دانش نامه لینک‌یار
کاهش نرخ پرش
  امتیاز 4.88 از 5 توسط 4 نفر

بهترین روش های کاهش بانس ریت

سرفصل‌ها

ما در این مقاله به صورت کلی به سه موضوع اصلی خواهیم پرداخت : 

  1. بانس ریت چیست؟
  2. عوامل تاثیر گذار در افزایش بانس ریت
  3. روش های کاربردی کاهش نرخ پرش یا بانس ریت

 

بانس ریت چیست؟

اگر به زبان ساده بخواهیم نرخ پرش یا همان بانس ریت (bounce rate) را توضیح دهیم به این معنی خواهد بود که کاربر سایت شما وارد سایت شده و بدون اینکه هیچ اقدامی را در سایت شما انجام دهد، از سایت خارج شود. در دنیای سئو بانس ریت به میزان درصد کارانی گفته میشود که پس از ورود به سایت شما بدون هیچ گونه اقدامی ( کلیک بر روی لینک های داخلی، پر کردن فرم، کامنت گذاشتن و...) سایت شما را ترک کنند. ( ترک سایت شما میتواند هم به معنای بستن مرورگر و یا بازگشت به نتایج موتور های جست جو باشد)

 

ابزار های سنجش میزان بانس ریت

در این بخش به معرفی چند ابزار جهت سنجش و مقایسه نرخ پرش معرفی خواهیم کرد :

ابزار های سنجش بانس ریت

 

ابزار اول : گوگل آنالتیک 

یکی از مهم ترین ابزار هایی که میتوانید گزارش میزان نرخ پرش خود را با جزئیات کامل مشاهده و بررسی کنید گوگل آنالتیک (google analytics) است. در این ابزار شما میتوانید به تفصیل و با جزئیات بانس ریت وب سایت خود را بر اساس نوع ورودی ها ( کمپین های تبلیغاتی خود، موتور های جست جو و...) مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید. برای دسترسی به این بخش میتوانید پس از وارد شدن به انالتیک، از قسمت منوی Overview و زیر منوی Audience جزئیات کامل رفتار کاربران خود را مشاهده و آنالیز کنید.

  • ابزار گوگل آنالتیک بانس ریت شما را بر اساس فرمول : تعداد نشست هایی (session) که کاربران در آن بدون انجام هیچ گونه فعالیتی سایت شما را ترک کرده اند تقسیم بر تعداد نشست های کل ان صفحه محاسبه میکند. 

ابزار دوم : الکسا

وب سایت الکسا نیست یکی دیگر از معتبرترین ابزار هایی است که مقدار نرخ بانس شما را گزارش میدهد. این ابزار در نسخه رایگان خود فقط بنرخ پرش دامنه شما را به صورت کلی گزارش میدهد. نحوه محاسبه در این ابزار، دقیقا به همان روش گوگل انالتیک است .

 

مقدار استاندارد Bounce rate  در سئو

میزان بانس ریت در سئو

 

قبل از هر چیزی شما باید بدانید که نرخ پرش در هر سایت و کسب و کاری و حتی در هر پلتفرمی میتواند متفاوت باشد. به طور مثال در اکثر مواقع بانس ریت در صفحات موبایلی بیشتر از صفحات وب و دیگر پلتفرم ها است. اما به طور کلی میتواند گفت که :

  • میزان بانس ریت طبیعی برای سایت های بلاگی با کیفیت مطلوب بین 60 تا 70 درصد و برای سایت های فروشگاهی عددی بین 40 تا 50 درصد است.

در پاسخ به این سوال که آیا میزان Bounce rate در سئوی سایت تاثیر گذار است یا خیر، باید بگوییم که این المان در کنار دیگر المان هایی مانند میزان زمان ماندگاری کاربر در سایت از فاکتور های مهم الگوریتم هایی مانند الگوریتم رنگ برین است. این فاکتور ها در رقابت های سطح بالا تاثیر بیشتری را خواهند داشت.

 

آیا نرخ پرش بالا بد است؟

به گفته کارشناسان گوگل پاسخ به این سوال کاملا به استراتژی سئویی و مارکتینگ شما وابسته است. اما تحقیقات و تجربه ما در لینکیار نتیجه ای خلاف این گفته را نشان میدهد :

به گفته گوگل، اگر صفحه شما یک لندینگ پیج مثل صفحه اصلی سایت یا صفحه دسته بندی محصولات شما اسیت، نرخ پرش و بانس ریت بالا (بالای 50 درصد) نشانه بدی است، و اگر سایت شما یک وب سایت بلاگی و تک صفحه ای است، نرخ بانس های بین 80 تا 90 درصد عددی طبیعی است.
اما تجربیات ما در لینکیار نشان داده است که نرخ پرش یکی از مهم ترین فاکتور های موتور های جست و جویی مثل گوگل در رقابت های سطح بالا (رقابت برای قرار گرفتن در 5 نتیجه اول گوگل) است. به طوری که الگوریتم رنک برین بانس ریت بالا را یکی از نشانه های کیفیت پایین محتوا و صفحه میداند.

 

روش های کاربردی کاهش بانس ریت

روش های کاهش نرخ بانس

روش های مختلفی برای کاهش نرخ پرش سایت وجود داشته و موضوع حائز اهمیتی که وجود دارد این است که فرآیند کاهش بانس ریت در هر سایت و در هر بیزنسی میتواند متفاوت باشد. اما به طور کلی روش های کاربردی برای این کار وجود دارد که ما در ادامه مهم ترین و کاربردی ترین روش ها را معرفی خواهیم کرد :

1- افزایش سرعت سایت 

از مهم ترین فاکتور هایی که در اکثر وب سایت هایی با نرخ خروج و نرخ پرش بالا مشترک است، بالا بودن سرعت لود وب سایت است. بسیاری از کاربران بعد از کلیک کردن روی لینک وب سایت ها در موتور های جست و جو بعد از گذشت چند ثانیه اگر سایت شما به خوبی لود نشود، سایت شما را خواهند بست و یا به نتایج موتور های جست و جو باز خواهند گشت. شما میتوانید با استفاده از ابزار های مختلفی مانند Google Page Speed و یا Gtmetrix سرعت لود وب سایت خود را بررسی کرده و اگر سرعت لود سایت شما بیشتر از 7 ثانیه بود، بهتر است اولین اقدامی که انجام میدهید افزایش سرعت سایت باشد.

2- ایجاد Call to Action

Call to Action به معنی انجام هر اقدامی توسط کاربر در سایت ( کلیک کردن، پر کردن فرم، کامنت گذاری و....) شما میتوانید با در نظر گرفتن استراتژی های خاص کاربران خود را تشویق به انجام عملی خاص در صفحه کنید. در ادامه به معرفی چند مثال در این رابطه میپردازیم :

  1. پیشنهاد یک هدیه به کاربر در صورت انجام عملی خاص مثل پر کردن فرم یا در اختیار گذاشتن ایمیل.
  2. در اختیار گذاشتن فایل های با ارزش برای کاربران در ازای در اختیار گذاشتن ایمیل و یا شماره همراه.
  3. استفاده از انکر تکست های جذاب برای ترغیب کاربران برای کلیک کردن روی مقالات و صفحات داخلی.
  4. ترغیب کاربران برای مشارکت در سایت مثل کامنت گذاری و اشتراک گذاری نظرات.
  5. استفاده از پاپ اپ ( این روش زیاد توصیه نمیشود)

3- تولید محتوی با کیفیت و یونیک

شاید بارها این اتفاق برای شما پیش امده باشد که یک عبارت خاص را در گوگل جست و جو کرده باشید و با باز کردن چند لینک اول، محتوایی تقریبا یکسان را مشاهده کرده باشید(البته با پیشرفت الگوریتم های گوگل این اتفاق به ندرت رخ میدهد). رفتار شما در این حالت چیست؟ یقینا در بهترین حالت شما یکی از لینک ها را نگه داشته و باقی را خواهید بست. اگر شما جز یکی از این سایت ها باشید، نرخ بانس برای شما اتفاق خواهد افتاد. 

4- بهبود UX سایت

بهبود تجربه کاربری یا همان ux سایت یکی از روش های کاربردی برای بالا بردن میزان تعامل کاربران با سایت است. به هر میزان که شما ux  ضعیفی داشته باشید، کاربران ارتباط کمتری را با قسمت های مختلف سایت شما بر قرار خواهند کرد. شما برای انتقال مفهوم و بالا بردن درک کاربر از محتوای صفحه احتیاج به بهبود تجربه کاربری خواهید داشت.

5-استفاده از ویدئو در صفحات

تحقیقات نشان میدهد که کاربران در سال های اخیر ارتباط بهتری با محتوای سمعی بصری نسبت به محتوای متنی برقرار میکنند. یقینا استفاده از تصویر هم در راستای افزایش ارتباط با کاربر میتواند موثر باشد، اما ویدئو ها به دلیل ایجاد Call to Action باعث کاهش نرخ پرش شما خواهند شد.

6-لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی و مهم تر از ان استفاده از انکر تکست های جذاب میتواند در ایجاد رغبت در کاربران برای کلیک بر روی لینک های شما موثر باشد. همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، هر نوع اقدامی مانند کلیک کردن در صفحه سایت شما باعث کاهش بانس ریت شما خواهد شد. گاها شما میتوانید با استفاده از قالب ها و کادر های جذاب، لینک های خود را نمایان تر کنید. به طور مثال :

 

همچنین در این راستا بخوانید : انکر تکست چیست

 

6- درج عنوان مناسب برای صفحات

یکی از اصلی ترین دلایلی که کاربران بعد از مشاهده یک صفحه، صفحه را بسته و یا به دنبال نتایج دیگر خواهند رفت، عدم تطابق عنوان مقاله با محتویات صفحه است. این موضوع درست است که به هر میزان شما عنوان جذاب تری را انتخاب کنید، نرخ کلیک بیشتری خواهید داشت. اما توجه کنید که عدم تطابق محتویات صفحه شما با عنوانی که بیش از کلیک به کاربر خود نمایش میدهید باعث نا رضایتی کاربر و در نهایت افزایش نرخ بانس شما خواهد شد.

 

7- اضافه کردن امکان سرچ در وب سایت

گاها پیش خواهد آمد که کاربری وارد یک سایت شده و بعد برقرار ارتباط با سایت، به دنبال صفحه یا محصولی از وب سایت هدف باشد. اولین گزینه ای که کاربران در این شرایط به سراغ آن خواهند رفت جست و جوی مستقیم در وب سایت است. شما با فراهم کردن امکان جست و جو در وب سایت میتوانید به کاهش نرخ بانس خود کمک کنید.

 

تفاوت بانس ریت (Bounce Rate) و نرخ خروج (Exit Rate)

تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج

هر دو نرخ پرش و نرخ خروج یکسان هستند اما با یک تفاوت، در گولگ انالتیک نرخ پرش به ان دسته از کاربرانی گفته میشود که تنها یک صفحه از سایت را دیده و از سایت خارج شده اند، اما نرخ خروج به آن دسته از کاربران گفته میشود که احتمالا از یکی از لینک های داخلی سایت وارد صفحه دیگری از ان سایت شده و صفجه ثانویه خارج میشوند. در نرخ خروج مهم نیست که کاربر در سایت اقدامی را انجام داده باشد یا خیر. تحت هر شرایط که از صفحه شما خارح شود برای شما نرخ خروج اتفاق خواهد افتاد. اما در بانس ریت کاربر اگر اقدامی را در سایت شما انجام داده باشد، بانس ریت ایجاد نخواهد شد.

 

نرخ پرش در بازاریابی دیجیتال و فروش

مفهوم نرخ بانس (bounce-rate) سال ها قبل از اینکه در دنیای وب به کار گرفته شود در مبحث بازاریابی استفاده میشده است. کلمه bounce به معنای برخورد با مانع و بازگشت سریع در فروش به معنای عدم استقبال مشتریان بعد از مواجه و مشاهده کالا استفاده میشده است.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی شد بهترین روش هایی که امروزه در کاهش نرخ بانس کاربرد دارند به شما معرفی شود. در حین پیاده سازی این روش ها حتما به این موضوع دقت داشته باشید که کاربران خود را شناسایی کنید و بر اساس رفتار آنها استراتژی های خود را پیاده سازی کنید.

 

نظرات

image
امین
10:48 , 02 مرداد 00

اگر کاربری از سرچ گوگل با مقاله ما آشنا بشه و بیاد و مقاله رو بخونه و بدون کامنت گذاشتن سایت رو ترک کنه بانس ریت سایت ما افزایش پیدا می‌کنه باز؟

image
نیک نام
22:54 , 11 مهر 00

من یک سایت فروشگاهی داشتم. این بحث اضافه کردن سرچ رو نداشتم. بعد از اضافه کردنش کمتر از 2 هفته، نرخ پرش کلی سایت 7 درصد کاهش پیدا کردم. واقعا تاثیر گذاره پیشنهاد میکنم این مورد رو حتما بهش توجه کنید.

image
زن گروپ
14:59 , 30 بهمن 00

من واقعا خیلی روش های مختلفی رو امتحان کردم و ابزار های مختلفی رو گذاشتم توی سایتم تا کاربر تعامل بیشتری با سایتم داشته باشه. حتی با سیستم هاتجار هم بار ها این روفتار رو بررسی کردم. ویدئو گذاشتم. کتاب رایگان پیشنهاد دادم و... ولی در نهایت تاثیر انچنانی رو مشاهده نکردم. ممنون میشم کمکم کنید.

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان