید استراتژی های خود برای بقا و ارتقا بچینند. به گفته متخصصان سئو این تایم چیزی در حدود یک الی شش ماه بسته به عملکرد سایت متغییر است.

 

 

عملکرد سندباکس چگونه است؟

عملکرد الگوریتم گوگل سندباکس

عملکرد سند باکس به این صورت است که اقدامات شما در حوزه سئو بازخوردی بسیار کمرنگی برای شما خواهد داشت. البته باید به خاطر بسپارید هر رفتار غیر طبیعی حتی در حوزه سئو هم نه تنها باعث خروج سریعتر شما از سندباکس نمی‌شود بلکه حساسیت های گوگل را بر شما بیشتر می کند که چرا این سایت تازه متولد انقدر سریع محبوبیت کسب کرده و بک لینک های بیشماری را دریافت کرده است؟ به طور کلی عملکرد سندباکس و جریمه بسیار به هم نزدیک است. در هر دوی این حالات وقتی اسم سایت خود را سرچ می کنید در صفحات نتایج نامی از شما برذه نمیشود. اما از کجا باید فهمید که در سند باکس هستیم یا جریمه شده ایم؟! با سادگی با تایپ الگوی زیر میتوانید تشخیص خود را به قطعیت تبدیل کنید:

Site:www.yoursite.com/ir

*این نکته را به خاطر داشته باشید که در به روز رسانی های جدید این الگوریتم، شما ممکن از فقط در نتایج محلی ظاهر شوید. به این معنا که در جست و جوی یک عبارت در بعضی از مناطق خاص و یا در بعضی از زمان های خاص در نتایج ظاهر شوید.

 

مزیت‌های الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟

همانطور که گفتیم در برهه ای از زمان سایت ها بدون نظارتی مشخص، رتبه کسب می کردند و در نتایج جست و جو ظاهر میشدند. شاید این صفحات و سایت‌ها از نظر گوگل بهینه بودند اما در عمل صفحات اسپمری بودند که هیچ خاصیتی بجز رتبه بالای پوچ!! نداشتند. این الگوریتم منجر شد گوگل به صورت هوشمندانه ای نتایج جست و جو ها را کنترل و از ارتقا سایت های پوچ جلوگیری کند. پس  عواملی را که از سندباکسی شدن جلوگیری می کند به خاطر بسپارید:

  • تولید محتوای ارزشمند
  • استفاده نکردن از لینک های پنهان
  • استفاده از محتوای یونیک و غیر تکراری
  • عجول نبودن به ارتقا رتبه

 

 

نحوه خروج از سند باکس گوگل

در ابتدا باید عنوان کرد بیشتر سایت ها به طور معمول و طبق روندی طبیعی به این حالت گرفتار می شوند اما رعایت نکات بالا و همچنین نکاتی که در ادامه بیان می‌شود کمک خوبی برای خروج از لیست سند باکس است:

  • کسب بک لینک‌های ارزشمند از سایت‌های معتبر
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی به منظور دریافت سیگنال های سوشال مدیا
  • لینک سازی های داخلی و خارجی به اندازه مشخص
  • توجه به کلمات کلیدی طولانی و یونیک
  • تولید پیوسته محتوا

 

و در آخر اگر در ابتدای ورود خود به هر فضایی در ابتدا با قوانین آن آشنا شوید به سادگی می‌توانید خود را با آن محیط وفق دهید و هراسی از چالش‌ها نداشته باشید. در لینکیار به سادگی میتوانید با محیط گوگل آشنا شوید و چالش های آن را به سادگی پشت سر بگذارید.

 

نظرات

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان